Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF all round lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FF all round lens

    Ik ben in het bezit van een canon 50D met de EF-S 18-200 IS als algemene lens. Nu denk ik erover een canon 5D (niet de mark II, maar de eerste versie dus) te kopen maar dan zou ik ook een nieuwe all-round lens nodig hebben want heb verstaan dat de EF-S lenzen niet werken op een FF? Vandaar enkele vragen:

    - Is het positief over te stappen van 50D naar een markI 5D, of kan ik beter bij de 50D blijven en wat sparen voor een 5D mark II?
    - ik hou wel van een redelijk wat zoom, maar als all-round lens wil ik liefst wel een compacte lens (= definitie van all round ook wel zeker). Voor de grotere zoom heb ik de 100-400mm..
    - interesse liggen vooral in natuur (dieren en landschappen), maar ook op familiefeesten en dergelijke zou de lens goed moeten presteren. (Voor macro heb ik de 100mm f2.8).

    Dus als ik 5d aankoop, wat zijn zoal de mogelijke lenzen ter vervanging van de EF-S 18-200mm die ik nu bezit (ik vond het bereik tot 200mm wel handig, maar een 70-200mm is bvb wel wat groot voor all round, dus wat zijn mijn opties? Uiteraard zoek ik zo goed mogelijke kwaliteit en zou ik sowieso 2dehands zoeken om beetje budgetvriendelijk te blijven.

    Misschien ben ik ook wel wat te voortvarend om als beginneling meteen naar de goede materialen te gaan, maar ik doe het liever gelijk goed en maak graag kennis met de mogelijkheden Het leerproces van de techniek achter fotografie zal zich samen met mijn materiaal wel verder uitbreiden

  • #2
    Re: FF all round lens

    Standaardlens voor 5D=24-105

    Allroundlenzen bestaan niet.

    Comment


    • #3
      Re: FF all round lens

      Canon heeft een 28-300 L IS, die is vrij duur maar zou voor zo'n groot zoombereik toch aanvaardbare resultaten afleveren.
      Maar een setje lenzen met een kleiner zoombereik (of primes) zal zeker een betere beeldkwaliteit leveren.

      Tamron heeft ook een 28-300 VC, die heb ik getest, en ik was er niet tevreden over.
      De beeldkwaliteit was ondermaats (zeker op full-frame) en de AF was traag.
      Maar die lens is wel véél goedkoper dan de Canon (de Canon 28-300 heb ik nooit gebruikt).

      Als je een 5D MKII koopt, dan is dat meestal voor de beeldkwaliteit. Als je er dan zo'n superzoomlenzen op gebruikt, dan blijft daar niet zoveel van over...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: FF all round lens

        ja die superzooms. ik heb er moeite mee een lens met een diafragma kleiner dan f/2.8 all round te noemen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: FF all round lens

          Als je toch kwaliteit wilt een 2.8 24-70L kopen. Samen met de 100-400 ben je dan stevig vertrokken en kun je met een redelijk draagbare set bijna alles aan.

          Wil je toch iets meer bereik om met 1 lens rond te lopen dan is de 24-105L een optie.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: FF all round lens

            als je met een cropcamera een lens van 18-200 gebruikt, moet je op een FF al richting 28-300 uitgaan. I keb er zo eens eentje gebruikt van Sigma en moet zeggen dat er redelijke foto's uitkwamen als er maar genoeg licht was zodat je het diafragma voldoende kon dichtdraaien. Voordeel van deze lens was het gewicht en grootte, nadeel : de beeldkwaliteit. Ik heb nu 28-300L IS van Canon, daar zijn prachtige foto's mee te maken, maar te zwaar om als wandellens te gebruiken en de prijs is ook niet van de poes. De grootte isuiteraard een heel stuk groter dan de Sigma, maar is toch net iets kleiner dan de Canon 70-200L IS II.
            Ik zou aanraden om je bereik op te splitsen : met een 2-tal zoomlenzen of met enkele primes.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: FF all round lens

              Met zo'n Tamron 28-300 is best een goed resultaat te halen, zeker als je camera goed met hoge isoos overweg kan, vb van een non-VC lens.
              D700 1/640 f16 300 1,25m 200iso

              D700 1/320 f10 210 1,5m 200iso


              Hier kon het met 200 iso, maar bij iets minder lichte dagen zit je zo op de 800 tot 1600 iso.

              In deze serie was de trage AF echt een spelbreker.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: FF all round lens

                Je zult versteld staan van de beelkwaliteit van een oude 5D. Hij laat je oa toe flinke stukken te croppen zonder veel kwaliteitsverlies. Daarop een 24-105L. Is dit te duur, dan kan je ook heel veel met een gewone 50mm 1.8 en een 85mm 1.8.

                Comment


                • #9
                  Re: FF all round lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Met zo'n Tamron 28-300 is best een goed resultaat te halen
                  Hetzelfde geldt voor de Tamron 24-135.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: FF all round lens

                    De 24/105 en de 100/400 prijsverschil met de 28/300 is klein en je hebt 2 fantastische lenzen.Heb deze set ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: FF all round lens

                      Ik ben gisteren naar een 5D (mark I) gaan kijken in 2dehands. Nu merkte ik op dat ik hier niet de instellingen te zien krijg op het grote scherm, enkel op dat kleinere schermpje bovenaan. Bij mijn 50D zie ik de instelling van sluitertijd, diafragma, iso, ... op mijn hoofdscherm ook. Is dit een instelling op die 5D, of bestaat dat nog niet op de 5D (markI)? Of is er vermoedelijk iets mis met dat toestel in kwestie?

                      Dus wat ik bedoel: bij het trekken van foto's zie ik op de 50D al die instelling op het grote scherm, bij de 5D is het grote scherm gewoon zwart en zie je de instellingen enkel op de kleine schermpje aan de bovenzijde van het toestel, is dit normaal?

                      Comment


                      • #12
                        Re: FF all round lens

                        Ja, dat is normaal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: FF all round lens

                          Een nadeel van de 5D is dat die camera stofgevoelig is.

                          Ik zou zelf altijd doorsparen voor een 5D MK2 vanwege het grotere dynamische bereik en vanwege de betere ruiseigneschappen.

                          Als wilt gaan spelen met scherptediepte dan zou ik geen 24-105 mm nemen. Immers, minimaal 1 stop diafragmeren is nodig om scherpe hoeken te krijgen.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment

                          Working...
                          X