Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van 400D naar 600D of 60D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van 400D naar 600D of 60D?

    Zo, de 400D is verkocht en ik ben van plan me komend weekend een ander toestel aan te schaffen. Ik ben onlangs bij konijn geweest en mijn 2 voorkeuren (600D en 60D) eens vergeleken en vlug getest en ik vind ze vrij gelijkaardig of lijkt dit maar zo?

    Ik vraag me af of de meerprijs van de 60D het wel waard is? Voor de meerprijs heb ik een batterijgrip en een extra accu (zaken die voor mij wel van belang zijn).

    Beide hebben ze een kantelbaar scherm, live view, pixels zijn gelijk, filmen lukt ook met beide, ... In grote lijnen zijn ze dus gelijk.

    Is er verschil in beeldkwaliteit? Reactiesnelheid? Kwaliteit? enz. tussen de toestellen? En zal ik ook vlugger uitgekeken zijn op de 600D dan op de 60D?

    Ik wil echt niet kopen om te kopen, ik wil een goed toestel om er jaren plezier aan te beleven, zelfs al kost het wat meer.

    Alvast bedankt voor de tips en/of opmerkingen!
    Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

  • #2
    Re: Van 400D naar 600D of 60D?

    denk dat beide hele goede toestellen zijn

    nu bevindt de 60d zich net in de semi-pro reeks natuurlijk

    betere handligging mogelijks, makkelijkere bediening enz, extra instelwiel

    ik stel voor dat je vooral kiest voor diegene die het beste in je handen ligt en of je het extra instelwiel al dan niet noodzakelijk vindt
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Van 400D naar 600D of 60D?

      Beeldkwaliteit is gelijk vanwege zelfe beeldchip.

      Kijk voor het vergelijk op dp review en bekijk welke verschillen voor jou belangrijk zijn.
      Zo kan ik bijvoorbeeld niet beoordelen of verschil aan beelden per seconde voor jou een meerwaarde heeft.

      De handligging is ook verschillend, ook dat is persoonlijk en niemand kan jou vertellen welk toestel beter in jouw handen valt.

      Bedenk wel, investeren in goed glas is belangrijk als je een 60D of 600D hebt. Is dat van midelmatige kwaliteit dan heb je weinig aan al die pixeltjes!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Van 400D naar 600D of 60D?

        Natuurlijk is het persoonlijk en hoe ze in de hand liggen, enzovoort. Maar zelf zou ik een
        stapje hoger mikken en voor de 60D gaan. Een segment hoger gaan, al was het maar om
        niet het gevoel te hebben hetzelfde toestel (met een paar verbeteringen) dan mijn vorige
        te hebben gekocht.
        Toen ik overschakelde van mijn 350D naar de 50D had ik reeds de 17-55 2.8 en vond ook
        de balans tussen lens en toestel beter. Voor mij dan toch.

        Comment


        • #5
          Re: Van 400D naar 600D of 60D?

          Wel, de 60D vond ik de aangenaamste om in mijn handen te hebben en deze is natuurlijk nog een trap hoger dan de 600D en iets professioneler zeg maar. Met de 2 Tamron lenzen die ik heb denk ik toch dat ik verschil zal merken op een beter toestel. Het zijn geen prime lenzen, maar prijs/kwaliteit wel goed denk ik
          Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Van 400D naar 600D of 60D?

            Hallo
            Ik kan je de 60D aanbevelen, ik ben na 2 jaar werken met de 450D overgestapt op
            de 60D, en dat is echt een wereld van verschil, een stuk degelijker voelt hij aan, erg goede ergonomische grip, erg scherp, goed contrastrijk, kortom een geweldige camera.
            Ook al heb ik nog geen L-lenzen, de foto's zijn al echt beter dan met de 450D.
            Veel succes
            met vr. groet
            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Van 400D naar 600D of 60D?

              Ik vind dat je het toch wel mag relativeren het verschil tussen de twee.
              Ik hoor op dit forum ook vooral dat de 60D professioneler is en echt wel een stap hoger dan een xxxD, en ik heb er toch altijd mijn bedenkingen bij, in de zin dat ik het precies allemaal iets beter durf te relativeren (dit gezegd zijnde, het is niet onlogisch dat mannen van het moment dat hun spul groter is en sneller per seconde kan schieten dat ze zich al professioneler/zekerder voelen ).

              Het is logisch dat je een verschil merkt tussen een 450d en een 60d, dat verschil zou je ook gehad hebben tussen een 450d en 600d.
              In zowat elke review laten ze merken dat qua beeldkwaliteit er geen verschil is tss 60d en 600d (er zou er geen mogen zijn).
              De fps die iets hoger ligt bij een 60d is zowat het belangrijkste fotografisch/technische verschil. Dus het hangt er vanaf of dit voor jou belangrijk is of niet. Dat dit een reden is om te kiezen, kan ik begrijpen.

              Ik heb nu een tijdje met een 60d mogen spelen (die van iemand anders), en ik snap het voordeel van een extra draaiwieltje, en het gemak van een extra schermpje, maar hier durf ik dus héél sterk relativeren, een xxxd is echt niet zo slecht in bediening. Een iso, sluitertijd, diafragma verzetten gaat met mijn 350d net zo snel, knopje induwen en draaien aan het wieletje en klaar, het verschil in moeite valt me niet echt op. Voor mij is dit dus echt geen beslissende factor, eerder een aangename bijkomstigheid (mijn persoonlijke mening, ik wil niet veralgemenen!).

              Voor mij grootste verschil tussen beide en een reden om voor één van beide te kiezen (als ik de fps buiten beschouwing laat) is de grootte, hoe hij in de hand ligt.
              Ik heb nu een gemiddelde grootte van vrouwenhanden, voor mij is de pak met mijn rechterhand aan een 60d maar heel nipt, eigenlijk aan mijn rechterhand zelfs onstabiel omdat ik niet genoeg kan omsluiten ...het is te zeggen, mijn 350d omsluit rechts natuurlijker, veel stabielere/zekerdere grip.
              Maar ik ken ook een (heel) aantal mannen die met hun vingers (rechterhand) niet wegkunnen bij een xxxd, die zitten met hun vingertoppen helemaal niet gemakkelijk, eigenlijk hebben die geen keuze en moeten die naar minstens een xxd.

              Wil je echt pro gaan, dan haal je een fatsoenlijke meerwaarde in een 7d of 5d.
              Voor een 60d zit je voor vele fotografen vooral ergonomisch in een beter segment (afhankelijk van je handen).
              (Nogmaals, mijn mening.)
              Last edited by Tink; 27 mei 2011, 12:42.

              Comment


              • #8
                Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                Niet uit het oog te verliezen verschil bij de 60D: het AF-systeem .
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                  Niet uit het oog te verliezen verschil bij de 60D: het AF-systeem .
                  Goed dat je hierop wijst.
                  Moet ik toch verder blijven onderzoeken, ik ben nog niet helemaal mee met de crosstype en de extra gevoeligheid.
                  Ik ga er momenteel vanuit dat als je centerpoint neemt, dat er weinig tot geen verschil gaat zijn (of in hoeverre speelt extra gevoeligheid een rol?).
                  Als je een ander AF-punt neemt, dan zou 60d misschien net iets sneller/beter moeten zijn, maar in welke mate, dat kan ik er nooit uithalen.
                  Vermits er in vergelijkingen tss 60d en 600d meestal niet specifiek naar verwezen wordt, ga ik er vanuit dat het niet de grote verschillen zijn (naar het verschil in fps tussen de twee toestellen wordt meestal wel duidelijk verwezen), of ben ik mis?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                    Het verschil zal niet zo groot zijn als met een 7D naast een 600D gezet natuurlijk, maar ik zou denken dat de 60D (veel ?) beter is voor bewegende onderwerpen, omdat het hier toch gaat om 9 kruisgevoelige sensoren, in plaats van dat enkele middelste punt bij de 600D ...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                      Wat ik dan wel altijd onthouden heb, is dat als snelheid van belang is, dat de 50d dan eigenlijk beter presteert dan de 60d (maar de 50d verkopen ze wel niet meer nieuw).
                      Enfin, voor zover ik begreep destijds bij de lancering was toch dat er kritiek kwam hierop. xxd heeft idd ook altijd gestaan voor snellere fotografie (of toch als meerwaarde tov xxxd), maar dat de 60d dit niet meer volledig kon waarmaken.
                      Maar ik moet die uitspraken misschien ook wat meer nuanceren?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                        Goed dat je hierop wijst.
                        Moet ik toch verder blijven onderzoeken, ik ben nog niet helemaal mee met de crosstype en de extra gevoeligheid.
                        Ik ga er momenteel vanuit dat als je centerpoint neemt, dat er weinig tot geen verschil gaat zijn (of in hoeverre speelt extra gevoeligheid een rol?).
                        Als je een ander AF-punt neemt, dan zou 60d misschien net iets sneller/beter moeten zijn, maar in welke mate, dat kan ik er nooit uithalen.
                        Vermits er in vergelijkingen tss 60d en 600d meestal niet specifiek naar verwezen wordt, ga ik er vanuit dat het niet de grote verschillen zijn (naar het verschil in fps tussen de twee toestellen wordt meestal wel duidelijk verwezen), of ben ik mis?
                        Het is natuurlijk veel makkelijker om op het verschil in fps te wijzen, dat is slecht 2 getalletjes met elkaar vergelijken. Dat is een stuk makkelijker dan de cryptische gegevens van Canon bij de AF. Ik zou een goede AF toch belangrijker vinden dan een wat hogere fps. De keren op een jaar dat ik de camera op een echt hoge fps gebruik, zijn te tellen op één vinger en vaak dan alleen maar om dat het er zit, maar niet omdat het echt nodig is.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                          Puur snelheidsgewijs is de 60D inderdaad iets trager dan de 50D. De 50D doet 6,3 fps, de 60D 5,3 fps.

                          Enkel en alleen snelheid op zich is ook niet alles. Ik zit genoeg op Britse fora met mensen die laag en snel vliegende jets fotograferen in Wales. Veel gebruiken Nikon D300S/D3/D3S. Zelfs iemand die de D3 (!) heeft moet toegeven dat voor héél snel bewegende onderwerpen, je aan 5 fps beter kan werken dan aan 9 fps:
                          Oorspronkelijk geplaatst door MJ
                          I have my CL setting set to 5fps. Much better keep rate. A very high frame rate is ok if your subject is in the same place (tennis player serving for example) but the autofocus performance drops on fast movers when using high frame rates.
                          Last edited by JorisVdB; 27 mei 2011, 14:35.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                            Alvast bedankt voor de reacties, ik ben weer wat wijzer geworden. Morgen ga ik om de 60D.

                            Nog een kleine opmerking: is er verschil tussen beide toestellen in bvb. het schrijven naar de geheugenkaarten (bijvoorbeeld voor filmen in HD?)

                            Tegenwoordig heb je SD kaarten in alle maten en kleuren. De gewone, Ultra en Extreme. Ik veronderstel dat de Ultra kaartjes van 15 MB/s van Sandisk wel hun werk goed zullen doen.
                            Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van 400D naar 600D of 60D?

                              Daarvoor moet je bij de gewone SD-kaartjes kijken naar de 'class'. Hoe hoger de 'class', hoe hoger de minimale schrijfsnelheid ligt.

                              Er zijn ook UHS-kaartjes (Ultra High Speed), maar daar is nog maar 1 versie van: de UHS-I. SanDisk heeft er zo:



                              Verwacht van dat HD filmen niet te veel trouwens. Tenzij je erg goed bent in manueel scherpstellen, er een externe microfoon op aansluit enz...
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X