Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van E-3 naar K 5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van E-3 naar K 5

    Ik schakelde gisteren over van een Olympus E-3 naar een Pentax K5.
    Ik wilde een DSLR die beter presteerde op hogere ISO waardes. Dat is met de Olympus E-3 al niet goed boven ISO 400.
    Volgens de commentaren die ik overal lees zal dat stukken beter zijn met de Pentax.

    Wat me direct opvalt na enkele uren gebruik:
    de zoeker van de Oly is beter (lichter, groter), de zoekerinformatie van de Pentax is duidelijker, overzichtelijker.
    De zoeker van de Oly steekt verder uit aan de achterkant dan bij de Pentax.
    Voor iemand die enkel ziet uit zijn linkeroog en die dus altijd met zijn dikke neus tegen de achterkant van de camera moet duwen is de zoeker van de Pentax dus minder comfortabel.
    Weet er iemand of de optionele oogschelp met 1.2 vergroting van de Pentax hier soelaas kan bieden (en nee, aan mijn neus laat ik niets veranderen)?

  • #2
    Re: Van E-3 naar K 5

    Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    Ik schakelde gisteren over van een Olympus E-3 naar een Pentax K5.
    Ik wilde een DSLR die beter presteerde op hogere ISO waardes. Dat is met de Olympus E-3 al niet goed boven ISO 400.
    Volgens de commentaren die ik overal lees zal dat stukken beter zijn met de Pentax.

    Wat me direct opvalt na enkele uren gebruik:
    de zoeker van de Oly is beter (lichter, groter), de zoekerinformatie van de Pentax is duidelijker, overzichtelijker.
    De zoeker van de Oly steekt verder uit aan de achterkant dan bij de Pentax.
    Voor iemand die enkel ziet uit zijn linkeroog en die dus altijd met zijn dikke neus tegen de achterkant van de camera moet duwen is de zoeker van de Pentax dus minder comfortabel.
    Weet er iemand of de optionele oogschelp met 1.2 vergroting van de Pentax hier soelaas kan bieden (en nee, aan mijn neus laat ik niets veranderen)?
    Normaal moet je met de zoekerloupe inderdaad dichter in de buurt geraken kwa vergroting. En deze steekt inderdaad wat verder uit. Of 't voldoende zal zijn voor jou kan ik natuurlijk niet zeggen... ;-) Ik gebruik deze overigens continue. Naar 't schijnt is de loupe echter geen aanrader voor mensen met bril, maar daar kan ik vooralsnog niet over meespreken. De tekst in het zoekerbeeld wordt er wel iets minder makkelijk leesbaar door omdat deze op de rand van je zicht valt.

    Om de helderheid van de zoeker te verbeteren (hoewel ik geen klachten had zonder) heb ik een KatzEye matglas met OptiBrite behandeling (zonder split screen, maar met custom richtlijnen), dat helpt ook.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Van E-3 naar K 5

      Met mijn formaat is het zelden genoeg ;-). Het enige dat echt heel goed was was de zoeker van mijn analoge Pentax 645.

      Bedankt voor de feedback Wim. Ik bestel de zoekerloupe vandaag nog.

      Wim

      Comment


      • #4
        Re: Van E-3 naar K 5

        De KPS zoekerloep steekt wat verder uit dan de Pentax, en heeft ook een ronde rubberen oogschelp. Mijn reukorgaan is er alvast erg van te spreken
        Op ebay vind je ze meestal, een beetje duurder dan de Pentax.
        Hier uit UK, geen douanekosten
        Maar voor brildragers dezelfde opmerking als Wim gaf: proberen!
        Als je in de buurt van Gent passeert en wil testen stuur je maar een PM.

        Comment


        • #5
          Re: Van E-3 naar K 5

          Ik denk dat ik de KPS ook ga aanschaffen. Ik vond de ronde oogschelp ook bijde Pentax 645 fantastisch (en mijn reukorgaan is voldoende uit de kluiten gewassen om ook het wat verder uitsteken te appreciëren).

          Comment

          Working...
          X