Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tennis Foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tennis Foto's

    Morgen voor de eerste keer tennis gaan fotograferen in Brussel.
    Zijn er mensen die tips hebben want weet niet goed op wat te letten...
    Alle tips zijn welkom

  • #2
    Re: Tennis Foto's

    belichtingstijd in het oog houden, lijkt mij een goeie start
    dslr4dummies

    Comment


    • #3
      Re: Tennis Foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
      Zijn er mensen die tips hebben want weet niet goed op wat te letten...
      let op de bal...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Tennis Foto's

        De foto's zijn meegevallen maar ik heb wel een paar vraagjes...

        Bij deze foto's is alles scherp , ik wou de achtergrond wazig en enkel de speelster scherp. Op mijn nikon D50 kon ik kiezen voor scherp stellen op dichtstbijzijnde maar op mijn nikon D90 heb ik deze optie niet...
        Moet ik dan het diafragma aanpassen samen met de sluitertijd? Want ik heb enkel op A-stand en S-stand gefotografeerd
        Merci !




        Comment


        • #5
          Re: Tennis Foto's

          Op aperture priority modus shooten; F-stop zo laag mogelijk geeft minder DOF.
          Mijn website | Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Tennis Foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim_vdw Bekijk bericht
            Op aperture priority modus shooten; F-stop zo laag mogelijk geeft minder DOF.
            Sorry maar daar versta ik niets van
            Kan je wat meer uitleg geven ?
            Tnx

            Comment


            • #7
              Re: Tennis Foto's

              Als je de mode in A zet dan neem je foto's in aperture priority. Dit wil zeggen dat jij het diafragma kan instellen en dat de camera de belichting kiest in functie van de jouw gekozen diafragma.

              Wanneer je de speelster scherp wil hebben en de achtergrond/voorgrond wazig, moet je met uw f waarde klein zijn. f 2.8 of 3.5 ofzo. Doordat een lage f waarde, veel ligt doorlaat zal de camera kiezen voor een lage sluitertijd, wat ook heel goed is voor sport want dan bevries je de beweging.
              http://www.yonaweb.be/passero
              Flickr Photostream

              Comment


              • #8
                Re: Tennis Foto's

                Jij hebt met shutter priority gewerkt. Op zich is dat OK voor sport, maar met shutter priority bepaalt de camera zelf het diafragma, en dat is eigenlijk niet groot genoeg (resp. f/9 en f/6.3) voor een wazige achtergrond. Groot diafragma=kleine f-waarde, dus als je naar f/2.8 zou kunnen...
                Een en ander hangt uiteraard af van de gebruikte lens. Niet alle tele's kunnen "zo ver open".

                Ik zie nu dat je lens (70-300) geen vast diafragma heeft, en niet eens verder open kan dan f/3.5 (en dat bij 70mm); dus probeer eens een ander lens, om te zien of je betere resultaten haalt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Tennis Foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Jij hebt met shutter priority gewerkt. Op zich is dat OK voor sport, maar met shutter priority bepaalt de camera zelf het diafragma, en dat is eigenlijk niet groot genoeg (resp. f/9 en f/6.3) voor een wazige achtergrond. Groot diafragma=kleine f-waarde, dus als je naar f/2.8 zou kunnen...
                  Een en ander hangt uiteraard af van de gebruikte lens. Niet alle tele's kunnen "zo ver open".

                  Ik zie nu dat je lens (70-300) geen vast diafragma heeft, en niet eens verder open kan dan f/3.5 (en dat bij 70mm); dus probeer eens een ander lens, om te zien of je betere resultaten haalt.
                  Ik zou naar een 2.8 moeten maar deze lenzen kosten me teveel Dus dan blijf ik vast zitten aan deze lenzen die niet verder open kunnen zeker?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tennis Foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                    Op mijn nikon D50 kon ik kiezen voor scherp stellen op dichtstbijzijnde maar op mijn nikon D90 heb ik deze optie niet...
                    blz 173
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tennis Foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                      De foto's zijn meegevallen maar ik heb wel een paar vraagjes...

                      Bij deze foto's is alles scherp , ik wou de achtergrond wazig en enkel de speelster scherp. Op mijn nikon D50 kon ik kiezen voor scherp stellen op dichtstbijzijnde maar op mijn nikon D90 heb ik deze optie niet...
                      Moet ik dan het diafragma aanpassen samen met de sluitertijd? Want ik heb enkel op A-stand en S-stand gefotografeerd
                      Merci !




                      http://i54.tinypic.com/1zyxb44.jpg[/IMG]
                      Voor wat ik zie heb je hier net het omgekeerde van wat je zegt en wil: nièt alles is scherp, enkel de achtergrond is scherp en de speelsters zijn wazig...

                      Een snelle "sportlens" zou inderdaad de makkelijkst oplossing zijn, f/2.8 met snelle autofocus. Maar als je die niet wil kopen, dan zal je er moeten voor zorgen dat bij elke foto die je maakt, je diafragma maximaal open is. Doordat jij niet met een vatse diafragmawaarde kan werken, moet je zeker op letten wanneer je van bv. 300mm zoom terug naar 150mm gaat. De kans is dan zeer groot dat, wanneer je uitzoomt, het diafragma blijft staan op de maximale waarde bij 300mm, terwijl je bij 150mm nog verder open kan.
                      Een andere oplossing kan zijn (zeker bij voldoende licht) om de camera in te stellen op sluitertijdvoorkeuze, en deze zodanig te zetten dat de camera sowieso de grootst mogelijke opening kiest. Het nadeel is dat sommige foto's misschien ietsje onderbelicht zullen zijn, maar dit kan dan weer iets verbeterd worden via photoshop of zo. Het grote voordeel is dat de speelsters er scherp gaan op staan, doordat je sluitertijd kort genoeg is om hun bewegingen "te bevriezen".

                      mvg,
                      Bart

                      PS: wat mij ook opvalt bij jouw foto's is dat de speelsters niet pal in het midden van de foto staan. Wat dus impliceert dat, wanneer je geen ander AF-punt hebt geselecteerd dan het middelste, je eigenlijk zelfs niet eens op de speelster hebt scherp gesteld...
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment

                      Working...
                      X