Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brandpunt bij verschillende lenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • brandpunt bij verschillende lenzen.

    Hallo allemaal, ik heb volgende proef gedaan; Nikkon 18/200 ingesteld op 50mm, en de andere foto met Mamiya 50mm. Op statief,niets verplaatst, enkel de lenzen gewisseld.

    Wat mij verbaast is dat de mamiya meer ingezoomd lijkt. Nochtans heb ik altijd geleerd dat de brandpuntsafstanden steeds vermeld worden als zou het FF zijn, en op een DX als mijn D90 x 1.5 zijn. Dus 50mm op de nikkon lens zou eigenlijk 75 mm zijn, en toch lijkt de Mamiya meer ingezoomd?

    Wat vinden jullie daarnaast van de kwaliteit van de oude Mamiya, de bokeh lijkt mij wel mooi, het is wel wat zoeken naar de juite sluitersnelheid......

    Genomen met nikkon zoom op 50mm 4.8



    Genomen met Mamiya 50mm 2.0

    Last edited by chef roger; 24 mei 2011, 18:29.
    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

  • #2
    Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

    Een klassieker.
    Ik neem aan dat je niet op oneindig hebt scherpgesteld, maar op iets redelijk dichtbij.
    Bij moderne zooms met interne focussering doet zich het verschijnsel voor dat bij dichterbij scherpstellen de vergrotingsfactor (de schijnbare brandpuntsafstand ) daalt, de lens lijkt korter dan door de fabrikant opgegeven.
    De brandpuntsafstand wordt per definitie voor oneindig opgegeven....

    That's it.

    Nog even hierover:
    {Dus 50mm op de nikkon lens zou eigenlijk 75 mm zijn, en toch lijkt de Mamiya meer ingezoomd?}

    De ene 50 mm is altijd hetzelfde als een andere, bij DEZELFDE body , met de lens heeft het niets te maken, de cropfactor is een BODY-eigenschap.
    Last edited by Keeskanon; 24 mei 2011, 18:59.

    Comment


    • #3
      Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Een klassieker.
      Ik neem aan dat je niet op oneindig hebt scherpgesteld, maar op iets redelijk dichtbij.
      Bij moderne zooms met interne focussering doet zich het verschijnsel voor dat bij dichterbij scherpstellen de vergrotingsfactor (de schijnbare brandpuntsafstand ) daalt, de lens lijkt korter dan door de fabrikant opgegeven.
      De brandpuntsafstand wordt per definitie voor oneindig opgegeven....

      That's it.

      Nog even hierover:
      {Dus 50mm op de nikkon lens zou eigenlijk 75 mm zijn, en toch lijkt de Mamiya meer ingezoomd?}

      De ene 50 mm is altijd hetzelfde als een andere, bij DEZELFDE body , met de lens heeft het niets te maken, de cropfactor is een BODY-eigenschap.

      "De ene 50 mm is altijd hetzelfde als een andere, bij DEZELFDE body , met de lens heeft het niets te maken, de cropfactor is een BODY-eigenschap. "i.d.d. dat is net wat ik ook denk en schrijf???

      "De brandpuntsafstand wordt per definitie voor oneindig opgegeven...."misschien een domme vraag, maar zoals de voorbeelden in #1029, stel je toch scherp op je onderwerp, en niet op oneindig?
      Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

      Comment


      • #4
        Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

        Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
        1 "De ene 50 mm is altijd hetzelfde als een andere, bij DEZELFDE body , met de lens heeft het niets te maken, de cropfactor is een BODY-eigenschap. "i.d.d. dat is net wat ik ook denk en schrijf???

        2 "De brandpuntsafstand wordt per definitie voor oneindig opgegeven...."misschien een domme vraag, maar zoals de voorbeelden in #1029, stel je toch scherp op je onderwerp, en niet op oneindig?
        1 je schreef dat je dacht dat een 50mm een 75 zou worden. Dat is niet zo, een 50 is een 50, blijft een 50, omdat de afstand tussen het punt waar de lichtstralen gebroken worden en waar ze samen komen (rarara) 50mm is. Wat er na de lens gebeurt (oppervlakte film/sensor) bepaalt de beeldhoek.

        2 stel met beide lenzen eens scherp op oneinidig. Dan zal je zien dat er geen verschil is.

        als je zulke tests post, zou je dan de exif in de foto willen laten?
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

          Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
          [I]"
          "De brandpuntsafstand wordt per definitie voor oneindig opgegeven...."misschien een domme vraag, maar zoals de voorbeelden in #1029, stel je toch scherp op je onderwerp, en niet op oneindig?
          Dat klopt, en ga dan eens 1 stapje verder.....dan is er geen sprake meer van de door de fabrikant opgegeven waarde, maar iets dat in de praktijk bij zoomlenzen nogal eens minder is.

          Zie je bij 2 50 mm lenzen op dezelfde body een verschil, dan komt dat door verschillende optische constructie.....
          Last edited by Keeskanon; 24 mei 2011, 20:13.

          Comment


          • #6
            Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            1 je schreef dat je dacht dat een 50mm een 75 zou worden. Dat is niet zo, een 50 is een 50, blijft een 50, omdat de afstand tussen het punt waar de lichtstralen gebroken worden en waar ze samen komen (rarara) 50mm is. Wat er na de lens gebeurt (oppervlakte film/sensor) bepaalt de beeldhoek.

            2 stel met beide lenzen eens scherp op oneinidig. Dan zal je zien dat er geen verschil is.

            als je zulke tests post, zou je dan de exif in de foto willen laten?
            1 akkoord, zover ben ik ook, maar heb mij verkeerd uitgedrukt..
            2 zal ik zeker een dezer dag doen.

            De exifs verwijder ik niet, maar mijn procedure is; Lichtroom/exporteren naar picassa/naar picassa web/ van daaruit naar BD.
            Kunnen de exifs ergens niet meegenomen worden, of doe ik wat verkeerd?
            Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

            Comment


            • #7
              Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

              Waarom zoveel tussenstappen, de kans dat er wat verdwijnt is dan groot...

              Comment


              • #8
                Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Waarom zoveel tussenstappen, de kans dat er wat verdwijnt is dan groot...
                Hoe dan beter? Kan er vanuit LR rechtstreeks geupload worden?
                Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                Comment


                • #9
                  Re: brandpunt bij verschillende lenzen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                  Hoe dan beter? Kan er vanuit LR rechtstreeks geupload worden?
                  ja, facebook en flickr en anders kan je toch rechtstreeks uit lightroom exporteren en ergens anders uploaden.

                  Comment

                  Working...
                  X