Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

    /////
    Last edited by mattiassercu; 25 januari 2012, 08:56. Reden: delete

  • #2
    Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

    geen ervaring,

    maar toch, filmen met dslr vraagt veel oefenen. en met je kitlens zal het moeilijk zijn.
    als ik me niet vergis ook geen continue autofocus tijdens het filmen (is die er wel dan is die zeker niet zo goed als van een camcorder)

    als fototoestel zijn beiden goed
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

      Wanneer je nu al weet dat je gaat investeren in lenzen dan zou ik me gaan richten op de lenzen. Namelijk, beide merken leveren heel veel lenzen maar beide merken hebben geen volledig programma. Voorbeeld: Canon heeft wel een 70-200mm/4.0 en Nikon niet. Vervolgens kan je kijken welk merk het beste daarbij past.

      De foto wordt meer bepaald door de lens dan door de camera. (en nog meer door de fotograaf)

      Aan wat voor een lenzen / beeldhoeken zat je te denken?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

        hoi

        Ik bezit sinds januari 2011 een 550D. Ik film er geregeld mee, maar het is inderdaad niet zo gemakkelijk.
        De moeilijkheid zit echter niet in de autofocus, maar wel in de beeldstabilisatie.
        De autofocus werkt niet zo goed tijdens het filmen. En meestal kan je met die manuele focus je beeld gemakkelijk wat scherper krijgen. Dit zou ik zelf dus niet als nadeel opsommen.

        -Moeilijker is om je camera echt goed stil te houden. Als je wat wilt inzoomen dan krijg je al gauw een vervelend schokkend beeld. (natuurlijk kan je dit eenvoudig oplossen door een statief te gebruiken, maar het is niet gemakkelijk altijd een statief mee te nemen)
        Met mijn vorige camera (een Pentax W30) kon ik gewoon filmen terwijl ik aan het fietsen was Maar met een EOS 550d is dat niet zo'n goed idee. Want:
        -Daarnaast is de ingebouwde microfoon gevoelig voor wind.

        Ik snap dat je me nu waarschijnlijk gek verklaart, want het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om dat soort dingen te doen met zo'n camera. Maar ik heb het nu eenmaal gedaan, dan kunnen er maar beter meer mensen er iets aan hebben
        Stunning looking and sounding Ferrari 458 Italia. It sounds even better due to the Akrapovic exhaust. Leave a comment if you like it.


        -Over het algemeen zijn de beelden die uit de camera komen wat licht.
        Het onderstaande filmpje heb ik op een bewolkte dag gemaakt met automatische witbalans. Het is onbewerkt en gefilmd op 720p.
        Nice sounding car. First lovely sound with my new cam. Just seeing what YT does with it. Next time I'll edit some more.

        Op dit channel kan je nog filmpjes zien die met de 550D gefilmd zijn, maar die zijn bijna allemaal bewerkt.

        Wat de lenzen betreft, ik bezit ook een 50mm1.4 en dat is een goede lens, maar om te filmen gebruik ik toch liever de 18-55mm. Die biedt gewoon wat meer mogelijkheden tijdens het filmen. Je beeld is ook gemakkelijker schokvrij te houden bij 18mm dan bij 50-55mm.

        Ik merk geen kwaliteitsverschil in de filmpjes die ik met verschillende lenzen maak.
        (Er is wel verschil tussen de foto's )

        Als je nog een beeld wilt krijgen van de fotokwaliteit van de 550d.
        De volgende foto's zijn onbewerkt:
        http://www.flickr.com/photos/arjande...in/photostream op 18mm
        http://www.flickr.com/photos/arjande...in/photostream met de 50mm
        http://www.flickr.com/photos/arjande...in/photostream met de 50mm

        Hopelijk heb je er wat aan.
        EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

        Mijn Razzi account

        Comment


        • #5
          Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

          om mee te filmen is de canon beter ( uiteindelijk na wat tweaks) maar om zomaar familie vrienden bijeenkomsten te filmen en gezellig mee doen vind ik ze beide niet geschikt. Je kunt er creatief mee zijn maar met veel moeite. ( focus, stabilisatie etc) ook is het goed kunnen filmen met deze apparaten duurder dan je zou denken. Voor lekker te filmen is een sony slt33/55 misschien beter ( een redelijke autofucus ). een camcorder van 150-250 euro zou het beste zijn .

          De nikon heeft hele leuke ingebouwde opties die ik echt leuk vond.
          Wat lenzen betreft zit je bij beide merken goed. De prijzen zijn afhankelijk van welke lens je wilt. 80-200 nikon is goedkoop te vinden ( 400 euro) terwijl de 17-55 erg duur is vergeleken met de canon. Nikon heeft wel veel oude lenzen die je kan kopen tegen betere prijzen dan canon, waarop de oude canon lenzen niet goed werken.

          er is ook een prijsverschil, de nikon is duurder ( 550 kun je 2de hands kopen ).
          Last edited by aras; 22 mei 2011, 19:22.

          Comment


          • #6
            Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

            /////
            Last edited by mattiassercu; 25 januari 2012, 09:01. Reden: delete

            Comment


            • #7
              Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

              Oorspronkelijk geplaatst door mattiassercu Bekijk bericht
              Ik spreek wel over het filmen maar dat is totaal niet de hoofdbedoeling.
              Dat is gewoon iets moois meegenomen.
              Ik denk meer aan evenement shooten of gewoon alround bijeenkomst shooten.
              Dus geen macro of portret.
              Naast de kitlens 18-55 zou ik graag een xx-200mm kopen (later)
              nikon 55-200vr of 70-300 vrII (laaste is kwalitatief beter dan de 55-200vr)
              canon is dce 55-250 IS ook zeer goed voor zijn prijs
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                /////
                Last edited by mattiassercu; 25 januari 2012, 09:01. Reden: delete

                Comment


                • #9
                  Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                  //////
                  Last edited by mattiassercu; 24 mei 2012, 00:20. Reden: delete

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                    Wel daar raak je een netelig punt aan: Nikon is meestal duurder dan Canon. Het is een overweging die meespeelt.

                    Beide toestellen zijn heel goed en bieden waar voor hun prijs. Canon heeft een reeks f4-objectieven die heel goede beelden leveren (denken we maar aan de hooggeprezen 70-200 f4) en die weliswaar duur, maar voor de gedreven amateur nog betaalbaar zijn.

                    Je kan nu wel denken dat is iets voor later, maar éénmaal je voor een merk gekozen hebt, zit je een beetje vast. Voor een ander merk kiezen, betekent dat je opnieuw moet investeren in een camera, batterijen, soms geheugenkaartjes, plaatjes voor bevestiging op statief .... om van de objectieven maar te zwijgen.

                    Als prijs belangrijk is (en is het dat niet voor de grote meerderheid onder ons) zou ik mij niet blindstaren op de camera alleen.
                    Last edited by chris; 23 mei 2011, 10:08.
                    Geniet van foto's maken

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                      Wat je bij Nikon ook niet uit het oog mag verliezen is het feit dat de instapmodellen (en ik weet niet of de D5100 daartoe behoort) geen scherpstelmotor in de body hebben. Dus voor AF heb je objectieven nodig waarbij een scherpstelmotor is ingebouwd.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                        /////
                        Last edited by mattiassercu; 25 januari 2012, 09:01. Reden: delete

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                          Oorspronkelijk geplaatst door mattiassercu Bekijk bericht
                          Niet onbelangrijk: de D5100 is 100 euro duurder dan de canon, is hij dat wel waard?
                          Nikon levert betere kitlenzen bij z'n instap camera's... dus die 100€ is het daar alleen al voor waard...

                          je kan altijd een muntstuk opgooien... als je 't nog niet weet...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                            Oorspronkelijk geplaatst door mattiassercu Bekijk bericht
                            idd, maar alle nieuwe objectieven hebben een AF motor ingebouwd dus dat speelt niet echt een rol meer
                            Geldt dat ook voor de "fantastic plastic" (50mm f/1.8) die vaak wordt aanbevolen als "instap prime"? Ik dacht van niet.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1e SLR, Canon 550D vs Nikon D5100

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Geldt dat ook voor de "fantastic plastic" (50mm f/1.8) die vaak wordt aanbevolen als "instap prime"? Ik dacht van niet.
                              d'r is recentelijk een 50mm f1.8 AF-s uitgekomen... maar veel interessanter is de 35mm f1.8 Af-s voor een crop camera... denk niet dat Canon dit in z'n gamma heeft...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X