Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek voor Canon

    Ik had vroeger een Sigma 14mm, en heb die verkocht.
    Nu wil ik opnieuw een groothoek. Ik twijfelde tussen toch 2 klassiekers. De Canon 10-22 en de Tokina 11-16. Voordeel Canon: groter bereik en je kan dichterbij je voorwerp scherpstellen. Voordeel Tokina: 2.8, steviger gebouwd, scherper over heel bereik.
    Nadeel Tokina: meer CA.
    Mijn vraag is nu: hoe dramatisch is die CA? Ik lees overal dat dit gemakkelijk kan opgelost worden met fotobewerkingssoftware, maar heb eens een testfoto geprobeerd te verbeteren in Aperture en dat lukte toch niet echt. En van de Canon, hoe erg is die mindere scherpte naar de randen toe? Is dat iets om echt rekening mee te houden? Die 2.8 van de Tokina vind ik niet zo belangrijk.
    Mijn dilemma is nu sedert gisteren omgeslagen naar een trilemma (zeg je dat?). Heb nu gezien dat er ook een Sigma 8-16 bestaat. Nog minder lichtsterk dan de Canon, maar breder en in de tests komt hij er ook goed uit. Scherpte beter dan Canon en CA beter dan Tokina. En veel mensen zijn enthousiast over die 8 in zijn bereik.
    Als iemand mij kan helpen in mijn keuze?! 't Is vooral voor landschapsfotografie. Vandaar dat die 2.8 van de Tokina niet zo belangrijk is voor mij.
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

  • #2
    Re: Groothoek voor Canon

    Hier enkele vb met de Tokina 11-16mm2.8f






    Oordeel zelf!!
    Ik vind ze

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek voor Canon

      Ik heb zelf heel lang getwijfeld tussen de Canon en Tokina die je zelf aanhaalt. Ik heb uiteindelijk de Canon gekocht en nog geen seconde spijt van: van bij de eerste foto's wist ik meteen dat ik een objectief had aangeschaft waar ik heel veel plezier zou aan beleven. Ik vind helemaal niets mis met de scherpte, maar een ander punt waarmee je zeker ook rekening moet houden is de beperktere vervorming bij de canon (dat is uiteindelijk de hoofdreden geweest waarom ik voor de canon gekozen heb). Aan de andere kant: ik heb van de Tokina nooit iets slechts gehoord en die is toch weer een beetje goedkoper dan de canon, en het zonnekapje zit er bovendien bij voor die prijs. Met het prijsverschil koop je al een degelijke circulaire polarisatiefilter.

      De sigma heb ik nooit overwogen omdat verschillende mensen mij dat merk afgeraden hebben: de kwaliteit zou per objectief nogal eens aan schommelingen kunnen onderhevig zijn. Dit is echter een "zou" en geen vaststelling, want ik heb nooit een sigma objectief gehad en er zijn net zo goed vele tevreden gebruikers van sigma objectieven.

      De beste raad die ik je kan geven is ze beide eens te proberen op jouw toestel en dan een keuze te maken.

      C.
      People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
      http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek voor Canon

        Oorspronkelijk geplaatst door Christophe_db Bekijk bericht
        Met het prijsverschil koop je al een degelijke circulaire polarisatiefilter.
        Voor een UWA zou ik nooit een pola aanschaffen, maar die kan natuurlijk goed dienst doen op andere lenzen.

        Kijk ook eens naar een Sigma 10-20 3.5...., heeft ook een zonnekap, en de filtermaat is 77mm, wat weer vaak voorkomt bij andere lenzen. Ik was altijd zeer tevreden over die lens en heb die meteen omgeruild voor een 15-30 toen ik FF ging.

        voorbeeldjes:



        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X