Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans canon 550d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witbalans canon 550d

    Hoi allemaal, Nooit gedacht dat ik als videograaf op een fotografieforum terecht zou komen maar een dslr mag tegenwoordig ook al niet meer ontbreken in het arsenaal van een videograaf. Alhoewel een "echte" filmcamera geen geheimen meer voor mij heeft zit ik met mijn Canon 550d in de knoop wat het maken van een correcte witbalans betreft d.m.v. een expodisc. Ik had mijn vraag al in een videoforum gesteld en een paar uur geleden in een fotowinkel waar de camera van kwam en heb tot nu toe nog geen sluitend antwoord gekregen. In die fotowinkel werd mij aangeraden om mij hier te registreren en de vraag nog eens te herhalen.

    Nu wat die expodisc betreft, die gebruik ik omdat ik soms geen tijd heb om met witbalanskaarten te werken, met de expodisc rond mijn nek kan ik snel naar de locatie gaan dat ik in beeld wil brengen, ik richt naar de primairelichtbron en stel mijn witbalans in met mijn videocamera, werkt probleemloos.

    Enkel met mijn canon 550d is het een stuk onduidelijker, zoals ik het nu doe:
    1. Ik laat de camera in de filmmodus staan
    2. De witbalans van de camera staat op dat moment in "auto"
    3. ik ga op de locatie staan wat in beeld moet komen en richt naar de lichtbron
    4. ik maak een foto
    5. via de menu selecteer ik handmatige witbalans
    6 de foto die ik net heb genomen verschijnt en die selecteer ik als witbalans preset
    7. De witbalans die op auto stond pas ik dan aan naar custom

    De persoon in de fotowinkel zei dat ik mijn witbalans preset, voordat ik de referentie foto maak, op custom moet zetten ipv op auto.

    Maar, en nu komt mijn vraag, ik maak bv eerst een witbalans binnen volgens bovenstaande procedure, film daar wat en ga dan buiten en wil dan een nieuwe witbalans maken, indien mijn witbalans preset dan op custom staat is dat op dat moment een witbalans voor binnen, want die had ik net daarvoor gemaakt. Indien ik nu de witbalans opnieuw zou maken zijn mijn beelden, voordat ik de witbalans maak, blauw want de kleurtemperatuur is ingesteld voor binnenopnames. Ook als ik de expodisc tegen de lens houd zie ik op het schermpje een duidelijke blauwe kleur. Als ik dan een foto maak als referentie voor een nieuwe witbalans, dan heeft dat toch een serieuze impact op het op de uiteindelijke kleur aangezien de camera een blauw beeld voorgeschoteld krijgt? Moet de preset dan niet steeds op auto staan vooraleer je de referentie foto maakt??

    Of moet ik telkens de camera in een fotomodus zetten via dat draaiwieltje aan de bovenkant van de camera? Ik hoop van niet want dan wordt het omslachtig. (als je filmt met de camera)

  • #2
    Re: witbalans canon 550d

    Goede vraag ik wil dat ook weten. ik ga morgen ook ff kijken ernaar. Misschien iemand anders die hier antwoord op kan geven, de draad is in iedere geval weer bovenaan de lijst .

    Als je de antwoord weet laat wel a.u.b een bericht zodat ik en anderen dat ook weten.

    Comment


    • #3
      Re: witbalans canon 550d

      109 keer gelezen en niemand die weet hoe een witbalans in te stellen bij een fototoestel?

      Comment


      • #4
        Re: witbalans canon 550d

        Oorspronkelijk geplaatst door Witse Bekijk bericht
        109 keer gelezen en niemand die weet hoe een witbalans in te stellen bij een fototoestel?
        Heb het maar 1 keer gelezen Om op uw vraag te antwoorden , ik zet hemp altijd op Automatische Witbalans , maar aangezien ik meestal in Raw fotografeer gebruik ik de ExpoDisc niet zo vaak ,maar de keren dat ik in JPEG sta en de ExpoDisc gebruik staat hij op automatisch

        Groetjes
        Albert

        Comment


        • #5
          Re: witbalans canon 550d

          Vraag is: geldt dit evenzeer voor filmen, want daar gaat het in deze specifieke topic om.

          (anders hadden al lang een aantal anderen geantwoord)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: witbalans canon 550d

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Vraag is: geldt dit evenzeer voor filmen
            Was ook de eerste vraag die bij mij opkwam, om je witballans te kalibreren moet je eerst een referentiefoto maken, deze instelling kan je dan overdragen naar een te fotograferen reeks, maar of dat ook geldt voor de filmfuctie, ik zou het bijgod niet weten.

            Wat je wel zou kunnen doen, is de camera bedriegen, door deze werkwijze eens uit te voeren op een gekleurde lamp bv. dan zou je een totaal verkeerde witbalans verkrijgen, en dan eens filmen en zien wat dat geeft.

            Comment


            • #7
              Re: witbalans canon 550d

              Ik vrees dat we moeten gaan wachten tot die generatie reageert die effectief een dSLR koopt en ermee filmt. Ik vertik het alsnog om op mijn 7D de filmfunctie in te schakelen. Waarom zou ik? Ik heb al problemen genoeg met een stilstaand beeld!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: witbalans canon 550d

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                om je witballans te kalibreren moet je eerst een referentiefoto maken, deze instelling kan je dan overdragen naar een te fotograferen reeks, maar of dat ook geldt voor de filmfuctie, ik zou het bijgod niet weten.
                De werkwijze is hetzelfde, althans, ik kan in de filmmodus ook gewoon een foto maken en deze gebruiken als referentie. Ik wou enkel weten of je, voor je deze referentie foto maakt, de camera witbalans in automaat zet?

                Comment


                • #9
                  Re: witbalans canon 550d

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik vertik het alsnog om op mijn 7D de filmfunctie in te schakelen. Waarom zou ik?
                  hehe de enige modus die ik tot nu toe heb gebruikt is de filmmodus, is wel handig als je de camera ooit verkoopt want na enkele jaren kan ik nog steeds zeggen; camera 5 jaar oud, als nieuw, nog nooit mee gefotografeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: witbalans canon 550d

                    Oorspronkelijk geplaatst door Witse Bekijk bericht
                    De werkwijze is hetzelfde, althans, ik kan in de filmmodus ook gewoon een foto maken en deze gebruiken als referentie. Ik wou enkel weten of je, voor je deze referentie foto maakt, de camera witbalans in automaat zet?
                    Voor Canon weet ik dat niet, bij Nikon alvast niet, daarvoor moet je de witballans op PRE zetten om je referentiefoto te maken, deze wordt opgeslagen in D0, zo kan je ook nog eens vier andere waarden gaan opslaan en een naam geven, maar of dat alles invloed heeft op de filmfuctie zal ik even moeten uitproberen, daar staat blijkbaar niets van in de handleiding.

                    In ieder geval kan je bij Nikon geen WB opslaan op de stand automatisch, alleen op de PRE stand.

                    Comment


                    • #11
                      Re: witbalans canon 550d

                      Voor Canon (maar ook Nikon) vind ik deze instructies:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pierre Volpe
                      1. selecteer in je witbalansinstellingen voor “manuele witbalans”;
                      2. afhankelijk van het merk moet je nu eerst een foto maken met de Expodisc voor je lens en in de richting van de lichtbron (Canon). Je zult merken dat je een grijze beeldvullende foto hebt gemaakt.
                      3. kies nu in je menu voor manuele witbalans;
                      4. bij een Canon word je nu gevraagd om de foto te selecteren die je als referentie wilt gebruiken; de foto die je daarnet gemaakt hebt dus. Bij een Nikon vraagt men je om NU die
                      referentiefoto te maken.
                      5. de camera is nu geijkt om bij dit licht foto’s te maken met een neutrale witbalans.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: witbalans canon 550d

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        bij Nikon alvast niet, daarvoor moet je de witballans op PRE zetten om je referentiefoto te maken
                        Mijn "echte" videocamera heeft ook een veel eenvoudiger principe, daar kan je via een schakelaar aan de zijkant een preset a of b instellen en dan duw je op een witbalansknopje en dan maakt de camera een witbalans gebaseerd op wat hij op dat moment ziet door zijn lens.

                        LesC: Deze uitleg klopt wel maar er wordt nergens aangegeven hoe je witbalans moet staan net voor je de referentie foto maakt. Indien je deze nog op "custom" laat staan, dus ingesteld volgens een referentie foto die eerder gemaakt is, dan klopt mijn witbalans niet meer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: witbalans canon 550d

                          In de manual van mijn 7D wordt op p.71 de Custom White Balance uitgelegd. Hoewel hier sprake is van een wit voorwerp te fotograferen, zou ik toch aannemen dat je dezelfde instructies toepast bij gebruik van een Expodisc. Wel, als laatste item van punt 1 (photograph a white object) staat:
                          "you can set any white balance".
                          Dus het ziet ernaar uit dat het geen rol zou spelen.

                          Heb je hier al gecheckt:
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: witbalans canon 550d

                            Ik zou het volgende aanraden.
                            Ik werk zelf altijd met een witbalans Expodisk.
                            Als je de WB van binnen gaan gebruiken dan heb je inderdaad een andere kleurbeeld.

                            Als ik mijn expodisk gebruik dan ga ik altijd met het te fotograferen onderwerp in de rug naar de lichtbron mikken en afdrukken..Allez naast de zon hé? Niet echt erop maar er langs.En dat eerst op auto WB...Daarna selecteer ik dat beeld van de meeting.Klaar.
                            WB zou goed moeten staan.
                            Let er wel op dat je altijd de AF afstaat en je F getal zo klein mogelijk..Dus f2.8 of F4.0 als dat gaat tenminste..
                            Als je dus maar in je hoofd houd dat je op Auto WB je bron meet met de Expodisk erop.
                            Dat geld ook voor flits bronnen,TL,of eender welke bron.
                            Ik gebruik het alleen s'morgens niet...omdat er dan nog te weinig licht is.
                            Maar s'avonds bvb zal ik net voor de zon onder gaat wel de expo disk gebruiken.
                            Hopelijk heb je hier iets aan..
                            En anders Youtube waar je veel informatie kan vinden.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment


                            • #15
                              Re: witbalans canon 550d

                              Bedankt allen voor de reacties tot nu toe, ik ga de komende dagen toch zelf eens wat testen uitvoeren met zowel de WB op auto als custom voor de referentie foto wordt gemaakt. Door het op een gekalibreerde monitor te bekijken en "op het zicht" te vergelijken met het origineel zou het toch moeten lukken om te bepalen wat de beste instelling is. Denk dat het ook het beste is om eerst binnen een witbalans te maken en daarna opnieuw buiten, indien de "custom" setting niets zou uitmaken zou de nieuwe witbalans buiten correct moeten zijn maar dat betwijfel ik. Daarom zeker vergelijken met de auto WB setting om te zien wat het verschil is.

                              Ik ben al verschillende fotografen tegen gekomen op een huwelijk die zich van witbalans niet zoveel aan trekken en het achteraf in photoshop aanpassen, als ik de resultaten zie merk ik ook dat dit heel goed te corrigeren is. Met video is dat toch een andere zaak, de camera de witbalans laten bepalen is vragen om problemen want die zit er soms serieus naast, de presets voor binnen en buiten zijn al een stuk beter en als je weinig tijd hebt om in te stellen is dat je enige hulpmiddel, de kleuren die daar van komen zijn redelijk maar wijken soms ook nog af. Enkel met die expodisc krijg ik op het zicht correcte kleuren maar vooral kleuren die een stuk minder "verzadigd" zijn dan de standaard presets. Ik heb wel een tweetal keer een knal groen beeld gehad na een expodisc witbalans en dat heeft me wel aan het twijfelen gebracht. De camera heb ik ook een keer zien aangeven dat geen correcte witbalans mogelijk was wat ik ook wel vreemd vond.

                              Comment

                              Working...
                              X