Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

    Hallo, ik ben van plan om een van de komende weken mijn Canon 18-55mm IS kitlens te vervangen. Ik vind het een zeer moeilijke keuze, ik geraak er niet echt uit ... Ik ben bij Art&Craft in Gent al meerdere lenzen gaan testen, en heb wel een goed idee omtrent de mogelijkheden.

    Er zijn wel enkele zaken waar ik rekening moet mee houden. Mijn budget ligt rond de 1000€, ik heb een Canon 550D met al een Canon 55-250mm IS en 50mm f1.8 lens. Ik zou graag bij lenzen van Canon zelf blijven. Ik wil me graag verbeteren, liefst op gebied van lichtsterkte en als het kan ook in bereik. De komende jaren ben ik nog student waarschijnlijk, dus upgraden naar full-frame (5D Mark III?) zal er niet echt inzitten, waarschijnlijker is het dat ik wacht voor de opvolger van de 7D.

    Deze zomer in augustus ga ik een tocht ondernemen naar Compostela, te voet met de trekrugzak voor minstens een maand. Ik zou graag mijn camera en 2 lenzen (nieuwe+tele) meenemen. Ik zou de lens die ik ga aanschaffen graag op die tocht gebruiken als mijn standaard lens, maar ik wil er achteraf ook wel nog iets aan hebben. Ik had graag een lens gehad met een aardige breedhoek voor wat landschappen en gebouwen, een portret hier en daar, en als het kan ook wat tele, want lenzen wisselen met een trekrugzak zal niet echt evident zijn ... (ik ben wel van plan om mijn camera en telelens dicht bij de hand te houden in heuptassen).

    Voorlopig neig ik naar de 17-55mm IS USM f2.8, die heeft mij in de winkel bij A&C echt kunnen overtuigen, de lichtsterkte van deze lens is fantastisch en ze is nog eens héél scherp ook, dit is een lens waarvan ik denk dat ik er zeer veel aan zou kunnen hebben. Daarvoor dacht ik eerder dat het bereik van de 15-85mm IS USM het geen was waar ik naar op zoek was, als een soort 1.6-sensor equivalent voor een reislens als de 24-105. Omdat ik een aardig budget heb dacht ik ook aan L-lenzen, maar deze missen op een 1.6-sensor wel wat breedhoek.

    De opties op volgorde volgens mijn persoonlijke voorkeur op het moment:

    1. Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM: scherp, lichtsterk, EF-S / bereik blijft ong. het zelfde, duur, voor die prijs geen L-lens en zonnekap niet incl.
    2. Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM: goedkoopste, mooi bereik, EF-S, kleinste / op gebied van lichtsterkte geen vooruitgang, geen zonnekap
    3. Canon EF 24-70mm F:2.8 L USM: L-lens (zonnekap incl.), lichtsterk, investering / duurste, weinig breedhoek, (geen IS)
    4. Canon EF 24-105mm F:4.0 L IS USM: L-lens (zonnekap incl.), investering, bereik / weinig breedhoek, niet lichtsterk
    5. Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM: goedkoop, L-lens (zonnekap incl.), wel breedhoek, investering / niet lichtsterk, te weinig bereik voor “all purpose zoom”

    Ik denk niet dat ik dat kleine beetje tele meer dat de 15-85 en andere hebben echt ga missen naar mijn aanvoelen. Hoe ligt dat inde praktijk voor reisfotografie? Ik denk dat dit mijn grootste twijfelpunt is. Ik denk ook dat ik het meeste ga hebben aan de 17-55 na mijn reis en naar de toekomst toe, omdat ik dikwijls wel in low-light trek. De DOF van de 2.8 is ook wel mooi meegenomen. Een laatste puntje waar ik ook nog aan dacht was: ga ik mijn 50mm nog veel gebruiken als ik een 17-55 2.8 heb

    Alvast bedankt voor de hulp en het delen van jullie ervaringen!
    ~ "Beginner" - Tips en kritiek altijd welkom! ~ Canon Eos 550D / 18-55mm IS / 55-250mm IS / 50mm 1.8

  • #2
    Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

    Zonder de minste twijfel zou ik u de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM aanraden.
    Zelf heb ik deze lens niet maar heb deze, bij een onderlinge ruil, veertien dagen mogen gebruiken.
    Ik had daar enkel maar positieve commentaren over gelezen en tijdens de periode dat ik de lens bij mij kan ik dit enkel beamen.
    Dit is een heel scherpe lens, lichtsterk en heeft heel mooie diepe kleuren.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

      Ik heb 4maanden geleden ook voor deze keuze gestaan 17-55 2.8 kopen of 24-105 of 24-70. Ik heb toen voor de lichtsterkte gekozen en had ook schrik dat die 24mm niet breed genoeg zou zijn. 4 maanden later heb ik me nu de 24-105 bijgekocht. De lichtsterkte 2.8 blijk ik niet zo echt veel nodig te hebben en als het al is het geval is neem ik mijn 50mm 1.8 hiervoor. Wat ik wel miste bij de 17-55 was soms het bereik dat ietsjes te kort was om als allround lens door te gaan. Afgelopen weekend een heel weekend met de 24-105 clicks gemaakt en geen enkele keer mijn 17-55 bovengehaald. Het is een moeilijke keuze, mss moet je eens van iemand een weekendje de 24-105 lenen.
      Veel succes nog

      Groeten,

      Geert
      Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
      http://www.500px.com/Forex7d

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

        Moest je zeggen dat je geen telelens ging meenemen, dan zou ik voor de 15-85 gaan. Maar vermits je je telens meeneemt, dan is de 17-55 toch mooi aansluitend.
        De 2.8 is daar ook interessant, alhoewel dat ik persoonlijk dan liever naar een nog lichtsterkere lens zou gaan. De combo 15-85 met de 50 1.8 (zonder tele) zou voor mij ideaal zijn voor zo'n reis (en die combo heb ik , wij maken ook wel dagtochten in de bergen met de kinderen op vakantie, maar niet elke dag achter elkaar en zolang natuurlijk, een tele heb ik nog nooit echt veel gemist, wat maakt dat ik met de 15-85 nauwelijks moet wisselen. De 50mm gebruik ik op reis dikwijls in musea of kerken ed), maar dat kan voor iedereen anders zijn, de 17-55 met de 55-250 is volgens mij ook minstens een zo goede combinatie als je toch meer tele wil.
        Je moet uiteindelijk altijd keuzes maken, en er gaat altijd een moment zijn dat je toch niet de ideale lens bijhebt. Maar met één van de twee bovenstaande combinaties kom je toch al wel heel erg ver.

        Het gewicht van jouw nummer 3 en 4 zou ik persoonlijk geen 2000km willen dragen, toch zeker niet als een 15-85 of een 17-55 ook lenzen zijn met -beeldkwaliteit en de toppers zijn onder de niet-L-lenzen (ze zouden naar het schijnt niet moeten onder doen voor de 17-40L).
        Last edited by Tink; 25 mei 2011, 08:12.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

          Persoonlijk zou ik ook voor de 17-55 gaan. Ideaal bereik ook, de groothoek ga je missen bij de 24-105 en 24-70.
          Heb deze zelf al een tijdje en ik zou ze nooit weg doen tenzij bij een overstap naar full frame en dan nog, misschien blijft ze op de back-up camera.

          Waarom denk je dat die hier ook amper tweedehands wordt aangeboden?

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

            Persoonlijk zou ik op een voetreis gewoon 18-55 + 55-250 meenemen, licht en goed en nog eens goedkoop ook.
            Mocht de boel sneuvelen, niks aan de hand.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Persoonlijk zou ik op een voetreis gewoon 18-55 + 55-250 meenemen, licht en goed en nog eens goedkoop ook.
              Mocht de boel sneuvelen, niks aan de hand.
              Ik zou ook geen zwaar materiaal willen meesleuren tijdens zo'n lange tocht. Waarschijnlijk zou ik zelfs kiezen voor een compactje in paats van een DSLR (ik zou dus de S90 meenemen in plaats van de 5D of 1D + zware lenzen).

              Maar als het toch een DSLR moet zijn, dan is een EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS nog de lichtste optie als je een groot zoombereik wil meenemen.
              Die lenzen koop je best tweedehands (de 18-55 heb je al), en als ze de reis overleven, dan verkoop je ze gewoon terug.

              Op zo'n afstand is elke kilo die je meesleurt een kilo teveel...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Canon kitlens, 17-55 2.8 of ...

                De 55-250 heeft ie ook al......
                Hij heeft alles al wattie nodig heeft....

                Comment

                Working...
                X