Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juist licht bepalen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Juist licht bepalen

    Hoe bepaal je juist licht voor een foto zonder dat je buiten fotografeert of dat je studio lampen gebruikt..

    ik heb een Canon 400d

    Bedankt alvast

  • #2
    Re: Juist licht bepalen

    euh, matrixmeting met bestaand licht?
    of spotmeting als je weet met wat je bezig bent (al dan niet met belichtingscompensatie...)
    of zoals ik vaak doe, met de losse lichtmeter

    ik vrees dat ik je vraag niet volledig begrijp.

    Je toestel heeft een ingebouwde lichtmeter die in de meeste gevallen een behoorlijk goede belichting geeft...

    Waar zou je meer over willen weten? wat wil je "meten"? wat wil je fotograferen? en hoe moet je resultaat eruit zien?

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Juist licht bepalen

      Ah, ik ga even meer duidelijkheid geven.. ..

      Ik ben echt even uit het fotograferen.

      Ik ga gewoon in een slaapkamer overdag foto's maken van een baby, Zonder flitser. Nu was ik erg benieuwd hoe ik het licht kan gaan meten, spot meting dus (althans dat neem ik aan als ik weet wat het onderwerp is).

      Ik heb eerder met een los "meet apparaatje" gewerkt, maar hoe of wat met de camera ..

      Het is allemaal zo lang geleden dat ik dit gedaan heb, en hoe moet ik daarop alles instellen op de camera, het diafragma e.d.

      Comment


      • #4
        Re: Juist licht bepalen

        Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht

        Het is allemaal zo lang geleden dat ik dit gedaan heb, en hoe moet ik daarop alles instellen op de camera, het diafragma e.d.
        dat doet jouw camera voor jou. AV, TV, P gaan allemaal de lichtmeting vertalen in instellingen die je in je zoeker ziet en eventueel bijstuurt. Als het om een baby'tje (of groter type mens gaat) is spotmeten op de huid een heel goed idee. Kijken of je scherm of er compensatie nodig is en voila.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Juist licht bepalen

          Oh, thnx!!

          Vanavond of morgen ga ik proef foto's maken... ben benieuwd!

          Comment


          • #6
            Re: Juist licht bepalen

            zet je toestel dan idd maar op "p" dan zal het wel lukken, denk wel dat als je zonder flash binnen wil fotograferen dat je een lichtsterke lens zal kunnen gebruiken. Of je moet het babytje kort aan een raam hebben liggen.

            "P"-stand: Je toestel zal voor jou de meting uitvoeren en de (in zijn ogen) juiste belichting automatisch gebruiken. Zet jij je flits aan dan zal hij ook automatisch daarmee rekening houden.
            de "A" en "S"-stand: je toestel bepaald nog steeds de hoeveelheid licht die op de sensor valt. En hij bepaald dus de "dekking" van je beeld maar jij bepaald zelf welk diafragma (in "A" stand) OF welke sluitertijd (in de "S"-stand) je gebruikt.

            En dan kan je nog kiezen tussen
            MATRIX meting: dan meet je camera het licht in het gehele beeld, eigenlijk meet hij verschillende punten in je beeld en maakt hij daar een gemiddelde belichting van. (dit is ok in dik 90% van de gevallen)
            SPOT meting: je camera meet dan alleen het licht op een klein stukje van je beeld (meestal het midden) dit wil dus zeggen dat je moet weten wat je meet. Dit lijdt vaak tot foute belichtingen als je er niet bij nadenkt. Maar bij bepaalde gevallen (tegenlicht, donkere voorwerpen of bleke achtergronden..) geeft dit juist betere resultaten.

            Als je toch spotmeting gebruikt, meet dan idd maar op het huidje (dit is zone 6) en meestal moet je dan 1 stop corrigeren. dan zet je je belichtingscompenstatie op +1 (dat is dan +1 stop)
            en ik zou je handleiding nog eens goed doornemen of een avondje bij iemand langsgaan die er de basis van kent en het kort aan jou kan uitleggen, dan ga je veel meer plezier aan je toestel beleven!!

            Dus: ben je nog aan het leren, dan zou ik nu zeker kiezen voor de P stand en met matrix meting werken, geniet van je baby, geef wat extra aandacht aan de compositie en hoe het licht op het kindje valt en laat de camera de rest van het werk maar doen!!
            Maar bovenal: GENIET ERVAN!!
            succes!!
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Juist licht bepalen



              Photoshop bewerkt:


              Hierbij mijn test foto. Ik krijg helaas niet beter belicht momenteel.. ik ben bang dat ik licht mis.

              Hieronder technische gegevens:
              Diafragma: 4.64386
              EXIF-versie: 2.2.1
              Belichtingsafwijking: 2
              Belichtingsmodus: Automatische belichting
              Belichtingsduur: 1 / 15
              FlashPix-versie: 1.0
              ƒ-stop: 5
              ISO-snelheid: 800
              Metingsmodus: Gedeeltelijk
              Sluitertijd: 3.906891

              Zie ook dat ik voor mijn iso tot 800 heb moeten opvoeren.. Liefste zou ik dit willen beperken tot 200. Graag jullie tips of dat ik nog meer uit mijn cam zou kunnen halen met deze licht inval.

              Comment


              • #8
                Re: Juist licht bepalen

                Je kan toch zelf je Iso instellen: 100 200 400 800 ..., dan kiest het toestel zelf welke sluitertijd of diafragma best past. als je ISO op AUTO laat staan, dan kiest je toestel een hogere ISO voor een kortere sluitertijd en dus minder bewogen foto. Maar soms met meer ruis.

                Comment


                • #9
                  Re: Juist licht bepalen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht
                  Hierbij mijn test foto. Ik krijg helaas niet beter belicht momenteel.. ik ben bang dat ik licht mis.
                  Wat is er mis met de belichting van de eerste foto dan?
                  Ik heb alleen het idee dat de witbalans niet helemaal klopt, maar de belichting vind ik volgens mij prima (voor zover ik als leek dat kan beoordelen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Juist licht bepalen

                    Oorspronkelijk geplaatst door LievenD Bekijk bericht
                    Je kan toch zelf je Iso instellen: 100 200 400 800 ..., dan kiest het toestel zelf welke sluitertijd of diafragma best past. als je ISO op AUTO laat staan, dan kiest je toestel een hogere ISO voor een kortere sluitertijd en dus minder bewogen foto. Maar soms met meer ruis.

                    Ja wat betreft de ISO begrijp ik dit, ik kan denk ik niet meer behalen uit de foto met een lagere ISO.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Juist licht bepalen

                      Dit onderwerp is bijna helemaal wit en dus heeft de belichtingsmeter zijn werk goed gedaan door een grijze foto af te leveren, want die geijkt op gemiddeld grijs. Dus de zelfde aanpak als een sneeuwlandschap: +1 á 2 EV instellen op de camera.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Juist licht bepalen

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dit onderwerp is bijna helemaal wit en dus heeft de belichtingsmeter zijn werk goed gedaan door een grijze foto af te leveren, want die geijkt op gemiddeld grijs. Dus de zelfde aanpak als een sneeuwlandschap: +1 á 2 EV instellen op de camera.
                        de belichtingsafwijking staat op 2 (zie de exif gegevens)

                        mij lijkt hij ook nog wat donker voor een +2... je kan altijd naar een plus 3 gaan en zoals andere reeds zeiden, iso vast zetten, laat je toestel de rest dan maar doen.
                        Maar al een dikke dat je het op voorhand probeert en zo onaangename verrassingen na de shoot al minimaliseert!!
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Juist licht bepalen

                          Ik denk dat je met je instellingen gewoon licht te kort had je camera stond op sluiter voorkeur( 1/15). je diafragma stond vermoedelijk helemaal open ( f/5.0).
                          Belichtingscorrectie werkt dan gewoon niet meer.
                          Je had je sluitertijd moeten verlagen of je iso moeten verhogen.
                          Ik vind het handiger om in Av te werken, je zet dan je diafragma helemaal open en je camera zoekt er dan zelf een sluitertijd bij. Als je dan een belichtingscorrectie doet gaat je sluitertijd nog verder naar beneden. (wel een statief gebruiken)

                          Comment

                          Working...
                          X