Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveel keus zo weinig geld!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoveel keus zo weinig geld!

    Beste BD'ers

    Al een hele poos ben ik hier een meelezer, maar sinds kort komen er toch enkele vragen de kop op steken waar ik hier niet meteen een antwoord op vind. Of waar enkel een eigen mening voor bestaat, wel nu hoor ik graag die van jullie!

    Momenteel ben ik in het bezig van een 550D met de 18-55 kitlens (en enkele manuele primes), maar ik ben er niet laaiend enthousiast van (wél van de primes), ik heb het gevoel dat ik zowel een camera als een (of meerdere) objectieven nodig heb die me meer te bieden moeten hebben.

    Nu wil ik graag een upgrade doorvoeren aan ofwel de body ofwel de kitlens. Maar met welke start ik het best? Het lage aantal (9) AF-punten van de 550D staan me helemaal niet aan, in tegenstelling tot de 19 punten van de 7D (samen met de 8fps burst, en grotere houvast; ik heb zeer grote handen ).

    Ofwel investeer ik een objectief, dan dacht ik aan de 70-200mm f/4 L USM, ik heb het gevoel dat ik de IS wel kan missen... Of ben ik hier fout?

    Mijn excuses voor de veelheid aan tekst maar ik hoop hierdoor wat nieuwe inzichten te verwerven.

    Alvast bedankt voor het lezen en het evt. commenten!

    MicX

  • #2
    Re: Zoveel keus zo weinig geld!

    ten eerste waarvoor zou je die 19AF punten gebruiken? Wat voor fotografie doe je? want de 550D is wel een heel goed toestel bij mijn weten. Heb je de burst van een 7D nodig?

    Normaal gezien haal je meer resultaat uit goeie lenzen en minder goeie body dan met hele goeie body en slechte lenzen. De houvast kan je ook snel regelen door een batterijgrip op je 550D te monteren.

    Maar ik denk dat zulke topics hier in oneindige aantallen bestaan hoor wat eerst aan te schaffen.

    Ik denk dat het voor iedereen gemakkelijk is als we weten waarvan jij foto's neemt.

    mvg
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Zoveel keus zo weinig geld!

      Als je al een poosje meeleest komt het nu volgende antwoord je misschien wel bekend voor.

      Het is heel moeilijk om in te gaan op je vragen als je verder geen inzicht geeft in je fotografie. Dit kan door middel van een beschrijving, maar een link naar wat online werk zou helemaal mooi zijn.
      Mijn Project 365

      Comment


      • #4
        Re: Zoveel keus zo weinig geld!

        Oli was me voor.
        Mijn Project 365

        Comment


        • #5
          Re: Zoveel keus zo weinig geld!

          Inderdaad, misschien is wat verduidelijking beter.

          Momenteel focus ik me op sport/ravottende kinderen/dieren (met huid, geen exoskelet ) en nu en dan eens een concert/optreden (maar daar red ik me wel met de 135mm en 50mm manuele primes).

          Hieruit kan je dus wel afleiden dat ik wel degelijk baat heb bij een snelle(re) AF en bursts, alsook de waterbestendige 7D is een + in vergelijking met de 550D.

          Comment


          • #6
            Re: Zoveel keus zo weinig geld!

            Hartstikke mooi. Dan zijn we er uit toch?
            Mijn Project 365

            Comment


            • #7
              Re: Zoveel keus zo weinig geld!

              en hierbij een link met wat werk...

              DeviantArt is the world's largest online social community for artists and art enthusiasts, allowing people to connect through the creation and sharing of art.


              Inderdaad hier staan geen sportshots bij maar dit om de simpele reden dat ik tot nu toe geen bruikbare heb kunnen maken (zowel afstand; max. van 55m), als scherpte (in zowat de hele galerij heb ik Unsharp Mask moeten gebruiken, bij stilstaande objecten). En net om deze reden heb ik me ook minder gefocust op sport... Waar ik dus graag verandering in zou brengen!

              Comment


              • #8
                Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                Inderdaad Rednaxela, over de body zouden we het snel eens zijn... Maar het probleem is dat ik een keuze moet maken tussen de body of een lens...

                Comment


                • #9
                  Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                  Mooie foto's!

                  Wat betreft je dilemma: ik weet niet zeker wat ik zou doen. Is een nieuwe body en een (tweedehands) niet-L telezoom misschien een optie, ter overbrugging?
                  Mijn Project 365

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                    Hmm, dan zal ik diep in mijn spaargeld moeten graven, en hopen dat ik nog wat degelijk geld krijg voor m'n 550D. De €1300 van de 7D + een (liefst degelijk) objectief zal al gauw oplopen... En als ik nog wat opzij wil houden van m'n vakantiejob...

                    Moest dit toch het geval zijn zie ik niet meteen welk (liefst snel) objectief ik moet kiezen... Sinds ik die f/4 op het oog heb wil ik niet echt voor minder gaan... :P

                    & bedankt voor 't compliment!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                      Oorspronkelijk geplaatst door MicX Bekijk bericht
                      Inderdaad hier staan geen sportshots bij maar dit om de simpele reden dat ik tot nu toe geen bruikbare heb kunnen maken (zowel afstand; max. van 55m), als scherpte (in zowat de hele galerij heb ik Unsharp Mask moeten gebruiken, bij stilstaande objecten). En net om deze reden heb ik me ook minder gefocust op sport... Waar ik dus graag verandering in zou brengen!
                      Welke sport wil je fotograferen? Indoor of outdoor?
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        Welke sport wil je fotograferen? Indoor of outdoor?
                        Vooral outdoor, daar ik graag met zonlicht werk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                          Oorspronkelijk geplaatst door MicX Bekijk bericht
                          Het lage aantal (9) AF-punten van de 550D staan me helemaal niet aan, in tegenstelling tot de 19 punten van de 7D
                          Ik schiet met een D7000 (nikon) dus ik kan je niets vertellen over canon maar wat ik je wel kan vertellen is dat ik voor 90% alleen het center AF-punt gebruik (terwijl deze er 39 heeft). Zelf voor bewegende voorwerpen (zoals vliegende vogels) gebruik ik meestal het center punt.
                          Tenzij je veel zou werken met 3D-tracking kunnen meerdere AF-punten handig zijn imo.
                          Merci en groetjes :)
                          Insta | Flickr | Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
                            Ik schiet met een D7000 (nikon) dus ik kan je niets vertellen over canon maar wat ik je wel kan vertellen is dat ik voor 90% alleen het center AF-punt gebruik (terwijl deze er 39 heeft). Zelf voor bewegende voorwerpen (zoals vliegende vogels) gebruik ik meestal het center punt.
                            Tenzij je veel zou werken met 3D-tracking kunnen meerdere AF-punten handig zijn imo.
                            En welk objectief? Want AF hangt zowel van de camera als het objectief af... Als je snel kan focussen met de single-point modus, dan zie ik er uiteraard geen graten in. Maar die snelheid ontbreekt bij mij...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoveel keus zo weinig geld!

                              Oorspronkelijk geplaatst door MicX Bekijk bericht
                              En welk objectief? Want AF hangt zowel van de camera als het objectief af... Als je snel kan focussen met de single-point modus, dan zie ik er uiteraard geen graten in. Maar die snelheid ontbreekt bij mij...
                              de AF snelheid hangt toch voornamelijk af van je lens?

                              kinderen, dieren, concert ... + water hmm ik heb de indruk dat ik toch nog eens die zaken zou moeten doen, tis precies nogal natter geworden tegenover de laatste keer dat ik deze zaken gefotografeerd heb ( is nu ook weer mijn tak niet van fotografie )

                              Volgens mij wil jij gewoon een 7D en probeer je het nu wat te rechtvaardigen.Maar om je toch een antwoord te geven
                              , de meest ideale lens in mijn ogen voor jou zou de 24-70L lens zijn of de 17-55 2.8 IS. Ik zit met een 5D mkII en trek spelende kinderen, actie op een huwelijk. met 3.9fps heb ik meer dan voldoende hoor ik heb geen 8fps of 10fps nodig om hier een deftige foto uit de serie te halen. Ik schiet niet eens op burst mode maar op single shot. Zelfs de op de hondenschool haal ik met de 5D uitstekende resultaten.

                              Moest het aan mij afhangen, ik zou de manuele lenzen verkopen, de 550D houden ( tenzij je echt niet wilt ) en een 17-55 f2.8 IS lens kopen, probleem is wel dat deze niet ideaal is voor sport ( niet genoeg mm-ers ) maar je hebt wel een leuke lens voor zowel foto's overdag als bij donkerdere omstandigheden. Een veel goedkoper alternatief die ikzelf op een 40D lang gebruikt heb voor zowel huwelijk als kinderen is een 17-85 IS, oude lens, heel goedkoop, maar wel mooi scherp genoeg. AF werkt ook wel vlot.

                              Welk budget heb je nu eigenlijk? Anders ga je gewoon voor nieuwe lens en de 7D tweedehands ofzo? En is de 50D of 60D geen optie??

                              mvg
                              Oli
                              UnicornPictures on Facebook & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X