Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thailand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thailand

    Ik ga in juli voor 28 dagen op reis naar Thailand .
    We gaan naar bangkok (dag of 4) en van daaruit naar Hua Hin - Surat thani - Koh samui en Koh Phangan.

    De camera die mee gaat is een sony alfa a33, dus naast foto's maken kan ik ook HD filmen.
    Ik heb een 16GB SDHC kaart. De lenzen die tot mijn beschikking staan zijn de standaard 18-55 lens, een minolta af 35 - 70 en een minolta af 80- 200 als ik me niet vergis.

    Heeft iemand nog tips i.v.m. wat hiervan zéker mee te nemen,
    Hoe ze in te pakken/mee te nemen?
    Wat nog eventueel bij te kopen (lens/statief/filter/...?)
    Ik las ergens in een oud topic iets over een polarisatiefilter?

    Ik weet dat het decor er is, het land is prachtig om foto's te maken, dus wil ik ook een paar prachtige foto's proberen te maken.
    Ik ben zeker niet zo een professional als de meeste hier, maar ik doe men best :-P.
    Dus alle tips zijn zeker welkom !

  • #2
    Re: Thailand

    Proficiat, ik ga ook in Juli naar Thailand (voor de xx ste keer) :-). Ik neem mijn materiaal sowieso altijd in mijn handbagage mee. Juli is volop regenseizoen, dus een deftige draagtas met regencover (zoals Lowepro AW-types) is aan te raden. Meestal regent het enkel 's avonds (een deftig onweer in de late namiddag of zo) maar het kan ook wel eens snel omslaan. Ook op de eilanden kan het wel eens tegenzitten (ben ooit bijna letterlijk weggespoeld op Koh Chang) Ook aan te raden zijn ziplock zakjes als eventueel extra bescherming. Als je de airco in je hotelkamer te laag zet (ik zet die meestal niet lager dan 27 °C) krijg je condensatie op je lenzen/camera als je naar buiten gaat. Je kan dan best eerst je camera in een ziplock-zakje en laten acclimatiseren...Ik heb geen ervaring met Sony/Minolta dus daar kan ik geen tips over geven, maar met een statief ga ik niet sleuren. Een pola-filter is ook geen must. Ik vind 16 gig geheugen weinig, ook als je HD gaat filmen. Je kan ter plaatse eventueel geheugen kopen, aan iets betere prijzen dan hier. Ga maar eens naar Panthip Plaza in Bangkok, als je de kans krijgt. Een superstore met talloze winkels/winkeltjes met computerapparatuur, gadgets, electronica en ook heel wat fotografie-materiaal. Het grote prijsverschil tussen Azië en hier ,zoals vroeger, is er niet meer, maar in de regel is het er wel goedkoper dan hier, zeker als je nog wat afpingelt. Veel reisplezier...

    Comment


    • #3
      Re: Thailand

      Goed advies van Crispi om voor méér geheugen te zorgen. Maar om je tijd daar ginds aan te besteden voor die paar € goedkoper dan hier ... ? Ook al heb je 28 dagen de tijd, ik zou wel weten wat te doen ipv in een shoppingcentrum rond te wandelen (al kan de airco zalig zijn).
      Geheugenkaartjes hier kopen dus. Het hangt er ook van af of je in Raw of Jpeg fotografeert. Maar de serieuze fotograaf kiest natuurlijk voor Raw (= meer geheugen nodig).
      Je gear draag je best veilig op je buik. Ga eens naar een fotospeciaalzaak en je hebt volop keuze aan fotorugzakken. Neem je materiaal mee en probeer of alles past en of je nog plaats over hebt voor een paar andere dingen (zaklamp, zonnecrème, reisgids, traangas, drinken, EHBO, appel, ... haha appels ga je daar amper vinden ).
      Aan je bestemmingen te oordelen is het duidelijk dat het een strandvakantie wordt. Een polarisatiefilter is dan wel een pluspunt. Ken je die foto's met die mooie witte wolkjes en helder blauwe lucht? Polarisatiefilter ! Vanwege de felle tropenzon loop je kans op fletse kleuren. Al bestaat het risico natuurlijk dat je wel wat grijze luchten gaat zien in het regenseizoen, ook al zit je aan de goede kant van Thailand (Golf ipv Andaman). Maar zo'n filter heeft 1 (één) bepaalde diameter en kan je wellicht niet op al je lenzen gebruiken. 'Als' je er eentje wil kopen, koop er dan eentje voor de lens waarmee je je landschappen denkt te gaan maken. Ben je niet zo'n serieuze fotograaf ... let it be. Zoals Crispi zei, het is geen must. En ook al is het effect niet nabootsbaar met photoshop, je kan toch al dicht in de buurt komen als je wat handig bent daarmee. Niet handig? Filter kopen
      Indien je toch wil overgaan op het betere werk en je wat geld over hebt, zou ik een breedhoeklens aanschaffen en die kitlens thuis laten. Een 10-20mm lens geeft je volop mogelijkheden om het interieur van de tempel op een mooie manier weer te geven. Of een overzicht van de kleurrijke marktjes terwijl je focust op een leuke voorgrond. Of (waar gebruikt men hem meestal voor?) landschappen.
      Ik reis niet, nooit, never zonder statief ! Hangt er natuurlijk vanaf wat voor foto's je wil maken. Lange sluitertijden vereisen echter een statief. Vraag jezelf af of je zo'n type fotograaf bent.
      Meer tips? Euh ... poncho, klein regenschermpje, rubberen laarzen, schuilhut, sos-vuurpijlen ... of alleen de eerste twee
      Have fun ... en blijf van de drugs af tijdens de full moon party's. Voldoende Singha, Tiger, Chang, Archer en Thai Beer zorgen ook al voor het nodige effect.

      Comment


      • #4
        Re: Thailand

        Bedankt voor de tips allemaal!
        We hebben ook zitten denken om bv geheugenstick mee te nemen, en dan als er een pc ter beschikking is dan alle gemaakte foto's over te zetten. Zou dit ook rechtstreeks kunnen zonder pc?

        Haha Full moon party zijn we niet van plan en drugs al helemaal niet.
        Het word inderdaad wel een strandvakantie, al willen we ook wel bij surat thani naar de nabij gelegen natuurparken.

        Het 'spijtige' is dat ik hier 2 'standaardlenzen' heb, 1 van men oude minolta (35-80AF) en die van de sony (18-55AF). Ik zit eraan te denken dan 1 hiervan "om te ruilen" voor een breedhoek. Maar wat kosten die dingen zoal? En wat kost zo een filter?

        Ik zit dan ook te denken welke lens ik het beste gebruikt voor de filter.
        De grote 80-200 al niet in ieder geval .

        Ik ben wel veel bezig met fotografie, alleen van de prijzen enz van lenzen/filters weet ik geen fluit .

        Comment


        • #5
          Re: Thailand

          Om een beetje prijsbewust te worden, kan je o.a. een kijkje nemen op www.konijnenberg.be

          Comment


          • #6
            Re: Thailand

            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
            Goed advies van Crispi om voor méér geheugen te zorgen. Maar om je tijd daar ginds aan te besteden voor die paar € goedkoper dan hier ...
            Panthip Plaza op zich is zeker ook een bezienswaardigheid. Bovendien vind je er vlakbij, het nu gerepareerde World trade center, de Pratunam klederen-markt, het hoogste gebouw van Bangkok (fantastisch uitzicht op 300 m hoog), de Erawan Shrine, en nog talloze shoppings. Als je alleen gaat om beestjes te fotograferen, is er natuurlijk niets aan, maar als stad op zich is Bangkok zeer fotogeniek. Een echte groothoek (zoals mijn 10-22) bewijst hier echt zijn nut...

            Comment


            • #7
              Re: Thailand

              Bedankt beide!
              Ik ga zeker eens rondkijken op die site en bij kameraexpress.


              Maar is er dan zoveel verschil tussen mijn 18-55 en een 10-20 of stel ik nu een heel domme vraag :$

              Weet iemand toevallig nog een antwoord op deze vraag?
              "We hebben ook zitten denken om bv geheugenstick mee te nemen, en dan als er een pc ter beschikking is dan alle gemaakte foto's over te zetten. Zou dit ook rechtstreeks kunnen zonder pc?"
              Last edited by Lynn_S; 30 mei 2011, 17:26.

              Comment


              • #8
                Re: Thailand

                Oorspronkelijk geplaatst door Lynn_S Bekijk bericht
                Weet iemand toevallig nog een antwoord op deze vraag?
                "We hebben ook zitten denken om bv geheugenstick mee te nemen, en dan als er een pc ter beschikking is dan alle gemaakte foto's over te zetten. Zou dit ook rechtstreeks kunnen zonder pc?"
                Nee, het kan niet rechtstreeks zonder PC. Ik zou trouwens geen van beide (stick of kaart) ginder in een PC steken.

                Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                Comment


                • #9
                  Re: Thailand

                  Ik zat een beetje op marktplaats te kijken maar pff 250 euro voor een 2e hands groothoek?
                  Vind ik beetje te duur voor iets wat ik daarna misschien niet zo vaak meer gebruik.
                  Is dit niets als alternatief? http://link.marktplaats.nl/453377299


                  @MR D. : Bedankt voor je reactie, ik bedenk me net dat ik nog micro sd's heb, zouden die niet werken?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thailand

                    Geheugen is niet zo duur..
                    Even nagaan welke type geheugen er allemaal in je camera past, vervolgens nog een aantal GB bijkopen. bijvoorbeeld hier (goede ervaring, goede prijzen) http://www.cameratools.nl/120-groep/...20Kaarten.html

                    Dergelijke opzetlens is niet zo heel veel.. Je krijgt een fisheye effect (kan leuk zijn), maar verder niets spectaculair. Heb zelf ook dergelijk ding ooit gekocht, echter nooit meer gebruikt.

                    Groothoek lenzen zijn inderdaad duur, wil er zelf ook nog ooit een aankopen. Waar je bij moet stilstaan, maak je hier ook wel eens foto's van gebouwen, landschappen, interieur? Indien ja, dan is een groothoek nooit overbodig.

                    Het zou zonde zijn als je de sfeer daar moet gaan missen in je foto's, omdat je geen groothoek hebt (als je zoals hier al geopperd werd, gebouwen, interieur etc daar wilt vastleggen)
                    WillemClassensDesign: Mijn website
                    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                    Flitsers:HVL-F42AM;

                    Comment


                    • #11
                      Re: Thailand

                      Wat betreft geheugen en de opmerking van Mr D.
                      Het is een feit dat de computers daar vaak vol virussen zitten. Ik sleur dus een laptop mee, voldoende geheugenkaartjes en een externe harde schijf. En dat alles als backpacker ...
                      Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo gek is. Afhankelijk van hoeveel foto's je maakt, zou je bvb gewoon extra geheugenkaarten kunnen kopen. Nog eentje er bij van 16G en je hebt 32G. Voor een strandvakantie lijkt mij dat ruim voldoende, zelfs als je in Raw fotografeert.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lynn_S Bekijk bericht
                      Maar is er dan zoveel verschil tussen mijn 18-55 en een 10-20 of stel ik nu een heel domme vraag :$
                      Er wordt wel eens gezegd dat er geen domme vragen bestaan, enkel domme antwoorden ...
                      Je 18-55mm kost zo'n 70€ als je hem los koopt. Een dag later krijg je hem amper verkocht. Die breedhoeklens die je hebt zien staan voor 250€ heeft nieuwzijnde wellicht het dubbel gekost. Dat is al het verschil in prijs.
                      Dat verschil zit hem in de eerste plaats in de kwaliteit, maar ook in de specifieke mogelijkheden van een breedhoeklens.
                      Jouw vraag leert mij echter dat je nog een weg te gaan hebt alvorens je die specifieke mogelijkheden ten volle kan benutten. Het is dus niet zo dat een bepaalde lens automatisch betere plaatjes oplevert. Maar die prachtige landschapsfoto's met mooie luchten of voorgronden, zijn meestal gemaakt met zo'n lenzen al dan niet met nog speciale filters er op.
                      Als jij jezelf in staat ziet zo'n foto's te maken of de wens hebt daar tijd en moeite in te steken om dat niveau te halen, dan heb je dus zo'n lens nodig. Met die wens in gedachten, zal 250€ ook niet te veel zijn.
                      Indien je met je standaardlenzen echter origineel uit de hoek probeert te komen wat betreft standpunt en compositie, dan kan je er wellicht in slagen boven het niveau van de 'standaard' foto's te komen. Maar je zal niet die mogelijkheden hebben die een breedhoeklens je biedt. Als je daar mee kan leven, heb je weer 250€ bespaart ...
                      In ieder geval een goeie reis. En wie weet komen we elkaar daar wel tegen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Thailand

                        Met je sony toestel kan je toch ook panoramafoto's maken. Ik kom pas terug uit Jordanie en heb tenslotte maar één lens gebruikt nl 16-80 carl zeiss. Aan een telelens heb je weinig volgens mij. Ik heb zelf mijn 55-200 niet uitgehaald.
                        Ikzelf heb de A55 en zeer tevreden . Ik heb ook voor de eerste keer met polar filter foto's gemaakt en heb gemerkt dat ze wel heel goed zijn voor strand en zon maar minder goede foto's in rotskleurige bergen (fletser).
                        M.V.G

                        Comment


                        • #13
                          Re: Thailand

                          Panorama mag je niet verwarren met breedhoek.
                          Hier enkele voorbeelden van foto's gemaakt met een 10-20mm lens.
                          Zo krijg je wellicht een beter idee van de mogelijkheden.

                          Verticaal landschap http://forum.belgiumdigital.com/f40/...st-359678.html of http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ld-334541.html of http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ch-302085.html
                          Portretten http://forum.belgiumdigital.com/f109...st-334645.html of http://forum.belgiumdigital.com/f109...he-334125.html
                          Architectuur http://forum.belgiumdigital.com/f52/...rk-300423.html of http://forum.belgiumdigital.com/f52/...ch-301237.html of http://forum.belgiumdigital.com/f52/...ee-358042.html

                          Comment


                          • #14
                            Re: Thailand

                            Het geheugenprobleem is opgelost Er was bij ibood geheugen in de aanbieding 2 voor 20 euro (incl verzenden). Class 10 en 2 x 8 GB. Heb ik in totaal iets van een 36GB aan geheugen .

                            Dan over de breedhoek, ik vind de foto's die je net toont echt prachtig, en een land als thailand is (hoop/denk ik toch) ook een uitstekende plek om die te gebruiken.
                            Alleen heb ik inderdaad zo een beetje de vraag aan mezelf of ik die daarna nog vaak ga gebruiken.
                            Plus inderdaad de prijs, ik ben ook maar student dus ik heb geen fortuinen om uit te geven .

                            Ik had ergens gelezen dat je van je gewone lens een tele kan maken met zo een converter, maar kan dit dan ook niet in de way around en er een groothoek van maken?


                            Qua filters en lenzen ben ik echt nog geen expert, verre van. Ik heb de hele tijd al gewerkt met mijn 3 lenzen, en ik ben daar best tevreden over.
                            Maar er is altijd ruimte voor verbetering .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Thailand

                              Even nog een vraagje (pff al die vragen hé ... xP)
                              Ik zag net deze tk staan: http://link.marktplaats.nl/453675132
                              Maar ik neem aan dat dit geen "echte" breedhoek is??

                              Comment

                              Working...
                              X