Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

    Ik denk deze lens aan te schaffen voor een Canon 5DMkII om wijd open te gebruiken maar wil weten hoe goed de lens presteert op f/1.4. Als ik hem één of twee stops moet diafragmeren, kan ik even goed de 24-70/2.8 gebruiken.

    Iemand voorbeeldfoto's van Canons 50mm f/1.4 op f/1.4? Nikon mag ook.

    Graag een RAW voorbeeld van zowel portret, product als landschap, 100%, geen crop, zonder nabewerking, zonder verscherping. En zoals gezegd op full frame a.u.b
    Last edited by MadJazz; 26 mei 2011, 16:31.

  • #2
    Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

    Mijn Nikkor AF 50/1.4 presteert op 1.8 iets beter als op 1.4.

    NEF-voorbeeld even ontzippen en dit levert na bewerking en verscherping het volgende op(detail):


    Alles weggehaald, vanwege TS zijn reacties.
    Last edited by hjanssen; 26 mei 2011, 20:44.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

      heb geen voorbeelden maar de 50 1.4 verdraagt een beetje dichtknijpen. Wil je volopen op de 5DII: de 35 1.4 (die heb ik wel)!
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

        Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
        Iemand voorbeeldfoto's van Canons 50mm f/1.4 op f/1.4? Nikon mag ook.
        de sigma heeft veruit de mooiste bokeh! zoek maar eens in het forum... is al uitgebreid besproken...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

          Vanaf +- f2.2 is de 50 1.4 scherp zegt men in het algemeen in forums.
          'volopen scherp' is meestal bij de elite L lenzen zoals de 35 1.4L & 85 1.2L.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
            heb geen voorbeelden maar de 50 1.4 verdraagt een beetje dichtknijpen. Wil je volopen op de 5DII: de 35 1.4 (die heb ik wel)!
            Straf, iemand een 35mm aanraden als die om 50mm vraagt. Da's zoals bij de bakker een brood bestellen en 200g préparé krijgen.

            Toch bedankt voor de reacties.

            Kan iemand hoofd en schouders posten (geen crop)?

            Comment


            • #7
              Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
              Straf, iemand een 35mm aanraden als die om 50mm vraagt. Da's zoals bij de bakker een brood bestellen en 200g préparé krijgen.

              Toch bedankt voor de reacties.

              Kan iemand hoofd en schouders posten (geen crop)?
              ZIjn die mm's het belangrijkste of de scherpte volopen? Ik dacht dat je om het laatste vroeg en wou alleen maar helpen. Trek in 't vervolg uwe plan...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                ZIjn die mm's het belangrijkste of de scherpte volopen? Ik dacht dat je om het laatste vroeg en wou alleen maar helpen. Trek in 't vervolg uwe plan...
                Vriendelijke mensen hier. En goede manieren!

                Voor de beter opgevoede types, kijk hier eens.

                Deze zijn met 50mm getrokken. De eerste uit de reeks heeft geen scherpe oren. Ik vermoed daarom f/1.4 of f/1.6. Oogt mooi. Is dit sterk bewerkt in postprod of kan ik dergelijke kwaliteit verwachten bij f/1.4 RAW?

                Ik vroeg niet direct naar scherpte maar om prestaties in het algemeen op f/1.4. Dat houdt ook in contrast en kleuren.
                Last edited by MadJazz; 26 mei 2011, 19:57.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
                  Straf, iemand een 35mm aanraden als die om 50mm vraagt. Da's zoals bij de bakker een brood bestellen en 200g préparé krijgen.
                  Minstens even straffe kost: een Canon 50 mm 1.4 willen aanschaffen en aangeven dat voorbeeldfoto's van een Nikon 50 mm 1.4 ook mogen ......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                    spijtig, ik heb de sigma 50 1.4 ik dacht om de canon te kopen maar toch niet gedaan omdat ik de sigma beter uit tests zag komen dan de canon qua bokeh en scherpte volopen De canon moet je naart schijn wel toedraaien tot 2.0 heb ik al gehoord, qua kleuren tjah, kun je altijd aanpassen in PS natuurlijk.

                    moest je meer willen weten over de sigma vraag maar

                    mvg
                    Oli
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                      Als je over alle merken heen de beschikbare 50/1.4's bekijkt, dan denk ik dat je tegenwoordig het beste af bent met de Sigma 50/1.4 HSM. Het meest recente optische design, gericht op digitaal FF-gebruik, precieze en heel snelle HSM, en degelijk gebouwd. Bovendien bij Sigma nog steeds 3 jaar garantie dacht ik...

                      Zelf heb ik de lens niet meer omdat ik terug naar de veel kleinere en lichtere Minolta 50/1.4 ben overgestapt met het oog op de rugzak.

                      Heb een hele tijd geleden wel een interessante review met voorbeelden gezien. Ik zal even zoeken...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                        Nou, volgens mij reageerde je zelf ook niet zo fijnzinnig... In ieder geval voor wat het waard is:

                        Genomen met de Sigma 1.4 50mm op f1.6 (D700)


                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                          De canon 50 1.4 doet het behoorlijk goed op 1.4 als je scherpstelpunt op meer dan 3 meter van je is. Dichterbij is je DOF zeer klein en lastiger werken, afhankelijk van je onderwerp kan het storend zijn of niet. In die gevallen ga je al snel kiezen om te werken op f2 bv.

                          Vanaf f2 is het super werken.

                          Simpel gezegd: in jou geval win je dan 1 stop

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                            Ik heb geen FF, maar mocht mijn bevinding je toch interesseren dan bij deze. Ik heb de Canon 50mm f/1.4 en die is niet scherp vol open. OK, je hebt een enorm beperkte DOF maar daar ligt het niet aan: zelfs als je bij een portret op de ogen focust kan je er een beetje naast zitten, maar dan zouden minstens enkele haartjes of de neus of oren moeten scherp zijn. Je krijgt echter zelfs knal op je scherpstelpunt een soft resultaat.

                            1 stop naar beneden is mijns inziens echter voldoende, vanaf f/2 is ie echt top!

                            Ik ben momenteel niet thuis dus kan spijtig genoeg geen voorbeelden uploaden.
                            Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4

                              Ga voor de Sigma. Super op fullframe, ook al op F1.4
                              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                              http://rouwkema.smugmug.com/

                              Comment

                              Working...
                              X