Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

    Hello,

    Na bijna 10 jaar wil ik terugkeren naar de SLR, digitaal welteverstaan. Ik twijfel tussen de aanschaf van een D5100 met een of twee kitlenzen, of een D90 body (of D7000) waarop ik mijn oude lenzen kan zetten. Het gaat hier echter niet over veel speciaals: ik heb het dan over de kitlens van mijn analoge Nikon F60 (AF Nikkor 28-80mm 1:3,5-5,6D) en een nog oudere telelens (ik dacht AF Nikkor 70-210mm 4-5,6D).

    De hamvraag is dus: ben ik beter af met een body met ingebouwde autofocus om die oudere lenzen te blijven gebruiken, of is die meerkost het niet waard ten opzichte van een goedkopere body met 2 nieuwere (betere?) AF-S VR lenzen?

    Iemand advies? Bedankt!

    Tim

  • #2
    Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

    Ik vind de D7000 zoveel meer camera dan de D5100 dat de focusmotor eigenlijk niet zo veel meer meespeelt. Daarbij wat je nu hebt, is niet zoveel bijzonder maar er zijn zoveel oude lenzen beschikbaar met schroevendraaier AF. Ik heb nog steeds geen camera zonder AF-motor door de lenzen die ik bezit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

      Op dit moment fotografeer ik met de D40. Er is allerlei schitterend tweedehands glas te koop waarvan ik op dit moment de autofocus niet kan gebruiken. Dat ervaar ik steeds meer als een beperking.

      Mijn volgende body gaat absoluut een autofocusmotor hebben.
      Mijn Project 365

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door hogee Bekijk bericht
        Hello,

        Na bijna 10 jaar wil ik terugkeren naar de SLR, digitaal welteverstaan. Ik twijfel tussen de aanschaf van een D5100 met een of twee kitlenzen, of een D90 body (of D7000) waarop ik mijn oude lenzen kan zetten. Het gaat hier echter niet over veel speciaals: ik heb het dan over de kitlens van mijn analoge Nikon F60 (AF Nikkor 28-80mm 1:3,5-5,6D) en een nog oudere telelens (ik dacht AF Nikkor 70-210mm 4-5,6D).

        De hamvraag is dus: ben ik beter af met een body met ingebouwde autofocus om die oudere lenzen te blijven gebruiken, of is die meerkost het niet waard ten opzichte van een goedkopere body met 2 nieuwere (betere?) AF-S VR lenzen?

        Iemand advies? Bedankt!

        Tim
        Altijd handig een boddy met AF motor ingebouwd, je kan er waardevolle oudere objectieven op gebruiken.

        Maar voor de twee objectieven die je hebt moet je het niet doen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

          Die telelens, is dat deze?

          Het lijkt me dat die nog wel even mee kan. Een nieuwer equivalent met scherpstelmotor is toch niet zo heel veel beter?
          Mijn Project 365

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

            Naast de body's zijn ook de lenzen fors geëvolueerd. De huidige kitlenzen zijn bovendien beter aangepast aan het DX formaat. En ze hebben meestal ook VR (vibratie reductie).
            Ik zou dus niet aarzelen en voor nieuwe (kit)lenzen gaan!

            En de D5100 is op het vlak van beeldkwaliteit toch weer een hele stap vooruit op de D90.
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

              De D5100 is ook nog steeds een camera die niet lekker vast te houden is als je grote handen hebt. Ook de afwezigheid van een AF-motor vind ik een gemis...
              Mijn keuze zou een D90 of D7000 zijn, waarbij de D90 natuurlijk de best geprijsde is (hou je geld over voor de aanschaf van betere objectieven)...maar dat zal voor ieder een persoonlijke keuze zijn.
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                En de D5100 is op het vlak van beeldkwaliteit toch weer een hele stap vooruit op de D90.
                In welke zin?

                Los daarvan weet ik ook wel dat het best zou zijn meteen voor de D7000 EN nieuwe lenzen te gaan, maar ik wil (in het begin) de wijze raad op dit forum opvolgen en mijn budget beperken, tot ik zeker weet wat ik wil/nodig heb. Uit jullie reacties neem ik op dat het hebben van een AF motor in de body toch een meerwaarde blijft, dus wordt het wellicht de D90 body met mijn oude lenzen om te starten! Thanks

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hogee Bekijk bericht
                  dus wordt het wellicht de D90 body met mijn oude lenzen om te starten! Thanks
                  Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, de beste keuze en je kan inderdaad je objectieven gebruiken als startpaket, maar vewacht niet de hoogste kwaliteit te halen met je 28-80, ook zal je mischien wat groothoek missen, zoek mischien een tweedehandse 18-70 AF-s, wordt tegen heel schappelijke prijzen aangeboden, en is prijs/kwaliteit een zeer goed objectief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door hogee Bekijk bericht
                    In welke zin?
                    Vanwege de nieuwe sensor staan resolutie en dynamisch bereik op een hoger niveau. Als D7000 gebruiker (heeft dezelfde sensor) ben ik zelf aangenaam verrast geweest.

                    Wat betreft je keuze: D90 OK, maar je "oude" lenzen zou ik afraden. Je zal er vrij snel nieuwe willen kopen (alleen al vanwege het ontbreken van groothoek) en die hebben de dag van vandaag bijna allemaal AF-S, dus een body met scherpstelmotor is imho geen noodzaak.

                    Maar budget speelt ook een rol natuurlijk!

                    Succes met de keuze!
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                      Die telelens, is dat deze?

                      Het lijkt me dat die nog wel even mee kan. Een nieuwer equivalent met scherpstelmotor is toch niet zo heel veel beter?
                      Yup dat is ze! Ik denk inderdaad dat die 70-210 een AF motor in de body meer verantwoordt dan die 28-80. Hey allemaal erg bedankt voor de inputs trouwens!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                        Wanneer je een D7000 koopt dan heb je een heel mooie camera met een zeer goede beeldsensor.
                        Ik heb net wat zoomlenzen van Nikon getest en mijn conclusie is, voorzichtig gesteld, dat je met de standaard zoomlenzen niet de kwaliteit van de D7000 benut.

                        Stel je dus ook de vraag welk kwaliteitsniveau je wilt. Is je eindproduct een printje van 10 x 15 cm of een A2 aan de wand?
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                          Vandaag mijn oude lenzen meegegeven aan een vriend met een D90 - we gaan het rap weten of dit een geslaagd huwelijk wordt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                            Als je zélf regelmatig snel je diafragma en/of sluitertijd wilt aanpassen (niet alleen op de auto of P stand dus) dan zou ik beslist voor de D90 of D7000 gaan. Het tweede instelwieltje ga je dan écht missen op de body.
                            Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 body en "oude" Nikon lenzen versus D5100 met kitlenzen

                              Wat je je ook laat aansmeren, de D90 is nog altijd een prachtige camera. In electronica
                              land gaat alles bliksemsnel maar qua kwaliteit mondjesmaat. Ja, de AF zal alweer wat
                              sneller zijn, iso nog wat hoger en het schijtend vermogen een drolletje beter, maar dat
                              zijn stapjes. Niet die van een volwassen mens maar van een kleuter met een volle pamper.

                              Comment

                              Working...
                              X