Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

    Hallo,

    Ik overweeg de aankoop van een lichtsterke prime.
    De lens moet vooral gebruikt worden voor concerten en portretten.
    Lichtsterkte is dus zeker een vereiste.
    Deze lenzen vallen binnen mijn budget.

    Canon 50mm f1.4
    Canon 50mm f1.8
    Canon 85mm f1.8
    Samyang 85mm f/1.4 Canon
    ( 85mm valt meer binnen mijn gebruikte bereik valt)

    Vooral deze laatste spreekt mij enorm aan!
    Voor slechtst 269 (http://www.cameranu.nl/artikel/11045...1.4_Canon.html) krijg je een enorm lichtsterke lens.
    Enig nadeel is het gebrek aan autofocus en de manuele instelling van het diafragma. Ik denk echter dat hiermee te werken valt. Of ben ik verkeerd? Over de kwaliteiten van deze lens lees ik toch hoofdzakelijk positieve dingen.

    Wat denken julie? Gaan voor die f1.4 of toch maar bij de canon lenzen blijven en voor de f1.8 gaan??
    Iemand die deze objectieven bezit??


    Vriendelijke groeten,
    Tim


    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    http://www.flickr.com/photos/timdeceuninck/
    Canon 40d - Sigma 70-200 f2.8 - Sigma 24-70 f2.8 - Tamron 60mm f2.0 macro

  • #2
    Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

    Heb zelf de Canon 50mm f/1.8, maar gebruik vandaag de dag liever en vaker de Canon 85mm f/1.8 die ik eveneens heb.
    Heb vorige week de kans gehad om even te oefenen met een Sigma 50mm f/1.4, en moet zeggen: dat was een geslaagde test. Zou beter zijn dan het Canon alternatief.
    Geen ervaring (trouwens nog nooit gehoord van) die Samyang. Zou mijn AF wel missen, vrees ik.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

      Eerst en vooral bedankt voor de reactie.

      De Sigma had ik nog niet aan gedacht, maar zal ik ook eens aan mijn lijstje toevoegen.. De Sigma ziet er mij wel redelijk prijzig uit 450-500 euro, terwijl het alternatief van canon toch stukken goedkoper is (370 euro). Is deze sigma dan echt zo veel beter?
      Hoewel ik denk dat mijn voorkeur ook zou uitgaan naar een 85mm (vermits ik mezelf betrap op een extreme focus op gelaatsuitdrukkingen).
      Bovendien ben ik ook een grote liefhebber van beperkte scherptediepte.
      Ik veronderstel dat de scherptediepte op de 85mm bij F1.8 ongeveer gelijk is aan die bij de 50mm op 1.4. Met het oog op de scherptediepte zou ik de 50mm 1.8 al durven schrappen. De lichtsterkte van de 50mm is natuurlijk ook een mooie troef..
      De 50mm is dan weer een meer 'alround' objectief neem ik aan?

      Het idee van de Samyang blijft natuurlijk ook nog spelen.
      F1.4, 85mm en spotgoedkoop.. In mijn ogen lijkt het alles te hebben (behalve de autofocus)
      Met het geld die ik hiermee uitspaar zou ik bijvoorbeeld nog een groothoek kunnen aanschaffen..
      Het ruime aanbod maakt kiezen niet meteen eenvoudiger..
      Alvast bedankt voor je raad!

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

        Een collega heeft een Samyang lens gehad. Na 14 dagen terug verkocht wegens niet handelbaar.
        Ga niet voor de centen maar voor kwaliteit. Dus Canon of Sigma f1.4
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
          Een collega heeft een Samyang lens gehad. Na 14 dagen terug verkocht wegens niet handelbaar.
          Ga niet voor de centen maar voor kwaliteit. Dus Canon of Sigma f1.4
          lol misschien kan uw collega niet overweg met manuele lenzen...

          je kan dit voor jezelf uittesten door een tijdje puur manueel te schieten... Met je 70-200mm op 85mm...
          De samyang krijgt alvast goede kritiek, en voor portret zal dit zeker werken... (doch geen modellen in beweging), concerten lijkt me andere koek... als ze stil achter de micro staan, prima!

          50mm zou ik zowiezo niet nemen... zoek maar eens op dit forum, 't is al honderden keren verteld...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

            Optisch is de Samyang wsl de beste van deze lenzen, tenminste, als je veel op f1.4-f2.8 wil werken. Op kleinere diafragma's wordt ze echter niet meer zo heel veel beter (alles volgens testen/voorbeelden online, niet volgens eigen ervaring), op 1.4 zou ze ongeveer even scherp zijn als de 85L!
            De bokeh is zowat de zachtste van alle 85mm lenzen, een beetje vergelijkbaar met de Sigma 50 1.4.
            Als je voor deze MF lens gaat, koop dan absoluut het Ef-S matglas erbij, ik heb dit ook in mijn 40D zitten, dat maakt echt een wereld van verschil, en voor zo'n 30-35 euro kunt je (letterlijk) niet sukkelen. Heel eenvoudig te vervangen, niet moeilijker dan lenzen wisselen.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

              Hey, interessante mr moeilijke keuze..

              -ik had eerst de 50mm f/1.8. leuk lensje voor de lage prijs. wel trage focus en van plastiek (mr wat wil je voor de prijs)
              -toen ik overstapte op full frame hebik de f/1.8 ingeruild voor een f/1.4. Het verschil in kwaliteit is het geld waard vind ik
              -ik heb ook de canon 85mm f/1.8. dit is een toplens!!!! en veruit mijn favo.

              Ik zou dus zeker gaan voor de canon 85 en de canon 50 f/1.4 (of de f/1.8 als je de f/1.4 nie zou knn betalen)

              succes
              * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                om nog effe verder uit te weiden over de canon 85 f/1.8: de scherpte is adembenemend, al mijn portretwerk gebeurt met deze lens en soms ook de 50mm f/1.4erbij. Maar toch, die 85 is amazing! de f/1.8 van die 85mm is totaal niet te vergelijken met de f/1.8 van de 50mm...

                ivm 'haarscherp': check out this picture of me

                meet julie. she never did a shoot before. she was a talent of nature. model: julie mua: eefje bolsens for more of this, 'before-after' shots, and 'behind the scenes', visit my photography page on facebook! my brand new website
                * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                  om nog effe verder uit te weiden over de canon 85 f/1.8: de scherpte is adembenemend, al mijn portretwerk gebeurt met deze lens en soms ook de 50mm f/1.4erbij. Maar toch, die 85 is amazing! de f/1.8 van die 85mm is totaal niet te vergelijken met de f/1.8 van de 50mm...

                  ivm 'haarscherp': check out this picture of me

                  http://www.flickr.com/photos/ltjesch...in/photostream
                  de scherpte van een portretlens is ondergeschikt aan de mooie bokeh... Anders kan je evengoed een macro lens gebruiken...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                    vergis je niet in manueel scherpstellen met een diafragma van 1.4 of 1.8, je scherptediepte is flinterdun en een keertje ademhalen geeft je al onscherpte, je zal behoorlijk moeten oefenen met deze lens.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                      Iedereen bedankt voor de reacties!


                      Ik denk om het idee van de 50mm te laten varen..
                      Blijft nog over de canon 85mm f1.8 en de samyang 85mm f1.4
                      Mocht ik nog andere alternatieven over het hoofd zien, laat mij gerust iets weten

                      Wat het manuele betreft: ik ben tamelijk gewoon om alles manueel te doen.
                      Ik denk dan ook dat ik zonder autofocus zou kunnen leven.
                      Het wordt natuurlijk al moeilijk om met zo'n beperkte scherptediepte nog raak te schieten (los uit de hand) neem ik aan.. Maar dit 'probleem' (wat natuurlijk niet echt een probleem is, gewoon een eigenschap van de lens) zou ik bij beide lenzen hebben.
                      Voor portretten is het statief een optie, voor concerten echter niet.

                      Niemand enige ervaring met Samyang lenzen?? (behalve de collega van Heylo)
                      Over de kwaliteit van de Canon ben ik meer dan overtuigd, dus deze kan geen miskoop zijn! Over de Samyang twijfel ik nog

                      @ Oermens: Wat betreft het Ef-s matglas, wat is dit juist?? Ik lees hier dat het de overhang tussen scherpe en onscherpe delen duidelijker maakt. Dat lijkt mij in ieder geval een handig 'tooltje'. Maar hoe werkt dat dan juist. Is dit iets wat je voor je zoeker plaatst? Vermits mijn andere lenzen 2.8 als diafragma hebben, kan ik dat stukje dan niet gewoon laten zitten?? Lijkt mij wel handig..

                      -----------------------------------------------------------------------------------------------
                      Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

                      Canon 40d - Sigma 70-200 f2.8 - Sigma 24-70 f2.8 - Tamron 60mm f2.0 macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                        Het matglas is hetgeen je ziet bovenaan in je body wanneer je de lens er af haalt (niet met je vingers aankomen!)
                        Als je geen f/5.6 lenzen hebt dan zal dat nieuwe matglas zeker bevallen (bij nog kleiner maximaal diafragma wordt de zoeker donkerder dan bij het standaard matglas).
                        Je kunt het dus gewoon altijd laten zitten, enkel het juiste matglas in het menu instellen want anders gaat de lichtmeting (die nog boven het matglas gebeurt) wat afwijken.

                        Ik weet niet of je twijfelt aan de mechanische of aan de optische kwaliteiten van de Samyang, maar indien het laatste bekijk de foto's in dit topic zeker eens:
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                          Ik mis in het rijtje de Sigma 85 mm/1.4. Ik heb er een tijdje mee gewerkt, hier mijn ervaringen:

                          Sigma 85mm 1.4 absolute topper.Na de topprestaties van de Sigma 35 mm f/1.4 op een Nikon D800E hebben we er voor gekozen om een ander lichtsterk Sigma
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                            Ik zou voor de Canon 85mm f1,8 kiezen (die heb ik zelf ook).

                            De Samyang kan dan misschien optisch wel goed zijn, maar dat is de Canon 85mm f1,8 ook. De Canon heeft een snelle AF, en daardoor kan je die ook gebruiken voor andere soorten fotografie. Niet dat je met een lens zonder AF geen actiefoto's kan maken (dat deden ze vroeger ook toen er nog geen AF bestond), maar het is allemaal wat moeilijker.
                            De Canon is goed voor portretfotografie, en als je eens actiefoto's wil maken op plaatsen waar er wat minder licht is (concert, indoor-sport...), dan is die daarvoor ook heel goed bruikbaar.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 50mm f1.4 / Canon 80mm f1.8 / Samyang 85mm f1.4

                              Ziet er allemaal veelbelovend uit!!
                              Wat een ongelofelijk scherpe foto's.
                              Wat we natuurlijk wel niet te zien krijgen is het aantal foto's men heeft meten maken om tot dit resultaat te komen.
                              Pak dat er slechts 1op10 foto's raak is, dan ben je niet veel met de optische kwaliteit..


                              Wat het matglas betreft, ik zie (na wat zoeken op het forum en op het net) dat er ook nog ef-D matglas bestaat. Wat is het verschil juist? En maakt deze de overhang tussen scherp en onscherp ook duidelijker? En nog een vraag, valt dat matglas dan eenvoudig te vervangen (ik ben namelijk niet zo'n voorstander van prutsen aan mijn camera, zeker niet zo dicht bij de sensor). U ziet, heel wat vragen over het matglas. Het is namelijk de eerste keer dat ik van dergelijk systeem hoor, maar het lijkt me wel uiterst hulpzaam!


                              -----------------------------------------------------------------------------------------------
                              Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

                              Canon 40d - Sigma 70-200 f2.8 - Sigma 24-70 f2.8 - Tamron 60mm f2.0 macro

                              Comment

                              Working...
                              X