Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

    hey,

    ik ben al 2 quasi volle dagen aan het lezen op dit forum...

    wij wensen onze eerste DSLR aan te kopen. vorige week hadden we een familiefeest, waar ik van mijn schoonzus de D3000 in handen kreeg. deze week de foto's gezien en ik moet eerlijk toegeven dat dit toch al vrij indrukwekkend was! zelf hebben we al enkele jaren, tot volle tevredenheid, een compacte casio EX-Z750. voor onze reis van vorig jaar (Bolivia en Chili) hadden we al kort overwogen een nieuwe camera te kopen, maar de reis en benodigdheden waren al duur genoeg...

    na uren leesplezier, valt me op dat de D90 nog steeds erg veel wordt aanbevolen. echter is dit toestel bijna 3j op de markt, een eeuwigheid in elektroland.

    in dezelfde huidige prijsklasse vind ik bij canon de 550D.

    is er enig vergelijk tussen deze 2?

    als leek zie ik vooral het verschil in MP 12,3 tegen 18 en focuspunten 9 tegen 11...

    is de oudere D90 nog steeds van hogere klasse?

    qua lens, kit of afzonderlijk als beste koop? eventueel enkel body kopen en bv een tamron erbij om toch in dezelfde prijsorde te blijven met beter glas? de 3000 van mijn schoonzus had een kitlens 18-55, maar ik vond dit nogal beperkt qua zoom... daarom denk ik aan een 18-105 voor allround gebruik (huis en tuin, kids, familiefeesten, sightseeing, reis,...)

    zit ik op een goed spoor, of is enig bijsturen noodzakelijk???

    dank bij voorbaat!

  • #2
    Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

    Ikzelf heb nog niet zolang geleden de D90 gekocht , eigenlijk mag je het niet vergelijken met een compact van wat jaren oud , wij hadden er 3 en het verschil , zelfs al neem je foto's op automatisch is ongelofelijk groot . D90 of 550d is een keuze die je zelf moet maken , het zijn beiden heel goede toestellen , ga eens naar een winkel en neem ze allebei eens vast , degene die het beste aanvoeld zou ik nemen . Heb ook voor dezelfde keuze gestaan en bij mij was het de D90 geworden . De kitlens 18-105 is een goede allroundlens om mee te beginnen , natuurlijk is er veel beter glas maar voor de prijs van de 18-105 zal je niks beters vinden . En als je ze na een tijd wil verkopen voor beter of ander glas krijg je er nog altijd een mooie prijs voor . Ok , succes in ieder geval met uw aankoop , een slechte keuze kan je volgens mij niet maken .

    Grtz .

    Dirk .
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

    Comment


    • #3
      Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

      Zelf een klein half jaartje geleden ook de D90 aangeschaft. Ik twijfelde toen tss de D90 de EOS550D of de toen nog op sommige plaatsen verkrijgbare EOS50D.

      Het is de D90 geworden, dat was op voorhand al m'n favoriet, hij ligt mij perfect in de hand, en dat is bij een Canon bij mij toch niet het geval.

      Zelf heb ik ook de 18-105 erbij en die is opzicht wel goed, maar vanaf +/-90mm is ie niet heel scherp.

      De 16-85 zou beter zijn maar. . . .

      Zelf heb ik Vandaag n topic geopend over de 16-85 en een 70-300 van Nikkor. Ik ben van plan om deze aan te schaffen. Daarin zegt men mij dat er weinig verschil zit tss de 16-85 en de 18-105. dus over de 16-85 twijfel ik nog, maar de 70-300 komt er wel.
      Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

      Comment


      • #4
        Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

        De Nikon D5100 zit in de zelfde prijsklasse als de D90, en deze eerste heeft wél de nieuwste Nikon-technologie..

        Comment


        • #5
          Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

          Als je je kunt voorstellen dat op een dag jij degene bent die de foto maakt en niet de camera, dan ga je meer plezier beleven aan de D90.
          Mijn Project 365

          Comment


          • #6
            Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
            De Nikon D5100 zit in de zelfde prijsklasse als de D90, en deze eerste heeft wél de nieuwste Nikon-technologie..
            De D5100 is het kleinere broertje van de D7000. Technisch komen ze bijna volledig overeen.

            Nadeel vind ik dan weer wel, de iets kleinere body...(persoonlijk)
            Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

            Comment


            • #7
              Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

              Oorspronkelijk geplaatst door Tiësto(m) Bekijk bericht
              Technisch komen ze bijna volledig overeen.
              Volgens mij kun je hier beter zeggen sensortechnisch.

              Mijn Project 365

              Comment


              • #8
                Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                Als je je kunt voorstellen dat op een dag jij degene bent die de foto maakt en niet de camera, dan ga je meer plezier beleven aan de D90.
                Wat is dat voor een flauwe uitspraak ?!

                Geef Anton Corbijn een compactje van 100 euro uit den Aldi en hij maakt nog slechte concertfoto's ! Het materiaal speelt een grote rol bij de fotografie. De fotograaf natuurlijk ook.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Wat is dat voor een flauwe uitspraak ?!
                  Het was niet flauw bedoeld.

                  Ik denk dat als je graag het heft in eigen hand neemt tijdens het fotograferen, je meer aan de D90 hebt, alleen al vanwege de twee instelwieltjes. Maar zelfs puur op ruwe sensorprestaties is de D90 de betere camera, zie DxOMark.

                  Dus in beide opzichten is Corbijn beter uit met de D90.
                  Mijn Project 365

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                    Ik zou hier ook voor een D90 gaan. Ook al is hij al een paar jaar op de markt. En geloof het
                    of niet, maar zoveel verschil zit er echt niet tussen. Ja, ze zouden ons graag laten geloven
                    dat van zodra ze een nieuwe hebben, wij allemaal onze oude bij het vuil kunnen zetten. Dat
                    zouden ze natuurlijk graag willen. De waarheid is dat ze amper een pasje vooruit zetten. En
                    dan nog...

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                      dank voor alle info!

                      ik zal me verder focussen op de D90.

                      nu nog de moeilijke lenskeuze...

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                        Altijd alles met een korreltje zout nemen hé.

                        Dat je met een D90 meer plezier gaat hebben dan met een 550D is en blijft een flauwe uitspraak. Dus die ik zou ik maar snel vergeten.
                        Ik heb een DSLR met 2 instel wieltjes zoals de D90 en ik gebruik ze nooit. Dat is nu eenmaal persoonlijk. Dus niemand kan voor jou beslissen of jij die nodig hebt.

                        Die DXOMark ook best gewoon vergeten, dat is de reinste flauwekul. De reden waarom een D90 daar beter scoort op de sensor eigenschappen is omdat die meer ruis via SW onderdrukt. En is dat dan beter?
                        Vroeger gebruikte ik ook ruis-onderdrukkings-programma's omdat ik ook dacht dat een cleane foto beter was. Nu doe ik dat niet meer, de afdrukken met de ruis erin zijn veel beter, bevatten meer detail, komen natuurgetrouwer over. Ruis is vooral iets voor pixelpeepers. Kijk naar de volledige foto op je scherm en als dan de ruis niet storend is dan laat je die zitten.

                        Zoek gewoon een winkel uit en probeer ze beiden eens uit.
                        Kijk eens naar user foto's op het net, voor beiden kan je meer dan voldoende vinden.
                        Je kan je met beide modellen niet vergissen, ze zijn allebei goed.

                        Het is uiteindelijk hetzelfde als een auto kiezen. De ene zal een Mercedes beter vinden dan een BWM. En een ander zal met veel verf het tegendeel beweren. Maar je kan met beiden perfect rijden.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Ik heb een DSLR met 2 instel wieltjes zoals de D90 en ik gebruik ze nooit. Dat is nu eenmaal persoonlijk. Dus niemand kan voor jou beslissen of jij die nodig hebt.
                          Gaan we hier nu het potentiële voordeel van een pak meer on-body controls zitten ontkennen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Die DXOMark ook best gewoon vergeten, dat is de reinste flauwekul. De reden waarom een D90 daar beter scoort op de sensor eigenschappen is omdat die meer ruis via SW onderdrukt.
                          http://www.dxomark.com/index.php/Lea...ses-on-cameras

                          Bovendien scoort hij niet alleen op ruis beter.

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Het is uiteindelijk hetzelfde als een auto kiezen. De ene zal een Mercedes beter vinden dan een BWM. En een ander zal met veel verf het tegendeel beweren. Maar je kan met beiden perfect rijden.
                          Over flauwe uitspraken gesproken...
                          Mijn Project 365

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                            Volgens mij kun je hier beter zeggen sensortechnisch.

                            http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D7000
                            Ja ok, maar toch, de sensor lijkt mij een erg belangrijk onderdeel te zijn
                            Er zijn idd wel verschillen, en moest ik nu de keuze maken zou het waarschijnlijk een D7000 worden. Al ist maar om de in de body zittende scherpstelmotor, de 2instelwielen en het extra scherm...
                            En natuurlijk om meer body vast te hebben in de hand
                            Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop 1e DSLR > D90 versus 550D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tiësto(m) Bekijk bericht
                              Ja ok, maar toch, de sensor lijkt mij een erg belangrijk onderdeel te zijn


                              Oorspronkelijk geplaatst door Tiësto(m) Bekijk bericht
                              Er zijn idd wel verschillen, en moest ik nu de keuze maken zou het waarschijnlijk een D7000 worden.
                              Voor mij ook denk ik. Persoonlijk vind ik dat ze erg veel omgegooid hebben in de D5100 om het draaibare scherm mogelijk te maken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tiësto(m) Bekijk bericht
                              Al ist maar om de in de body zittende scherpstelmotor, de 2instelwielen en het extra scherm...
                              En natuurlijk om meer body vast te hebben in de hand
                              En niet te vergeten: lichtmeting met AI glas.
                              Mijn Project 365

                              Comment

                              Working...
                              X