Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

μονόλιθος

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • μονόλιθος

    In 2010 en 2011 heb ik een aantal maanden in de Sahara gereisd. Waarom de Sahara? Een aantal redenen: 1) ik was op zoek naar landschappen die ik niet al een quadriljoen keer gezien had, 2) ik hou van de schone vormen en grafische lijnen die je vaak in de woestijn vindt en die goed bij mijn fotografiestijl passen, en 3) ik was op zoek naar een nieuwe workshop locatie.

    De Sahara is 's werelds grootste warme woestijn. Met een oppervlakte van meer dan 9.400.000 km2 bedekt de Sahara vrijwel geheel noordelijk Afrika, waarmee het bijna net zo groot is als de VS of Europa. De infrastructuur is veelal slecht of in het geheel niet aanwezig, dus reizen is er een uitdaging. Rijden in de duinen is niet alleen erg moeilijk, het is ook nog eens levensgevaarlijk. Je kunt heel makkelijk verdwalen, en als je vast komt te zitten in het zand, dan ben je de sigaar. Om deze reden reisden we met twee auto's - als er een kapot zou gaan, dan konden we altijd nog hulp halen met de andere wagen. Reizen in de Sahara vraagt ook de nodige planning voor wat betreft brandstof en levensmiddelen. Er zijn geen tankstations of Albert Heijns in de woestijn, dus onze auto's zaten vol met jerrycans benzine en vooral veel water.

    Het meest interessante van de hele expeditie was misschien wel dat we meestal geen concreet plan hadden voor waar we heen zouden gaan en wat we wilden zien. Vaak plozen we een gebied helemaal uit, keken we achter elke duin en vanaf elk plateau of er iets interessants te zien was.

    Van alle Saharalanden die we hebben bezocht, is Egypte absoluut het meest toegankelijk. Om een woestijnexpeditie samen te stellen kost veel tijd, maar het is in Egypte makkelijker om lokale mensen met kennis en ervaring van het gebied wat je wilt bezoeken te vinden dan in bijvoorbeeld Algerije of Tsjaad.

    In Egypte wilde ik vooral de Westelijke woestijn bezoeken. Ik heb een onverklaarbare voorkeur voor surrealistische landschappen (dat verklaart ook mijn fotoreizen naar Namibië en Turkije), en in de Westelijke woestijn vind je behoorlijk wat buitenaardse locaties.

    Op deze foto zie je een van de vele monolieten in het gebied. Ik had deze vorm van een afstand gezien vanaf het hoge plateau waarop ik stond, en besloot daarop ons kamp er in de buurt op te zetten. De volgende ochtend ben ik in alle vroegte opgestaan om de eerste kleuring in de lucht en de gloed op de lichtgekleurde rotsformaties te fotograferen. Het mooie van het gesteente hier is dat het heel licht van kleur is, waardoor de kleuren rond zonsopgang en zonsondergang dramatisch veranderen.

    Erosie gaat snel in dit gebied, dus het zal er over een paar decennia anders uitzien.

    >Klik hier voor grote versie<

    Nikon D3S, AF-S 14-24/2.8, 1.3s @ f/11, ISO 200

    Last edited by Marsel van Oosten; 18 mei 2011, 08:38.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: μονόλιθος

    Marsel, je blijft ons verwennen met topfoto's

    Comment


    • #3
      Re: μονόλιθος

      de belichting is subliem

      Comment


      • #4
        Re: μονόλιθος

        Marsel,

        Die link die is echt klasse....Wat een heerlijk job heb jij...godammit...
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: μονόλιθος

          knap shot
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: μονόλιθος

            Weeral een topper, Marsel ! Heel mooi die pastelkleuren en het zachte licht !

            Snap wel de link naar de Griekse titel niet... Ok, een monoliet, maar waarom in het Grieks ?
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: μονόλιθος

              Inderdaad prachtige foto net zoals vele andere op je website ik geniet er gewoon van.
              Nikon D300s + Nikon AF-S VR 18-200mm + Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro + en Speedlight SB-800;
              Lidnummer BD0066BE

              Comment


              • #8
                Re: μονόλιθος

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Snap wel de link naar de Griekse titel niet... Ok, een monoliet, maar waarom in het Grieks ?
                Het woord monoliet is afkomstig uit het Grieks. Ik zag die Griekse tekens, en ik dacht: laat ik eens wat anders doen. Hier staat dus monolithos.
                Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                Comment


                • #9
                  Re: μονόλιθος

                  Ah, ok... Dacht al, de Sahara in Griekenland ?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  Het woord monoliet is afkomstig uit het Grieks. Ik zag die Griekse tekens, en ik dacht: laat ik eens wat anders doen. Hier staat dus monolithos.
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: μονόλιθος

                    Ik geloof er niks van dat dit in de Sahara getrokken is, dat is op zijn minst op een andere planeet getrokken mogelijks zelfs in een ander zonnestelsel

                    Woorden schieten mij te kort om de sfeer te beschrijven ... wil de BD-dichter-van-dienst opstaan en hier een versje bij schrijven ?

                    Master the craft, and the art will follow.
                    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: μονόλιθος

                      Prachtige plaat, knap vastgelegd.
                      Grtjs

                      Comment


                      • #12
                        Re: μονόλιθος

                        Mooi licht en fijne kleurtjes! Voor mijn gevoel staat hij ietsjes scheef (naar rechts).

                        In een ideale wereld waarin ik in de mierenn**k modus zou staan zou ik zeggen dat ik liever de rots links tegen de rand niet zou zien, maar ja....
                        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                        Comment


                        • #13
                          Re: μονόλιθος

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
                          Mooi licht en fijne kleurtjes! Voor mijn gevoel staat hij ietsjes scheef (naar rechts).

                          In een ideale wereld waarin ik in de mierenn**k modus zou staan zou ik zeggen dat ik liever de rots links tegen de rand niet zou zien, maar ja....
                          Mark - dank voor je kritische blik. Foto is 100% waterpas, want de digitale waterpas gebruikt. Dat gezegd hebbende, soms geeft de stand van de elementen in het beeld een andere indruk. Gek genoeg zou ik juist geneigd zijn de foto iets met de klok mee te draaien, omdat de meerderheid van de vormen naar links hangt.

                          Met de rots links bedoel je neem ik aan het hoogplateau in de achtergrond? Daar heb ik eerlijk gezegd geen moeite voor gedaan om die niet tegen de rand aan te lopen komen. Alle overige vormen vond ik veel belangrijker - dat die zoveel mogelijk vrij van elkaar zouden staan met de ruimte netjes verdeeld. Soms dicteert de omgeving bijna waar je moet gaan staan, zoals met mijn foto van Mesa Arch ook het geval was. Hier wilde ik de kleuring aan de horizon laten zien, en moesten de twee grootste vormen los van elkaar staan. Al het andere was secundair. De rots links in de voorgrond was overigens ook belangrijk om los van de rand te houden. Uiteindelijk is het een kwestie van prioriteiten stellen.

                          Die ideale wereld, daar zou ik overigens ook graag eens een keer naartoe gaan. Als je 'm gevonden hebt, dan hoor ik het graag.
                          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                          Comment


                          • #14
                            Re: μονόλιθος

                            In de grote versie komt de pracht van de foto echt tot zijn recht. Topwerk
                            vriendelijke groeten, Kurt
                            Mijn foto's
                            Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: μονόλιθος

                              vind die grote erg mooi.
                              alleen jammer dat er letter doorheen staan.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X