Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen Af met converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen Af met converter

    Heb hier al eens de vraag gesteld hoe ik met een 1.4 converter AF kon krijgen op de 500mm f4.5
    Mij werd aangeraden een kenko converter te kopen.
    Nou heb ik dat gedaan, kwam vandaag binnen, en net getest maar ik heb geen AF. Hoe kan dit?
    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

  • #2
    Re: Geen Af met converter

    Er zijn nogal wat Canon camera's waarvan de AF niet werkt beneden de f/5.6.
    (Naar ik meen hoort de 30D daar ook bij.)

    Om deze reden is op papier de Canon 18-200 een f/5.6 lens. Ik heb dat nagemeten en het bleek dat deze lens eigenlijk een f/6.3 lens te zijn.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Geen Af met converter

      Bij sommige TC's hangt het er vanaf in welke volgorde je ze installeert of ze al dan niet doorgeven aan de body of ze zijn geïnstalleerd of niet.
      Dus ofwel eerst de TC op de lens en dan samen op de body draaien, of eerst de convertor op de body en dan de lens erop, wellicht werkt het op één van de twee manieren.
      Anders zal je een oudere convertor moeten zoeken die niet alles doorgeeft, of eens googelen op contacten je kunt afplakken om hetzelfde te bekomen.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: Geen Af met converter

        Hij focused alleen naar oneindig en doet dan verder niks. Heb verschillende manieren van koppelen geprobeerd.


        Als ik op de 300mm f4 de kenko en de canon 1.4 extender erop zet heb ik wel AF, terwijl dat dus eigenlijk ook boven de 5.6 uitkomt.
        Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
        Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
        Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Geen Af met converter

          Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
          Als ik op de 300mm f4 de kenko en de canon 1.4 extender erop zet heb ik wel AF, terwijl dat dus eigenlijk ook boven de 5.6 uitkomt.
          Even voor alle duidelijkheid: bij een 1.4x teleconverter verlies je 1 stop. Je 300mm z'n grootste diafragma is f/4. Een stop minder betekent dat je naar f/5.6 zou gaan, dus valt het nog binnen de mogelijkheden van het AF-systeem .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: Geen Af met converter

            Je hebt een Kenko DG Pro 300 gekocht.
            Prima converter, vergelijkbaar met de Canon ook van beeldkwaliteit.
            Maar hij geeft wel het diafragma door.

            laatste 3 pinnetjes afplakken en hij doet zoals een oude Kenko ( die wschl die pinnetjes niet had).

            Comment


            • #7
              Re: Geen Af met converter

              Terugsturen en een oudere kopen
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Geen Af met converter

                Afplakken werkt ook ja. Kan ik dus net zo goed op de canon converter doen.

                Heb de kenko toch voor de sigma 150mm gekocht dus het maakt niet zo veel uit.

                Hij gaat bij mij alleen als ie scherpstelt heel snel heen en weer tussen afstanden voordat hij scherpstelt (met afgeplakte converter) Er kan door het afplakken toch niks stuk gaan aan lens en/of camera?
                Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: Geen Af met converter

                  Heb dezelfde Kenko extender die ik op een 70-300 Tamron gebruik met een D3000 body. Info wordt correct doorgegeven. Zit echter ook op het randje van de gevoeligheid van de AF sensor. Hierdoor heb ik soms geen AF of moet hij langer rond het juiste punt heen bewegen tot hij dit gevonden heeft.
                  Door scherpt te stellen op een meer kontrastrijk deel (of een randje) en daarna te herkadreren vermijd ik een eventueel probleem en heb ik er op 300mm niet echt meer last van.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen Af met converter

                    Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
                    Afplakken werkt ook ja. Kan ik dus net zo goed op de canon converter doen.

                    Heb de kenko toch voor de sigma 150mm gekocht dus het maakt niet zo veel uit.

                    Hij gaat bij mij alleen als ie scherpstelt heel snel heen en weer tussen afstanden voordat hij scherpstelt (met afgeplakte converter) Er kan door het afplakken toch niks stuk gaan aan lens en/of camera?
                    hoe donkerder je lens (max. diafragma) hoe moeilijker je body het heeft om het scherpstelpunt te vinden, dan durft hij wel heen en weer jagen tot hij ergens idd een contrastpunt vindt wat goed genoeg is.

                    ch.
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen Af met converter

                      Mijn ervaring met Sigma lenzen is dat je er beter een Sigma converter op kunt zetten, anders gaat het nogal staan hakkelen. 't Is niet echt zoeken, het blijft gewoon twijfelen met heel korte tussenpozen (en naar mijn idee funest voor de hsm motor op den duur).
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen Af met converter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Mijn ervaring met Sigma lenzen is dat je er beter een Sigma converter op kunt zetten, anders gaat het nogal staan hakkelen. 't Is niet echt zoeken, het blijft gewoon twijfelen met heel korte tussenpozen (en naar mijn idee funest voor de hsm motor op den duur).
                        Hm dat heb ik dus op de 500mm.

                        Op de sigma maakt dat niet uit want gebruik ik geen autofocus
                        Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                        Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                        Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

                        Comment

                        Working...
                        X