Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

    Ik ben nu hard aan het twijfelen welke lens dat ik voor mijn Sony Alpha 300 moet kopen.Heeft er iemand ervaring met een een van die lenzen of met alle beiden?

    Bij Pentacon 50 mm staat er ook bij type lensmontage : M42 en bij die beercanlens: Mojonet
    Ik weet nu dat Majonet gepast is voor mijne kodak ,maar M42?heeft er iemand iets van gehoord?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

    De 50mm op crop zal geschikt zijn voor head-and-shoulder werk, maar voor wat strakker gekadreerde foto's ligt het 'grote neuzen probleem' op de loer, omdat je met de 50mm niet kunt inzoomen en daarom waarschijnlijk dichterbij gaat staan om je gewenste kadrering te verkrijgen. Je kunt dit makkelijk zelf testen door je 18-70mm op 50mm te zetten en daarmee een uurtje een familielid of vriend te portretteren, zonder de zoomring aan te raken. Misschien is 50mm helemaal jouw lengte, maar misschien ook niet. Gewoon zelf vaststellen.

    Zelfde zou ik voor de Beercan doen. Je kent vast wel iemand met een spiegelreflex en een 55-200mm/70-200mm/18-200mm lens of iets in die categorie. Om alleen de effecten van brandpuntsafstand (dus niet scherptediepte) te testen kun je zelfs een 10x of meer superzoom compactcamera proberen, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. Als dat je enige optie is, vraag hier dan even verder hoe dit precies aan te pakken. In ieder geval zou het kunnen dat je helemaal valt voor de flexibiliteit en werkafstand van de telezoom lens. Maar het zou ook kunnen van niet. Misschien vind je de beeldhoek wel te nauw voor de foto's die je voor ogen hebt.

    Pas als je hier een goed beeld van hebt, kun je over kwaliteit (en vattingen) na gaan denken. Merk op dat één van deze twee lenzen dan al afgevallen zal zijn.
    Mijn Project 365

    Comment


    • #3
      Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
      Pas als je hier een goed beeld van hebt, kun je over kwaliteit (en vattingen) na gaan denken. Merk op dat één van deze twee lenzen dan al afgevallen zal zijn.
      Je kiest inderdaad een lens in functie van wat je het meeste doet.
      Maar... wanneer je naar 2 lenzen kijkt waarvan de ene bajonetvatting heeft en de andere een schroefdraadvatting (M42), dan weet je al bij voorbaat dat 1 van de 2 lenzen niet zal op je toestel passen. Dus dit antwoord doet eigenlijk niet echt ter zake, hé.
      Die M42 lens is een oude lens, die nog door middel van schroefdraad op de body moet worden geschroefd. Deze is dus totaal onbruikbaar op jouw fototoestel, tenzij je uitkijkt naar een adapter. Hou er wel rekening mee dat met die M42 lens ook alles manueel zal moeten worden ingesteld, je hebt dus GEEN autofocus (voor sommige personen is dit geen probleem natuurlijk)

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
        Dus dit antwoord doet eigenlijk niet echt ter zake, hé.
        Vind ik wel. Als jij door uitproberen erachter komt dat je de telezoom moet hebben, maar de Beercan blijkt niet te passen, ga je natuurlijk niet alsnog de Pentacon als optie bekijken, of andersom. Het is immers niet zo dat dit de enige twee lenzen op aarde zijn.
        Mijn Project 365

        Comment


        • #5
          Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
          Vind ik wel. Als jij door uitproberen erachter komt dat je de telezoom moet hebben, maar de Beercan blijkt niet te passen, ga je natuurlijk niet alsnog de Pentacon als optie bekijken, of andersom. Het is immers niet zo dat dit de enige twee lenzen op aarde zijn.
          Gelieve geen flarden van wat ik schrijf te quoten, en dit als op zich staande uitspraak te laten overkomen om alsnog je gelijk te halen. Lees mijn VOLLEDIGE reactie, en daarbij is de allereerste zin een heel belangrijk gegeven. Zeker bij wat jij hier van mij citeert en op reageert...

          mvg,
          Bart
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

            Je hebt ook nog de Sony 85mm/F2.8, ook heel goed.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

              @Voltigeur,

              Jij quote toch ook een flard van mijn tekst?

              In ieder geval, in die quote adviseer ik: wacht even met je zorgen te maken over het al dan niet passen van specifieke lenzen tot je weet wat voor soort lens je om te beginnen nodig hebt.

              Jouw reactie daarop lees ik als volgt: daar ben ik het mee eens, maar als je ondanks dat toch naar die lenzen en hun vattingen kijkt, dan doet dat advies eigenlijk niet ter zake.

              Dit vertelde mij dat je me niet goed begrepen had. Daarom reageerde ik met een verduidelijking, uitleggende dat ik maar één reden zie om toch naar die vattingen te kijken, namelijk als je er rekening mee houdt dat die binnen die keuze alsnog de doorslag gaan geven. Hier kan ik me alleen een voorstelling bij maken als de keuze extreem beperkt is.

              Laat even weten of ik je om te beginnen goed had begrepen. Het lijkt erop dat dit afhangt van wat je bedoelde met 'dit antwoord' in de flard die ik van jou heb gequote.
              Last edited by Rednaxela; 21 mei 2011, 12:43. Reden: 'eigenlijk' toegevoegd
              Mijn Project 365

              Comment


              • #8
                Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

                Ik heb zelf ook al een tijdje een sony alpha met kitlens en ik denk er net als de TS over om mijn arsenaal uit te breiden. Goeie tip om eens uit te testen wat je echt nodig hebt kwam volgens mij van Rednaxela. In mijn geval heb ik een 28-210mm lens geleend van iemand. Op die manier ben ik na wat testen te weten gekomen dat ik moet uitkijken naar lenzen met een groter bereik. (70-300,70-400)
                Voor te weten of portretlenzen iets is wat je nodig hebt kun je ook eens kijken naar je foto's en kijken op welke brandpuntafstand je het meeste fotografeert.
                Wanneer je eruit bent welk soort lens je wil, kan je op basis van je budget beginnen kijken welke lens je zou kunnen aanschaffen...
                Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                Comment


                • #9
                  Re: Pentacon 50mm f 1.8 of Minolta 70-210 f4 beercan ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door scarlett-ohara Bekijk bericht
                  Ik ben nu hard aan het twijfelen...
                  Ik zie het nut niet van een nieuw topic als je eerder al eentje geopend had over lenskeuze.

                  welke-lenzen-voor-portretfotografie-366492.html
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment

                  Working...
                  X