Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart-wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart-wit

    Ik volg fotografie en moet voor een opdracht voor de school een reeks van 5-6 foto's maken in kleur en deze dan omzetten naar zwart-wit. De foto's zouden over een bepaald onderwerp of thema moeten gaan. Iemand een idee waar(onderwerp) ik foto's zou van kunnen maken die dan ook nog mooi zijn in zw. Ook iemand tips hoe ik dit het beste aanpak?

    Alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: Zwart-wit

    Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
    Ik volg fotografie en moet voor een opdracht voor de school een reeks van 5-6 foto's maken in kleur en deze dan omzetten naar zwart-wit. De foto's zouden over een bepaald onderwerp of thema moeten gaan. Iemand een idee waar(onderwerp) ik foto's zou van kunnen maken die dan ook nog mooi zijn in zw. Ook iemand tips hoe ik dit het beste aanpak?

    Alvast bedankt.
    Omzetten in ZW is alleen nuttig als de kleur afleidt van het onderwerp, of geen toegevoegde waarde heeft. Dus zoek je zulke situaties.

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Zwart-wit

      Ja dat wel maar wat onderwerp ?
      Sony A550 18-55 en 55-200

      Comment


      • #4
        Re: Zwart-wit

        Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
        Ja dat wel maar wat onderwerp ?
        straatwerk of bejaarde.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Zwart-wit

          straat werken?
          Ik ken geen echt oude bejaarde, kan moeilijk een rusthuis instappen en vragen om foto's te maken Maar inderdaad een bejaarde is wel leuk
          Sony A550 18-55 en 55-200

          Comment


          • #6
            Re: Zwart-wit

            Patie, kijk eens op het internet daar vind je een schat aan informatie.
            Google eens naar 'Photography - black and white' bv. (best op de Engelstalige sites zoeken, die zijn veel ruimer dan de Nederlandstalige).
            Succes.

            Comment


            • #7
              Re: Zwart-wit

              Probeer eens treinen, sporen, wissels, stations. Altijd mooi in zwart/wit.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: Zwart-wit

                treinen en sporen, lijkt interessant denk dat ik dat eens ga proberen.
                Sony A550 18-55 en 55-200

                Comment


                • #9
                  Re: Zwart-wit

                  Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                  ........ kan moeilijk een rusthuis instappen en vragen om foto's te maken.....
                  waarom niet, weet je hoe leuk die mensen dat zouden vinden.
                  is er eindelijk wat te doen en zien ze ook nog eens iemand.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwart-wit

                    Elk onderwerp is geschikt, hangt meer van jouw aanpak aan dan van het onderwerp. Volgens mij is dat ook wat de opleiding wil zien: jouw aanpak en jouw verhaal van hoe en waarom.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwart-wit

                      Ja dat is waar de aanpak en het verhaal daar heb je gelijk in, maar dat is nu het moeilijkste
                      Sony A550 18-55 en 55-200

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwart-wit

                        Onderwerp kiezen, bewust de foto's maken, omzeten naar z/w en een opschrijven waarom welke keuzes. het kan nooit fout wezen, want het zijn jouw keuzes, ze kunnen hoogstens jouw keuzes niet de hunne vinden en motiveren waarom(daar kan jij van leren). Daarbij het is een opleiding en daar zit je om te leren: dus de volgende opdracht moet beter zijn om te laten zien dat je wat geleerd hebt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwart-wit

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Onderwerp kiezen, bewust de foto's maken, omzeten naar z/w en een opschrijven waarom welke keuzes. het kan nooit fout wezen, want het zijn jouw keuzes, ze kunnen hoogstens jouw keuzes niet de hunne vinden en motiveren waarom(daar kan jij van leren). Daarbij het is een opleiding en daar zit je om te leren: dus de volgende opdracht moet beter zijn om te laten zien dat je wat geleerd hebt.
                          Opleiding geven is mijn beroep en ik kan je verzekeren dat jij je lesgever ook heel wat te leren hebt. Een goede opleiding is een kruisbestuiving.

                          Ik ben er zeker van dat deze foto ook een interessante zwart wit kan zijn. Als je compositie, scherpte en belichting goed zitten is bijna alles mogelijk. Soms maken kleuren een belangrijk deel van de compositie uit, bv als het kleurcontrast sterk is, maar dat van de waarde van de kleuren in zwart wit (hoewel je dat met kanaalmixer wel kan beïnvloeden) eerder flets.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwart-wit

                            patie ;
                            ...kan moeilijk een rusthuis instappen en vragen om foto's te maken Maar inderdaad een bejaarde is wel leuk
                            Natuurlijk kan je dat wel: bedenk welk verhaal,thema je wenst te vertellen met jouw reeks en ga dan naar een rusthuis.
                            Bespreek dit met de verantwoordelijke (en vraag toestemming) en misschien weet die persoon al meteen enkele bejaarden die zeker graag gefotografeerd worden(of extra aandacht krijgen) .
                            En misschien komt de stemming er bij anderen ook en wil iedereen op de foto,elk met hun verhaal...
                            Maw, ga er op af: je hebt niks te verliezen, alleen maar te winnen. Het rusthuis zal niet naar jou komen...
                            www.petervdg.net/Portfolio

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwart-wit

                              Oude fabriekspanden en grote vervallen grote hallen (bvb oude klinieken of scholen) of binnen in bepaalde oudere ambachtswerkplaatsen, maar dan moet je goed met licht kunnen spelen.

                              Ook voorbeelden bestuderen, een voorbeeld waar kleur niet nodig is:
                              Last edited by gblanchaert; 28 mei 2011, 19:03.
                              mvg Guido
                              Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                              Comment

                              Working...
                              X