Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens aankopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens aankopen

    Ik ben gewoon om in de studio te flitsen waarbij je licht van je studioflitsen komt en je foto's goed belicht zijn.
    Nu fotografeer ik ook regelmatig in de kerk op een huwelijk of een doop en merk ik dat ik miserie heb met het licht.
    Flitsen geeft geen mooi licht en als ik zonder flits fotografeer haal ik het zelfs niet met iso 3200 wat eigenlijk ook geen mooi beeld meer geeft, veel te veel ruis.

    Welke lens kan ik kopen waardoor ik toch zonder flits kan fotograferen en is mijn Iso niet zo moet opdrijven. Ik wil ook een beetje kunnen inzoomen zodat ik niet op de mensen hun vingers moet staan kijken om een mooie close-up te hebben.
    Ik fotografeer met een Nikon D90.

    Alvast bedankt voor jullie tips!!!

  • #2
    Re: Lens aankopen

    Eerst en vooral: ik ken niks van Nikon.
    Maar welke lens heb je nu?
    Volgens mij heb je sowieso een lichtsterke lens nodig.
    Deze kunnen denk ik wel voor jou van nut zijn (indien deze op de body passen, want blijkbaar heeft ook Nikon 2 verschillende soort lenzen):





    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Lens aankopen

      Ik heb zelf een sony dus welke les precies ben ik niet in thuis.
      Maar je zult zoiezo een licht sterke moeten pakken misschien f1.4 of f2.8

      Mijn vraag is echter wat voor flitser gebruik je op je toestel? een externe flitser of de ingebouwde?

      In de laatste shoot staat een heel stuk over flitsen misschien valt daar nog wat te leren zodat je flitser de sfeer niet kapot maakt?
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: Lens aankopen

        Alvast bedankt voor jullie tips.
        Ik heb een externe flitser SB 900.

        De lens die er nu op zit is een 18-105mm 1:3.5 5.6

        Comment


        • #5
          Re: Lens aankopen

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieselot Bekijk bericht
          Alvast bedankt voor jullie tips.
          Ik heb een externe flitser SB 900.

          De lens die er nu op zit is een 18-105mm 1:3.5 5.6
          Met die f/3.5 maximum opening op 18mm (alles boven de 18mm verkleint het diafragma tot maximum f/5.6 op 105mm), kan je er inderdaad nooit geraken.
          Ik zou ook minimum een f/2, maar liever nog lager aanraden. Al kan je dan wel misschien wat problemen krijgen met de scherptediepte, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
          Flitslicht is inderdaad vrij hard, en da's ook de reden waarom dat ding bij mij eigenlijk nooit gebruikt wordt... (misschien moet ik maar eens de moeite doen om er deftig te leren mee werken en wat te oefenen )

          mvg,
          Bart
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Lens aankopen

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Ik zou ook minimum een f/2, maar liever nog lager aanraden. Al kan je dan wel misschien wat problemen krijgen met de scherptediepte, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
            Bijkomend nadeel is als je onder de 2(.8) wilt gaan, dat je verplicht bent bijna van naar primes te gaan (50 / 85 / 135 / 200 mm) en dat je dus veel lenzen moet wisselen

            ik denk dat je beter als je zonder flits wenst te fotograferen zonder teveel de lenzen te wisselen, moet gaan kijken naar F2.8-lenzen

            daar moet jij dan nu de keuze gaan maken wat je wenst, afhankelijk van de brandpuntafstand die je het meeste gebruikt of wil gaan gebruiken

            je kan een gewone groothoekzoom kopen a la 17/18-50/55 van nikon / sigma / tamrom in F2.8
            of
            een telezoom 70-200 f2.8 van nikon/sigma/tamron
            of
            een standaardzoom a la 24-70 bvb f2.8

            je gaat je iso ook wat moeten omhoog drijven sowieso maar beperkter

            hou er rekening mee dat je wel een beetje in de buidel gaat mogen tasten voor dergelijke lenzen
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Lens aankopen

              Ik wil inderdaad niet teveel van lens wisselen, anders mis je de helft van het gebeuren.
              Nu heb ik onlangs bv met mijn 18-105mm de trouw gedaan en ik miste soms nog een beetje zoom.
              Dus misschien toch opteren voor de 70-200.
              Wat zijn jullie ervaringen met Tamron? Ik heb er al minder goeie dingen van gehoord...
              Kwaliteit van het glas en zo...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Userke

                Bijkomend nadeel is als je onder de 2(.8) wilt gaan, dat je verplicht bent bijna van naar primes te gaan (50 / 85 / 135 / 200 mm) en dat je dus veel lenzen moet wisselen

                ik denk dat je beter als je zonder flits wenst te fotograferen zonder teveel de lenzen te wisselen, moet gaan kijken naar F2.8-lenzen

                daar moet jij dan nu de keuze gaan maken wat je wenst, afhankelijk van de brandpuntafstand die je het meeste gebruikt of wil gaan gebruiken

                je kan een gewone groothoekzoom kopen a la 17/18-50/55 van nikon / sigma / tamrom in F2.8
                of
                een telezoom 70-200 f2.8 van nikon/sigma/tamron
                of
                een standaardzoom a la 24-70 bvb f2.8

                je gaat je iso ook wat moeten omhoog drijven sowieso maar beperkter

                hou er rekening mee dat je wel een beetje in de buidel gaat mogen tasten voor dergelijke lenzen
                En jij denkt met f/2.8 genoeg te hebben in een slecht verlichte kerk?
                Als TS geen flits wil gebruiken, misschien kan TS proberen eens een f/2.8 lens te gebruiken of te huren. Het zou jammer zijn om een dure lens te kopen en dan constateren dat ze toch niet voldoet aan haar eisen.

                mvg,
                Bart
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Lens aankopen

                  Wie is TS? heb ik iets gemist?
                  Ik zou uiteraard eerst de lens eens testen voor ik die aankoop, het gaat uiteindelijk inderdaad over grotere bedragen.
                  Ik zal jullie tips allesinds gebruiken om te vergelijken en zo de beste keuze maken.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieselot
                    Wie is TS? heb ik iets gemist?
                    TS = Topic Starter (jij dus )
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens aankopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                      je kan een gewone groothoekzoom kopen a la 17/18-50/55 van nikon / sigma / tamrom in F2.8
                      dit is een standaardzoom voor een DX-camera en dit:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                      een standaardzoom a la 24-70 bvb f2.8
                      is er één voor een FX-camera, brandpunten zijn niet voor niks ong. 1.5x langer.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens aankopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieselot Bekijk bericht
                        Ik wil inderdaad niet teveel van lens wisselen, anders mis je de helft van het gebeuren.
                        Nu heb ik onlangs bv met mijn 18-105mm de trouw gedaan en ik miste soms nog een beetje zoom.
                        Dus misschien toch opteren voor de 70-200.
                        Wat zijn jullie ervaringen met Tamron? Ik heb er al minder goeie dingen van gehoord...
                        Kwaliteit van het glas en zo...
                        ik gebruik een 24-70mm voor een trouw op een D700, da's dus een 17-55mm voor jou met je D90. Als huwelijks fotograaf neem ik m'n plaats in en kom zo dicht als ik nodig vind. enkel tijdens recepties zal ik een 70-200mm gebruiken en candid foto's maken van de gasten...

                        dus voor jou een 17-55mm f2.8
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens aankopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieselot Bekijk bericht
                          Ik ben gewoon om in de studio te flitsen waarbij je licht van je studioflitsen komt en je foto's goed belicht zijn.
                          Nu fotografeer ik ook regelmatig in de kerk op een huwelijk of een doop en merk ik dat ik miserie heb met het licht.
                          Flitsen geeft geen mooi licht en als ik zonder flits fotografeer haal ik het zelfs niet met iso 3200 wat eigenlijk ook geen mooi beeld meer geeft, veel te veel ruis.

                          Welke lens kan ik kopen waardoor ik toch zonder flits kan fotograferen en is mijn Iso niet zo moet opdrijven. Ik wil ook een beetje kunnen inzoomen zodat ik niet op de mensen hun vingers moet staan kijken om een mooie close-up te hebben.
                          Ik fotografeer met een Nikon D90.

                          Alvast bedankt voor jullie tips!!!
                          D7000 met nikkor DC 135/2
                          Inzoomen = lui
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant

                            D7000 met nikkor DC 135/2
                            Inzoomen = lui
                            TS vraagt naar een lens waarmee ze een beetje kan inzoomen. Jij raadt een compleet andere body aan en verwijt haar lui te zijn. Niet echt een antwoord waar iemand zit op te wachten.
                            De lenzen die ik gelinkt had zijn ook primes, maar dan enkel omwille van de lichtsterkte.
                            Een extra (2de hands) body, en op alle 2 een prime, zou natuurlijk een optie zijn. Maar ik weet niet of TS met die tip is geholpen. In hoeverre wil TS een heel groot budget spenderen?
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens aankopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              TS vraagt naar een lens waarmee ze een beetje kan inzoomen. Jij raadt een compleet andere body aan en verwijt haar lui te zijn. Niet echt een antwoord waar iemand zit op te wachten.
                              De lenzen die ik gelinkt had zijn ook primes, maar dan enkel omwille van de lichtsterkte.
                              Een extra (2de hands) body, en op alle 2 een prime, zou natuurlijk een optie zijn. Maar ik weet niet of TS met die tip is geholpen. In hoeverre wil TS een heel groot budget spenderen?
                              TS vraagt een oplossing.
                              Ik adviseer een D7000, 100% compatibel met de bestaande D90 en objectieven.
                              De D7000 heeft een grotere sensor dan de D90 - een beperkte vorm van digitale zoom is dus mogelijk op primes- zonder verlies tov de D90. de D7000 heeft ook goede resultaten met hogere iso's.
                              Daar de TS ook portretfotografie doet adviseer ik de beste prime portretlens van Nikon die ooit gemaakt heeft (gevolgd door de Nikkor 105/f2 DC)

                              Ik verwijt niemand om lui te zijn (en zeker niet de TS). Ik verwijs naar het statisch karakter van de fotograaf die het vertikt om 2 stappen te zetten.
                              Zoomlenzen vind ik alleen interressant als men bv. paardensport fotografeert en niet dichterbij kan komen door hekken ed.. In het andere geval zijn zoomlenzen overbodig.
                              (Ik heb zelf maar 1 zoomlens die ik zeer zelden gebruik) . Ik wandel liever wat rond. Maakt het hobby interressanter (en dynamischer).

                              YMMV nerdi
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X