Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke telelens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke telelens?

    Ik weet dat er zo al ontelbare topic zijn en ik heb er zo al een heel deel gelezen, maar zou toch graag jullie mening horen voor mijn situatie, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Ik zou me dus graag een deftige telezoom aanschaffen. De lens die ik daar momenteel voor gebruikte was zo'n combilens van Sigma, de 18-200mm F3.5-6.3 DC, helemaal niet zo geschikt daarvoor en kwalitatief heel veel scherpteverlies door die 2-in-1. Van body heb ik een Canon eos 450D.

    De lens zou vooral dienen om buitenshuis zonder statief dieren en sportfoto's te trekken. Met dieren bedoel ik hoofdzakelijk honden, zowel portretfoto's als actiefoto's, maar ik zou er ook graag kleinere vogelsoorten mee kunnen trekken.

    Ik twijfel tussen onderstaande lenzen, maar andere ideeën zijn ook meer dan welkom!!

    Sigma DG 70-300mm f/4-5.6 OS Canon
    Bij deze heb ik een beetje bang dat de kwaliteit niet super is, omdat het een Sigma is. En er is geen vast diafragma, dus bij 300mm ga je sowieso al aan een f-waarde van 5.6 zitten, wat bij donkere dagen/schemering problemen kan geven, ofniet?
    Hij heeft ook geen USM-motor, maar of dat echt zo'n nadeel is?

    Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD Canon
    Van deze lens lees ik heel veel goeds, en op papier lijkt ze geweldig, maar ook hier heb ik weer een beetje bang omdat het geen Canonlens is. Ook weer geen vaste diafragma-waarde.

    Canon EF 70-300 IS USM
    Deze is maar een stukje duurder dan de Tamron van hierboven, maar is ze ook effectief beter?

    Canon EF 70-200mm f/4L USM CPS
    Deze vind ik eigenlijk al te duur, dus zou ik tweedehands willen kopen. Maar volgens mij is deze sowieso al niet geschikt aangezien ik hoofdzakelijk bewegende onderwerpen trek uit de losse hand en hier dus geen stabilisator opstaat? Geen goed plan denk ik?

  • #2
    Re: Welke telelens?

    Wat jij nodig hebt is een zoomlens (honden,vogels ...), en liefst een 500mm. Ik denk dan aan de Sigma 50-500mm met OS. Genoeg voor de vogeltjes en je kan nog uitzoomen voor honden en dergelijke.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Welke telelens?

      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      Wat jij nodig hebt is een zoomlens (honden,vogels ...), en liefst een 500mm. Ik denk dan aan de Sigma 50-500mm met OS. Genoeg voor de vogeltjes en je kan nog uitzoomen voor honden en dergelijke.
      Ik had dat in mijn beginpost eigenlijk niet echt goed genoeg uitgelegd. Maar ik wil echt niet meer dan 300mm gaan. Hoe meer mm, hoe duurder de lens of kwaliteitverlies op een ander vlak. Op schok met een hoop honden is een gewone reflex met tele op al groot/lomp genoeg, om dan altijd met een 500mm rond te lopen, zie ik ook niet echt zitten.
      Zoals ik zei is het hoofdzakelijk voor grotere diersoorten zoals honden, katten, paarden ... en daar is zelfs een 200mm al voldoende voor. Ik zou het gewoon leuk vinden mocht ik de lens ook kunnen gebruiken om hier en daar eens een vogeltje te schieten, maar eigenlijk mag dat absoluut niet de doorslag geven in de keuze van de juiste lens. Maar met een 300mm zal de kans toch al groter zijn op succes op dat vlak dan met een 200mm lijkt me.

      Comment


      • #4
        Re: Welke telelens?

        De laatstgenoemde heeft de beste bouw, de snelste AF en... bij bewegende onderwerpen heeft een lens met stabilisatie relatief weinig zin omdat je sowieso een snelle sluitertijd moet gebruiken. Tweedehands zie je deze lens regelmatig voor max. 400 euro.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment

        Working...
        X