Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-70 of 17-55

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-70 of 17-55

    Beste forumbezoekers,

    Ik ben in het bezit van een D90 maar had graag de D700 ook nog aangschaft..

    Maar na een ervaring heb ik gemerkt dat de 24-70 niet echt heel snel is (in focus). Is de 70-200 sneller? Zelfs de 85 vond ik moeilijk snel te focussen...
    Ik heb nog geen ervaring met de 17-55 2.8..

    Is dat vergelijkbaar? Is die sneller?

    Ik zou eventueel de 17-55 (nikon of tamron) aanschaffen voor de D90 en primes gebruiken op de D700..
    Of toch 24-70 op D700?

    Hartelijk dank!

  • #2
    Re: 24-70 of 17-55

    Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
    Beste forumbezoekers,

    Ik ben in het bezit van een D90 maar had graag de D700 ook nog aangschaft..

    Maar na een ervaring heb ik gemerkt dat de 24-70 niet echt heel snel is (in focus). Is de 70-200 sneller? Zelfs de 85 vond ik moeilijk snel te focussen...
    Ik heb nog geen ervaring met de 17-55 2.8..

    Is dat vergelijkbaar? Is die sneller?

    Ik zou eventueel de 17-55 (nikon of tamron) aanschaffen voor de D90 en primes gebruiken op de D700..
    Of toch 24-70 op D700?

    Hartelijk dank!
    24-70 AF-s en een niet snelle autofocus

    Dat is mij een totaal vreemd verhaal, ik ben er alvast heel tevreden over, ik zou er zeker niet over twijfelen, en deze kopen om op een D700 te gebruiken

    Als je een 17-55 DX koopt die je alleen maar kan gebruiken op je D90 krijg je daar zeker spijt van, Nikon 17-55 is een prima objectief en niet sneller dan een 24-70, maar met een 24-70 in combinatie met een D700 kan je veel meer aan, bv. veel hogere iso.

    Comment


    • #3
      Re: 24-70 of 17-55

      Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
      Ik ben in het bezit van een D90 maar had graag de D700 ook nog aangschaft..

      Maar na een ervaring heb ik gemerkt dat de 24-70 niet echt heel snel is (in focus). Is de 70-200 sneller? Zelfs de 85 vond ik moeilijk snel te focussen...
      Ik heb nog geen ervaring met de 17-55 2.8..
      Mijn 24-70mm focust super snel! Het lijkt mij dat je geen enkel lens ervaart als snel? ligt het aan je verwachtingen? je camera? Al vast niet aan de lenzen...
      De 17-55mm is iets trager als de 24-70mm, en de 85mm, hangt er van af, welke 85mm, de oudere versies doen het zonder focus motor, dus dat hangt van je focusmotor in je body af... D700 en D3 zijn sneller...

      Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
      Ik zou eventueel de 17-55 (nikon of tamron) aanschaffen voor de D90 en primes gebruiken op de D700..
      Of toch 24-70 op D700?
      Primes focussen meestal niet sneller als een 24-70mm.
      Maar voor een D90 is een 17-55mm absoluut een interessantere lens (tenzij je de 24-70mm in studio wilt gebruiken)

      je kan altijd een tweedehandse 17-55mm kopen en als je later een d700 koopt die met een beperkt verlies verkopen... dan heb je het beste gehad van de twee werelden...

      maar stel vooral je verwachting bij!

      ik gebruik voornamelijk primes op m'n D700, tenzij het snel en flexibel moet gaan... dan gebruik ik de 24-70mm (huwelijk, event, rit op camelen...)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: 24-70 of 17-55

        Ik gok erop dat die 24-70 een Sigma met schroevendraaier AF is en die is redelijk traag. Een 17-55 is een veel fijnere lens op een DX-camera met als zeer goed alternatief de Tamron 17-50 2.8 met schroevendraaier AF ook de nieuwe Sigma in die range schijnt goed te zijn.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 24-70 of 17-55

          hey iedereen,

          bedankt voor de reacties!

          DIe ervaring was slechts 1 keer, toen ik de D700 van een vriend gebruikte.
          Achteraf zag ik dat hij bij de portretten soms 3 keer een foto moest hertrekken om goede focus te hebben. De foto's die ik heb getrokken hadden goede en snelle focus, maar ik denk dat dat eerder met primes (85 1.4) was..

          Dus kreeg ik het gevoel dat de 24-70 minder snel zou zijn, ik ben bij deze gerustgesteld

          Ik ben nu op zoek naar een 2dehands D700, ik heb al de 50 1.8 die ik erop kan gebruiken en dan ga ik even moeten nadenken hoe deze camera's te combineren tijdens events.. (op welke de zoom en op welke een prime)..

          Comment


          • #6
            Re: 24-70 of 17-55

            maar als ik het goed begrijp zijn de 17-55 en de 24-70 aan elkaar gwaagd van snelheid en kwaliteit (maar dan de ene op de DX en de andere op FF)?
            Zijn ze ook even zwaar?
            (ik heb enkel de 24-70 in mijn handen gehad..)

            Comment


            • #7
              Re: 24-70 of 17-55

              Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
              maar als ik het goed begrijp zijn de 17-55 en de 24-70 aan elkaar gwaagd van snelheid en kwaliteit (maar dan de ene op de DX en de andere op FF)?
              Zijn ze ook even zwaar?
              (ik heb enkel de 24-70 in mijn handen gehad..)
              de 24-70mm is nog iets zwaarder...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: 24-70 of 17-55

                Als je al op zoek bent naar een D700 heeft een dx lens natuurlijk echt geen zin. De 24-70 is overigens echt nog beter dan de 17-55mm...
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: 24-70 of 17-55

                  Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht

                  DIe ervaring was slechts 1 keer, toen ik de D700 van een vriend gebruikte.
                  Achteraf zag ik dat hij bij de portretten soms 3 keer een foto moest hertrekken om goede focus te hebben.
                  Hoe kan je nu goed oordelen over camera/lens combinatie als je die slechts één keer in je handen hebt gehad !

                  Volgens mij ligt het aan de gebruiker en niet een het materiaal...

                  Als een D700 en een 24/70 niet snel focussen dan wil ik wel eens de combinatie in handen krijgen die volgens jou dan wel snel is...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-70 of 17-55

                    Hallo

                    Ik zit een beetje met een vergelijkbaar probleem. Ik ben hobby-fotograaf maar doe af en toe wel eens een 'opdrachtje' voor vrienden als ik daarvoor tijd kan maken. Niets professioneel, enkel voor de fun en de eer...

                    Ik gebruik nu een D300 en ben daar erg tevreden over. Het enige wat me stoort is de wetenschap dat een D700 veel betere ISO eigenschappen en een heldere zoeker heeft. Die twee eigenschappen komen wel van pas als je op een donkere locatie moet fotograferen, iets wat ik toch wel vaak doe. Ik zal me dus ooit wel eens een D700 of zijn opvolger aanschaffen, al investeer ik liever in glas.

                    Momenteel gebruik ik een combinatie van Nikon 35mm f1.8, Sigma 18-50 f2.8 voor normaal en breed bereik en een Nikon 85mm f1.8, Nikon 70-300VR of een Nikon 70-200 f2.8 VRII. Van het tele bereik ben ik helemaal tevreden. Alle 3 die objectieven zijn fantastisch mits juist ingezet. Aan het andere eind: de 35 is erg leuk en heel scherp, de 18-50 daarentegen is echt een stoem objectief. Ik heb er ooit focus problemen mee gehad waardoor het 11 weken in reparatie is geweest. Nu doet die het terug goed maar ik mis contrast en soms ook wat scherpte precies. Zeker als ik ze vergelijk met de 35, 70-300 of 70-200. Ik zou ze dus graag vervangen. Er zijn enkele opties:

                    Nikon 24-70 f2.8: topglas, weinig breedhoek op DX
                    Nikon 17-55 f2.8 goed glas, enkel DX en toch duur
                    Tamron 17-50 f2.8 ik hou niet van de plastiek van Tamron en gaat dit veel verschil geven met mijn huidige stevige, maar contrastloze Sigma?

                    Er zijn natuurlijk nog andere opties zoals de 16-35 f2.8 maar die heb ik eerlijk gezegd nog niet zo goed geëxploreerd...
                    Dan heb ik nog niet gesproken over een GF1 met een pancake, zodat ik niet altijd met de reflex op pad moet... Het is zo allemaal een beetje in dezelfde prijscategorie.

                    Ik zit er niet mee in om 2e hands te kopen maar ik kan zulk objectief ook beroepsmatig inzetten en er dus een factuur voor vragen.

                    Enige suggesties hier op het forum?

                    Alvast bedankt

                    Comment


                    • #11
                      Re: 24-70 of 17-55

                      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                      Nikon 24-70 f2.8: topglas, weinig breedhoek op DX
                      Nikon 17-55 f2.8 goed glas, enkel DX en toch duur
                      Tamron 17-50 f2.8 ik hou niet van de plastiek van Tamron en gaat dit veel verschil geven met mijn huidige stevige, maar contrastloze Sigma?
                      op een crop camera voor een nikon 17-55 f2.8 gaan! is een hele fijne lens en die later verkopen als je naar fullframe gaat (eventueel een tweedehandse lens kopen)
                      de 24-70mm is nog beter, maar erg beperkt op een crop camera... komt pas tot z'n recht op een fullframe

                      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                      Er zijn natuurlijk nog andere opties zoals de 16-35 f2.8 maar die heb ik eerlijk gezegd nog niet zo goed geëxploreerd...
                      dacht dat dit een f4 was...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 24-70 of 17-55

                        Bedankt d_oracle

                        Ik zal dan toch maar voor de 17-55 gaan. Ik hoop er ergens nog eentje tweedehands te kunnen vinden... Zulk glas blijft toch redelijk goed zijn waarde bewaren hé. Daarom zat ik er ook niet zo mee in een 70-200 te kopen...

                        Groet

                        Comment


                        • #13
                          Re: 24-70 of 17-55

                          ja hoor! je vindt ze geregeld en behouden hun waarde goed!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 24-70 of 17-55

                            @indigo

                            de nikkor 17/55 vind je zelfs heel geregeld tweedehands en in verhouding tot de 24/70 niet zo duur . Meestal tussen 650 en 800 euro afhankelijk van de staat, leeftijd en hoe hij gebruikt is.
                            Daar waar je de 24/70 niet zo veel vindt, zelden onder de 1100 euro en hij meestal snel verkocht is.

                            En men mag me verbeteren als ik het mis heb maar ik denk dat de zoeker van de D700 even helder is als die van de D300. Want dat hangt af van je lens haar max. diafragma.
                            Als je een lens met max f3.5 op een D700 zet is je zoekerbeeld donkerder dan een D300 met f1.8 lens.
                            De grootte van je beeld is iets anders natuurlijk, daar is de D700 duidelijk superieur.

                            mvg Jozef
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: 24-70 of 17-55

                              Bedankt Jozef & d_oracle. Ik hou er eentje in de gaten... Kans is groot dat ik ze neem

                              Bedankt voor de snelle feedback.

                              Comment

                              Working...
                              X