Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede aankoop of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede aankoop of niet?

    Ik zou willen beginnen met fotografie en mij beginnend willen toespitsen op portretten. Daarbij wou ik volgend toestel en lens aankopen, maar ik heb er nog te weinig verstand van de prijs - kwaliteit van digitale fototoestellen.

    Een 2de hands Nikon D200 body voor € 409.
    Samen met de body zou ik ook opteren voor volgende lens, eveneens 2de hands: De Olympus Zuiko 40 - 150 f 4.0 - 5.6 voor € 134.
    De lens zou zo goed als nieuw zijn. En de body zou kwalitatief oké zijn, maar hij is gebruikt.

    Ik ga sowieso eens langs gaan om de spullen met mijn eigen ogen te bekijken. Maar waar moet ik dan zeker op letten?

    En prijs - kwaliteit. Lijkt het wat moesten body en lens in orde zijn?

    En is het een goede combinatie van body en lens?

    En is de lens het waard om portretten mee te maken?

  • #2
    Re: Goede aankoop of niet?

    Op de nikon body moet je wel een nikon lens zetten bv Nikon 85/1.8

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Goede aankoop of niet?

      d200 is vanaf iso 400 een al al ruis!!
      kijk eerder voor een D80 of D300 2d hands, daar ga je meer plezier aan hebben.
      lens moet wel nikon lensmount hebben!! voorgestelde zal dus niet lukken!

      - 85 f1.8/1.4 (nikon of sigma) zijn goed als portret
      -sigma 50-150 f2.8 ook
      - sigma 70-200 f2.8 ook
      - nikon 70-200 f2.8 zeker
      - ...

      vergeet er nog wel enkele denk ik, maar je hebt al een idee/richting
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Goede aankoop of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        d200 is vanaf iso 400 een al al ruis!!
        Oh ja?????????
        1600iso

        Carrie Rodrguez
        2500iso

        Justin Townes Earle

        Beide verwerkt met DxO 5 of 6.

        Maar ik kan ook plaatjes op 200iso geven, die volstaan met ruis. Goed BELICHTEN is het recept. Natuurlijk zijn de latere camera's beter, maar om zomaar te stellen vanaf 400 iso alleen maar ruis?????????
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Goede aankoop of niet?

          Is bij portretten de afstand tussen gezicht en camera te klein dan worden uitstekende delen zoals neuw en kin vaak te groot weergegeven. Om beeldvullend te werken en om de juiste afstand te hebben is bij een camera voorzien van een sensorformaat van 24 x 36 mm, full frame dus, een brandpuntand van 105 mm heel plezierig. Soms is zelfs een iets langere brandpuntafstand gewenst.

          Vertaal je dat naar een camera met een kleinere sensor, zoals de Nikon D200, dan kom je op een brandpuntsafstand van 70 mm voor een portretlens.

          Een 85 mm/1.8 is derhalve heel geschikt en is ook gebruikt wel te vinden.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Goede aankoop of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Oh ja?????????
            1600iso

            Carrie Rodrguez
            2500iso

            Justin Townes Earle

            Beide verwerkt met DxO 5 of 6.

            Maar ik kan ook plaatjes op 200iso geven, die volstaan met ruis. Goed BELICHTEN is het recept. Natuurlijk zijn de latere camera's beter, maar om zomaar te stellen vanaf 400 iso alleen maar ruis?????????
            daar zeg je het!! goed belichten!! anders heb je het zweten!
            als je een recentere koppt kan je iets hoger gaan! d90 op iso2000 gaat ook ze, maar 't is ferm opletten geblazen. (tot 1250 redelijk ok, erboven ferm opletten)
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Goede aankoop of niet?

              Slechts één advies voor portretten: 85 1.8. Betaalbaar en onbetaalbaar goed.

              Comment


              • #8
                Re: Goede aankoop of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                YMMV
                Waarschijnlijk niet.

                Nikon staat bekend om zijn matige geschiktheid om met een simpele adapter ander glas te kunnen gebruiken. Heeft met de flange distance van de F-mount te maken. Vond ik hier een aardig stukje over.

                Mijn Project 365

                Comment


                • #9
                  Re: Goede aankoop of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Waarde confrater Bekijk bericht
                  Een 2de hands Nikon D200 body voor € 409.
                  Samen met de body zou ik ook opteren voor volgende lens, eveneens 2de hands: De Olympus Zuiko 40 - 150 f 4.0 - 5.6 voor € 134.
                  de D200 was en is nog steeds een excellent toestel. Qua lenzen is bijna alles reeds gezegd.
                  Koop een Nikon lens, voor portret een 85mm f1.8, voor straatfotografie en binnen-in-huis-fotografie een 35mm f1.8 en je bent vertrokken...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede aankoop of niet?

                    waarom wordt telkens verwezen naar 85mm1.8?
                    Een standaardzoom is voor mij essentieel! (bvb nikon 18-105)
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede aankoop of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                      waarom wordt telkens verwezen naar 85mm1.8?
                      Een standaardzoom is voor mij essentieel! (bvb nikon 18-105)
                      iedereen heeft zijn voorkeuren he en gaat deze meestal ook vernoemen

                      de ene werkt graag met primes, de andere met groothoekzooms, ...
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede aankoop of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                        waarom wordt telkens verwezen naar 85mm1.8?
                        Een standaardzoom is voor mij essentieel! (bvb nikon 18-105)
                        Oorspronkelijk geplaatst door Waarde confrater Bekijk bericht
                        Ik zou willen beginnen met fotografie en mij beginnend willen toespitsen op portretten.
                        waarom zou je een standaardzoom aanschaffen als je portretten wil fotograferen?
                        de voorgestelde primes hebben een mooiere bokeh, kleinere DOF, zijn scherper en kunnen beter om met donkerdere lichtomstandigheden...

                        die standaardzoom gaat dan gewoon de kast in...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede aankoop of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          waarom zou je een standaardzoom aanschaffen als je portretten wil fotograferen?
                          de voorgestelde primes hebben een mooiere bokeh, kleinere DOF, zijn scherper en kunnen beter om met donkerdere lichtomstandigheden...

                          die standaardzoom gaat dan gewoon de kast in...
                          de nagel op de kop!
                          * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede aankoop of niet?

                            Persoonlijk vind ik de prijs voor de body te hoog.
                            Bij Konijn hebben ze al D200's verkocht met garantie onder de 400 €.
                            Ikzelf heb recent een D300 tweedehands gekocht voor 650 € met slechts een dikke 1000 klicks.
                            Er zijn reeds D300 te vinden rond 600 € met beduidend meer klicks.
                            mvg
                            Paul
                            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                            Comment

                            Working...
                            X