Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW fotos tekort

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW fotos tekort

    Hallo,
    toestel: D300S
    Op aanraden in een ander draadje ben ik beginnen werken in RAW. Vorige week eerst een kleine test met enkele fotos gedaan en dat leek mee te vallen. Dus vandaag op stap geweest en gekozen voor de keuze Raw+JPG. Blijkt nu bij het inlezen dat ik een 50 tal RAW beelden minder heb dan JPG beelden. Vanaf een bepaald punt heb ik geen enkele RAW meer, enkel JPG bestanden. Instellingen in het toestel staan nog zoals ik de dag ben gestart. De geheugenkaartjes maar voor 25% vol.
    Wat is of kan daarvan de oorzaak zijn?

    Dirk

  • #2
    Re: RAW fotos tekort

    Er kan natuurlijk een probleem zijn met één van de geheugen kaarten (dus als test zou je kunnen de kaarten legen en daarna proberen van ze vol te trekken) en dan kijken als je ongeveer na evenveel foto's hetzelfde probleem hebt, indien ja is er dus een probleem met de kaart, indien neen maar hopen dat je zelf per ongeluk de instelling gewijzigd hebt, en daarna per ongeluk terug geplaatst hebt zoals je 's morgens begonnen bent.

    Comment


    • #3
      Re: RAW fotos tekort

      en hoe kwam je er achter?
      wat bedoelje met "bij het inlezen"?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: RAW fotos tekort

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        ....wat bedoelje met "bij het inlezen"?...
        Waarschijnlijk bij het overzetten naar de computer, alléé ja zo lees ik het toch

        Comment


        • #5
          Re: RAW fotos tekort

          gewoon een vermoeden ...

          Je sluit je camera via je usb connectie aan je computer aan ?
          Probeer eens met een card lezer je kaartje op je computer uit te lezen

          Via google vond ik : "I had the same problem with my D90, and Nikon's solution for the D300 "Go to menu, then setup menu (wrench icon), then usb and select mass storage and press ok...no more duplicate jpg's" doesn't seem to work for the D90. I don't have a USB option in the setup menu.
          Using the card reader instead of the USB cable to transfer the photos worked."

          Comment


          • #6
            Re: RAW fotos tekort

            Oorspronkelijk geplaatst door CDirk Bekijk bericht
            toestel: D300S
            Dus dat wil zeg CF + SD kaart...
            Je saved de RAW toch niet op de ene kaart en de JPG op de andere? Want als je dan bij het herbekijken van de fotos na het nemen van een foto er eentje delete omdat je hem niet goed genoeg vindt, moet je diezelfde foto wel zelf op de andere kaart ook deleten... Het toestel is niet slim genoeg om de foto op beide kaarten ineens te deleten.
            mvg
            Bert

            Comment


            • #7
              Re: RAW fotos tekort

              Hoe het zit bij Nikon weet ik niet, maar bij Canon kan je op de verschillende Modi verschillende manieren van opslaan kiezen (ene keer Raw+Jpg andere keer enkel Jpg), misschien heb je de ene foto's in ene modus getrokken dan de andere (maar een tipje natuurlijk)
              Groeten Jonathan

              Comment


              • #8
                Re: RAW fotos tekort

                Dat was ook mijn eerste idee, maar het blijkt dat die D300s zo professioneel is als mijn 7D, waar je ook geen "sportstand" of dergelijke meer op vindt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: RAW fotos tekort

                  Hallo allemaal,
                  Het probleem is opgelost momenteel.
                  Het gaat inderdaad over 2 geheugenkaarten. Maar het volstaat niet om alleen te kiezen voor JPG+RAW. Er moet aanvullend bij beeldkwaliteit ook nog eens voor RAW worden gekozen, en daar stond deze op JPG. De reden waarom deze instellin plots anders staat is me niet duidelijk, zelf heb ik geen weet daar iets te hebben veranderd. Het moet per ongeluk gebeurd zijn veronderstel ik. Toch allen bedankt voor het reageren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW fotos tekort

                    Nog eventjes een reactie wat misschien anderen in dezelfde situatie kan voorthelpen :
                    wanneer ik met mijn Canon 1DIII een foto rechtsreeks op het toestel wist, wordt alleen de RAW gewist, de JPG blijft op de (andere) geheugenkaart dus staan.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW fotos tekort

                      Nog eventjes een reactie wat misschien anderen in dezelfde situatie kan voorthelpen :
                      wanneer ik met mijn Canon 1DIII een foto rechtsreeks op het toestel wist, wordt alleen de RAW gewist, de JPG blijft op de (andere) geheugenkaart dus staan.
                      Idem voor de D300s. Standaard laat ie de RAW zien na de opname, dus eigenlijk kon ik ook daaraan zien dat er iets niet klopte. Met dergelijke fouten leren we steeds weer iets bij.

                      Dirk

                      Comment

                      Working...
                      X