Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met de rugzak naar Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met de rugzak naar Zweden

    Hallo iedereen!

    Deze zomer ga ik twee weken met de rugzak op stap in Zweden. Het liefst had ik graag mijn camera meegenomen (Canon 500D). Heeft er iemand tips hoe ik dit het best zou meenemen onderweg? Tips voor locaties zijn ook altijd meer dan welkom!

    Alvast bedankt,

    Jan-Willem

  • #2
    Re: Met de rugzak naar Zweden

    heb je al enig idee welke regio's je gaat bezoeken?

    Als je Zweden 180 graden zou draaien met Malmo als draaipunt dan kom je effe uit onderaan in Italië hoor :-).

    Hoe ga je daar rondtrekken? Auto of trein? Hoe kom je binnen via Öresund of Stockholm?

    Ik hoop alvast niet dat u gaat liften :-)

    Voor hiking en solitude moet je naar het hoge Noorden. Kungsleden trail schijnt zeker de moeite te zijn.

    Ikzelf ben in Zweden in de regio van Vänern en Vätternmeer geweest gekoppeld met Göteborg en Stockholm. 14 dagen met de auto en lichte wandeltochten tussenin.

    Als ik terug ga is het met de bedoeling hoger naar het Noorden te trekken. Maar dan vlieg ik ernaartoe en dan de trein naarboventoe om niet teveel tijd te verliezen met reizen.

    Groeten K
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: Met de rugzak naar Zweden

      We gaan met het vliegtuig naar Stockholm eerst. Dan trein naar het noorden, een 7-daagse trektocht doen (te voet). Om dan terug te keren naar het zuiden om wat cultuur op te doen, en Stockholm te bezoeken.

      Comment


      • #4
        Re: Met de rugzak naar Zweden

        Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht

        Voor hiking en solitude moet je naar het hoge Noorden.
        Ik ga al 30 jaar vrij kamperen in Zweden en ik wil dat beslist tegenspreken.

        Comment


        • #5
          Re: Met de rugzak naar Zweden

          En heeft er iemand tips hoe ik de camera het best meeneem tijdens de tocht?

          Comment


          • #6
            Re: Met de rugzak naar Zweden

            Oorspronkelijk geplaatst door jwlibeer Bekijk bericht
            En heeft er iemand tips hoe ik de camera het best meeneem tijdens de tocht?
            hang hem om je nek, ben je altijd paraat om een opname te nemen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Met de rugzak naar Zweden

              Oorspronkelijk geplaatst door jwlibeer Bekijk bericht
              En heeft er iemand tips hoe ik de camera het best meeneem tijdens de tocht?
              Dat is geen simpele kwestie. Ik zou overwegen om een kleinere fototas met musketons aan de voorkant van de draagriemen te hangen. Wat Bouk voorstelt is volslagen ridicuul, sorry Bouk.
              Maar als het echt gaat over rugzaktoerisme met langere tochten zou ik zeker een compact overwegen. Ik ben in alle geval voorlopig niet van plan om deze zomer op de Laugavegurinn mijn D3 mee te slepen, die laat ik daar een paar dagen achter bij vrienden. Het zal waarschijnlijk de Panasonic FZ7 of FZ8 van zoon of dochterlief worden. Niks mis mee in mijn ogen.

              Het kan misschien protserig klinken maar Zweden heeft voor mij nog weinig geheimen.
              Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd pm'en.

              Comment


              • #8
                Re: Met de rugzak naar Zweden

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                ........ Wat Bouk voorstelt is volslagen ridicuul, sorry Bouk.
                Maar als het echt gaat over rugzaktoerisme met langere tochten zou ik zeker een compact overwegen.
                over ridicuul gesproken?
                lees de vraag van TS nog eens ?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Met de rugzak naar Zweden

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  over ridicuul gesproken?
                  lees de vraag van TS nog eens ?
                  grt,bouk.
                  Ooit al eens 7 dagen met een rugzak op de rug en DSLR om je nek gelopen bouk?
                  Last edited by Mr.D; 22 mei 2011, 09:16.

                  Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met de rugzak naar Zweden

                    Oorspronkelijk geplaatst door jwlibeer Bekijk bericht
                    En heeft er iemand tips hoe ik de camera het best meeneem tijdens de tocht?
                    Onlangs nog een paar weken gaat trekken in Nepal, met DSLR én beproefd eigen draagsysteem. Aan de draagriem van mijn rugzak bevestig ik een fototas op dusdanige wijze dat ik op geen enkele wijze gehinderd wordt tijdens het stappen. Op die manier heb ik de camera op enkele seconden in de hand. Niet snel genoeg? Dan hangt ie aan de draagriemen van de rugzak, maar dan bengelt ie natuurlijk voor de borst (en is dus vervelend op moeilijke trajecten). Hoe dan ook: geen gewicht rond de nek, alles hangt aan de rugzak en wordt dus mooi verdeeld. En als het regent gaat ie gewoon in de rugzak.
                    Last edited by Mr.D; 22 mei 2011, 09:16.

                    Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met de rugzak naar Zweden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                      Ooit al eens 7 dagen met een rugzak op de rug en DSLR om je nek gelopen bouk?
                      geen 7 wel eens 5.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met de rugzak naar Zweden

                        Welkom in Sarek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met de rugzak naar Zweden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                          Onlangs nog een paar weken gaat trekken in Nepal, met DSLR én beproefd eigen draagsysteem. Aan de draagriem van mijn rugzak bevestig ik een fototas op dusdanige wijze dat ik op geen enkele wijze gehinderd wordt tijdens het stappen. Op die manier heb ik de camera op enkele seconden in de hand. Niet snel genoeg? Dan hangt ie aan de draagriemen van de rugzak, maar dan bengelt ie natuurlijk voor de borst (en is dus vervelend op moeilijke trajecten). Hoe dan ook: geen gewicht rond de nek, alles hangt aan de rugzak en wordt dus mooi verdeeld. En als het regent gaat ie gewoon in de rugzak.
                          I second that, absoluut de beste manier.
                          Ik heb mijn fototas aan m'n heupriem bevestigd, slingert een beetje mee maar is helemaal niet storend.
                          It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

                          -Douglas Adams-

                          Comment


                          • #14
                            Re: Met de rugzak naar Zweden

                            Ik heb zelf lang gezocht naar een goede hike / camera oplossing voor solo 2-dag mountain hikes in het hoge Noorwegen en Zweden. De berg opklimmen, foto's nemen met sunset/sunrise en op de top camperen.

                            Ik heb lang gezocht achter een apparte oplossing (los van de hiking gear), zodat ik mijn camera snel kon bereiken, maar heb geen enkele manier gevonden die draagcomfort bood tijdens lange hikes, of goed te combineren was met een rugzak van 16-20kg. Ik heb ook verschillende photo-hiking bags gestest, maar geen enkele gaf het draagcomfort van een degelijke normale hiking bag.

                            Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een iets grotere goede backpack, namelijk de Gregory Baltoro 75. http://www.gregorypacks.com/products...237/baltoro-75

                            Onderkant was geladen met sleeping gear, midden geladen met photogear, top met cloths & cooking gear.
                            Photo gear nog in een apparte waterdichte zak. (ook afgesloten van achterkant, moest het hard regenen, komt er water binnen langs de achterkant van de rugzak, of moest de hydration pack het begeven).

                            Door de front rits, kon ik op 20 seconden aan mijn photogear. De Photogear stack in mijn Inverse 200AW, die open stond, met de opening aan de rits van mijn Baltoro.
                            Voor extra padding stack er steeds nog een trui in het voorvak, voor het compartiment waar de photo gear steekt.
                            Tripod attachement = peace of cake op deze rugzak, en de vrij zware tripod is vrij dicht tegen de rug te plaatsen, zonder dat die enigzinds stoort bij het hiken.

                            Hier een paar crappy phone photo's van de rugzak met gear in. Hier in configuratie met twee photo-bags naast elkaar (nog een camera insert voor messenger bags, naast de Lowepro Inverse AW200). Tijdens de hikes heb ik deze insert met cleaning gear & 2 extra lenzen wel achter gelaten, om gewicht en plaats te besparen.





                            Persoonlijk zou ik gaan voor draagcomfort tijdens zulke lange hikes, en niet voor snelle bereikbaarheid van je foto toestel.
                            En voor Zweden, en dan vooral Lapland, schaf een muskieten net aan, ik heb 2x Noorwegen gedaan, maar die muggen in Zweden zijn toch wel van een andere kaliber, en echt in zeer grote aantallen aanwezig.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Met de rugzak naar Zweden

                              Het zijn toch echt wel dezelfde muggen hoor, of ze nu Noors of Zweeds praten
                              Persoonlijk heb ik de indruk dat het met de muggen begint te beteren maar dat kan het gewenningseffect zijn (ik ga al 30 jaar naar het Noorden). Gek genoeg situeren zich mijn meest horribele muggenervaringen niet in Lappland maar in Gysinge (S) en langs de Aursjöveg (N)/. Brrrrrrrrrrrrrrrr, ik wil er niet aan terugdenken.

                              Een petje met een muggenvoile is zoals je zegt dan ook een must. Maar dan met een voldoende fijn geweven stof (in Finland verkopen ze van die rare net-hoeden die wel de muggen tegenhouden maar niet de no-see-ums). En die zijn minstens zo erg.

                              Oh, mijn finale troost : als het geen muggen zijn dan zijn het toeristen en voor de échte Nordic-freak is dat nog erger

                              Maar er zijn idd geen mirakeloplossingen voor het zeulen met cameras. Deze zomer laat ik op de Laugavegur de D3 achter voor een Panasonic bridge. Een statief is al helemaal geen optie.

                              BTW : mooie rugzak heb je

                              Comment

                              Working...
                              X