Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portret/all round lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portret/all round lens

    Allen,
    Ik heb mijn Nikon D50 met 18-70 lens net verkocht en me een D90 body besteld.
    Nu zoek ik me daar een goeie portret of all round lens op.Wat past zo het best bij de D90?
    Ik had enkele in gedachte:

    of

    Ok met de 18-105 heb ik wat meer bereik,maar de sigma is toch wat lichtgevoeliger hé...


  • #2
    Re: portret/all round lens

    Die keuze zal je toch echt zlef moeten maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: portret/all round lens

      Een all-round lens hebben is zowiezo handig, denk maar op reis, uitstappen en zo, dus ik zou opteren voor de 18-105. Dit kun je later nog aanvullen met specifieke lenzen (lichtgevoelig, macro, tele...) afhankelijk van de toepassingen die je zelf ervaart.
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: portret/all round lens

        De 18-105 mm van Nikon heeft een heel plezierig zoomberiek. Alleen, lenskeuze is strict persoonlijk. Ik vind 18 mm als uitertste groothoekstand wat beperkt.

        Hier een test:

        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: portret/all round lens

          Niemand ervaring met de sigma bv?Lijkt me met z'n f2.8 toch een leuke lens..

          Comment


          • #6
            Re: portret/all round lens

            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
            Nu zoek ik me daar een goeie portret of all round lens op.Wat past zo het best bij de D90?
            je zal moeten kiezen... portret OF all round...

            portret voor de D90: 85mm f1.8

            all-round in bereik... 16-85mm, 18-70mm, 18-105mm, 18-200mm...

            kwaliteit: 17-55mm f2.8
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: portret/all round lens

              Een brandpuntsafstand van 50 mm i.c.m. een D90 is als portretlens erg krap. Heb je ook wel eens gedacht aan de Sigma 85 mm/1.4?
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: portret/all round lens

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                Een brandpuntsafstand van 50 mm i.c.m. een D90 is als portretlens erg krap. Heb je ook wel eens gedacht aan de Sigma 85 mm/1.4?
                Dat ziet er inderdaad een prachtige portretlens uit. En mijn favoriete brandpunt. Zou die
                beter zijn als de Canon 85 1.8 of de Nikon 85 1.8?

                Comment


                • #9
                  Re: portret/all round lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  je zal moeten kiezen... portret OF all round...
                  yep..dat vind ik ook.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: portret/all round lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                    Niemand ervaring met de sigma bv?Lijkt me met z'n f2.8 toch een leuke lens..
                    Hou er wel rekening mee dat die f/2.8 ENKEL op 18mm van toepassing is, hé. Hoe meer je zoomt, hoe kleiner de grootste opening wordt. Op 105mm is het maximale diafragma "maar" f/4.5 meer...

                    Niet onbelangrijk is natuurlijk ook het budget dat je er wil aan spenderen, en of je eventueel bereid bent 2de hands te kopen.

                    Met een zogenaamde all round lens zal je vrij leuke portretten kunnen maken. Maar een "portretlens" is niet altijd even handig voor andere zaken. Hecht je meer belang aan extra breedhoek, of meer belang aan extra tele? Een 24-70mm f/2.8 op jouw D90 komt ongeveer overeen met een 36-105mm op een full frame camera. Als budget geen al te grote rol speelt, en je extra breedhoek is niet zo heel belangrijk voor je, dan lijkt dit mij een goede lens, zowel qua bereik als qua lichtsterkte.

                    Het komt er dus op aan om een beetje te bekijken wat je het liefst hebt, of wat je het meest nodig hebt.

                    Dus, je bepaalt je budget en welk bereik je belangrijk vindt, en aan de hand van die 2 factoren kan je gaan zoeken welke lenzen binnen je budget vallen (al dan niet 2dehands).

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: portret/all round lens

                      Denk voor mezelf dat ik beter ben met een goeie all rounder ala 18-105 vr van nikon ofzo...portretten pak ik niet zoveel..

                      Comment


                      • #12
                        Re: portret/all round lens

                        Wat denken jullei eigenlijk van deze
                        http://www.digicamshop.be/product/27...-nikon-af.html ??

                        Comment


                        • #13
                          Re: portret/all round lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                          Wat denken jullei eigenlijk van deze
                          http://www.digicamshop.be/product/27...-nikon-af.html ??
                          als je er vanuit gaat dat een beetje lens rond de 18mm ongeveer 500 Euro kost.
                          en een 200mm lens ongeveer 4500 Euro.
                          mag je voor die prijs natuurlijk niet veel verwachten van die 18-200mm.
                          vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk maar toch....
                          koop liever een lens waarbij het aantal milimeters wat dichterbij elkaar ligt.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: portret/all round lens

                            Wat denken jullei eigenlijk van deze
                            http://www.digicamshop.be/product/27...-nikon-af.html ??
                            Ik heb de Sigma 18/200 mét OS gehad en vond dit maar zozo, eigenlijk een D90 onwaardig. Of toch mijn D300
                            Als het je enkel om kiekjes te doen is gaat het maar als je kritisch gaat zijn kom je snel de beperkingen tegen.
                            Ik heb ook een Sigma 24/70 f2.8 HSM en die vind ik veel beter en ook geschikt voor een portret. Maar ik gebruik weinig groothoek en desgevallend heb ik daar ook een 15/30 voor.
                            Als basislens is ook een Tamron 17/50 f2.8 helemaal niet slecht, iets minder voor portretten dat wel...
                            Mijn ervaring is dat je beter een goede lens tweedehands koopt dan een goedkope lens nieuw.

                            mvg jozef
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: portret/all round lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                              Ik heb de Sigma 18/200 mét OS gehad en vond dit maar zozo, eigenlijk een D90 onwaardig. Mijn ervaring is dat je beter een goede lens tweedehands koopt dan een goedkope lens nieuw.

                              mvg jozef
                              Hmm iets om over na te denken...

                              Comment

                              Working...
                              X