Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 zoom of 2 primes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1 zoom of 2 primes

    Ik heb een Canon 5D en een 100mm macro lens. Die zou ik willen aanvullen met ofwel 24-70mm 2.8 ofwel met twee lichtsterke primes (50mm 1.4 en 28mm 1.8). Ik heb ook nog een 580 flits die ik draadloos kan aansturen en een statief. Dat is ongeveer het maximum dat ik comfortabel kan dragen (statief neem ik enkel mee voor bepaalde opdrachten).

    Wat is de beter optie? Iemand ervaring te werken met enkel primes en één body? De primes zijn goedkoper, lichter, kleiner, scherper en lichtsterker. Daarom dat ik ze overweeg.

    Ik heb ook gelezen dat Canon een nieuwe 24-70mm 2.8 op de markt brengt, mogelijk met beeldstabilisatie. Iemand een idee van datum en prijs?

    Graag een reactie van mensen die deze lenzen bezitten en gebruiken op full frame, zowel op reis als voor betaalde opdrachten. Als je er geen ervaring mee hebt, vermeld dat dan a.u.b.
    Last edited by MadJazz; 15 mei 2011, 14:40.

  • #2
    Re: 1 zoom of 2 primes

    Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
    .........

    Ik heb ook gelezen dat Canon een nieuwe 24-70mm 2.8 op de markt brengt, mogelijk met beeldstabilisatie. Iemand een idee van datum en prijs?
    pas begin volgend jaar.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: 1 zoom of 2 primes

      ik heb een tijdlang gefotografeerd met enkel een 35, een 50 en een 135 op een cropcamera. Uiteindelijk een 17-50 f/2.8 gekocht van Tamron, maar ik ben ondertussen zo verslingerd geraakt aan de kwaliteit van die primes. De Nikkor Ai-S 135 f/2.8 komt niet veel meer boven sinds ik de Nikkor 80-200 f/2.8 heb.

      Ik maak veel foto's in situaties waarin ik tijd heb, dus zoom bijna nooit gemist. De zooms van tegenwoordig komen qua scherpte heel dicht in de buurt van de primes. CA's en vervorming nog niet helemaal, maar die is bij de betere zooms eerder meetbaar dan relevant.

      Als het echt om lichtsterkte gaat heb je eigenlijk geen keuze. Ik denk niet dat er ooit f/1.4 zooms gemaakt zullen worden.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: 1 zoom of 2 primes

        Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
        Ik heb een Canon 5D en een 100mm macro lens. Die zou ik willen aanvullen met ofwel 24-70mm 2.8 ofwel met twee lichtsterke primes (50mm 1.4 en 28mm 1.8). Ik heb ook nog een 580 flits die ik draadloos kan aansturen en een statief. Dat is ongeveer het maximum dat ik comfortabel kan dragen (statief neem ik enkel mee voor bepaalde opdrachten).

        Wat is de beter optie? Iemand ervaring te werken met enkel primes en één body? De primes zijn goedkoper, lichter, kleiner, scherper en lichtsterker. Daarom dat ik ze overweeg.

        Ik heb ook gelezen dat Canon een nieuwe 24-70mm 2.8 op de markt brengt, mogelijk met beeldstabilisatie. Iemand een idee van datum en prijs?

        Graag een reactie van mensen die deze lenzen bezitten en gebruiken op full frame, zowel op reis als voor betaalde opdrachten. Als je er geen ervaring mee hebt, vermeld dat dan a.u.b.
        Het hangt er voornamelijk vanaf waarvoor je de lenzen wilt gebruiken. Als ik de tijd heb werk ik het liefst met een setje primes (ik schiet met 24LII, Sigma 50mm f1.4, 100L macro en 135L op FF camera's) maar soms zijn de omstandigheden zodanig dat ik beter uit de voeten kan met mijn 24-70L zoomlens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ambtelijke ceremonie tijdens een bruiloft. Dat zijn typisch momenten waarop ik mijn 24-70 erop heb staan.

        De verhalen over een vernieuwde 24-70L met IS gaan al jaren rond, ik zou er niet al te veel waarde aan hechten
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: 1 zoom of 2 primes

          Ik heb sinds gisteren een 35L 1.4 gekocht : Djeezes wat een kwaliteit
          Mijn 24-70 2.8 blijft voorlopig efkes in mijn tas zitten

          Je kunt zooms en primes niet vergelijken volopen!
          Vanaf f 5.6 wordt het verschil al heel wat kleiner.

          Het is en blijft steeds een moeilijke keuze.
          Maar de 35L kreeg toch mijn voorkeur op de 50L 1.2. (die kan je nog steeds croppen op een 50 mm)

          Voorbeeld : op een 5D haal je met de 35L op iso 320 , 1/80ste en 1.4...(genoeg overschot lijkt me voor in de woonkamer op klaarlichte dag.

          Primes zijn zeer zeker niet goedkoop ! De 35L heb ik 1299€ betaald
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: 1 zoom of 2 primes

            Werken met primes is anders, je werkt als het ware bewuster.

            Maar, er is nog iets heel anders.

            De ontwikkelingen wat betreft lenzen gaan snel. Als je kijkt naar het scheidend vermogen van de Canon 70-200/2.8 MK 2 dan is dat bij f/2.8 hoger dan van bv een Canon 100 mm/2.0. Dat is voor mij een reden om mijn Canon 100 mm/2.0 niet meer te gebruiken.

            Mijn Sigma 150 mm/2.8 is niet beter dan de Canon 70-200/2.8 MK2.

            De Canon 28 mm/1.8 is een wat ouder ontwerp. Ik vraag mij af of dat ontwerp voldoende is voor de moderne beeldsensoren.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: 1 zoom of 2 primes

              ik heb de 24-70 2.8 L en als primes gebruik ik de 50 1.4 ( sigma ) en de 85 1.8 ( canon ). Sinds de primes erbij zijn gekomen ( heb er mijn 70-200 f/2.8 L IS voor verkocht om deze redenen ) gebruik ik minder de 24-70 behalve als ik rbeedhoek nodig heb, en daarom zal de 35L er ook eens bijkomen ( oh ja ik gebruik deze op een 5D mkII ) Het is een andere manier van werken dat is zeker, je moet meer denken over waar je gaat staan gedurende een opdracht. Maar dat is het leuke eraan. Voor op verlof kan je al enorm veel doen met een 50mm maar is een 24-70 of 24-105 toch wel wat praktischer in mijn ogen als je weinig tijd hebt om ergens te blijven staan. Eens de 35L er zal zijn ga ik hoogstwaarschijnlijk de 24-70L doorverkopen, ik ben gehecht geraakt aan het werken met primes door hun lichtsterke kwaliteiten en hun uitzonderlijke dof. Op verlof is een 24-70 btw niet zo handig door zijn gewicht tenzij je hem gewoon bent. Ik heb er niet veel last van maar sommigen kunnen hier ook wel eens over klagen wat begrijpelijk is.
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: 1 zoom of 2 primes

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht

                De Canon 28 mm/1.8 is een wat ouder ontwerp. Ik vraag mij af of dat ontwerp voldoende is voor de moderne beeldsensoren.
                Wat mankeert er dan? De 50mm 1,8 is minstens even oud en iedereen gebruikt het op dslr.

                Is het gebruikelijk om van zoom op prime over te stappen of van primes op zoom?

                Comment


                • #9
                  Re: 1 zoom of 2 primes

                  Hey,

                  Ik werk met een 5DmkII
                  Ik heb net als Oli de Canon 24-70 f/2.8 L, een Canon 50 f/1.4 en een Canon 85 f/1.8.
                  Alledrie de lenzen zijn zalig, maar toch heb ik een lichte voorkeur:
                  1e plaats: 85mm: met deze lens moet je een paar meter afstand nemen van je model of onderwerp. De scherpte van deze lens is ongelooflijk en kan NOOIT geëvenaard worden door een zoom, ook niet door de 24-70L. Deze lens gebruik ik voor 80% van m'n portret werk.
                  2e plaats: 24-70: deze lens gebruik ik voornamelijk voor reportages: huwelijken, communies, ceremoniën,... situaties waar ik én lichtsterke lens nodig heb, én snel moet kunnen anticiperen op de situatie.
                  3e plaats: 50mm: deze lens gebruik ik meer op m'n crop camera dan op m'n fullframe. Ik vind het beeld mooier op crop, ik vind 'm op FF net iets te breed beeld krijgen, maar dat is erg persoonlijk denk ik.

                  Hopelijk geraak je er uit. Hangt er ook vanaf waarvoor je de lenzen wil gebruiken. Voor welk soort fotografie bedoel ik dan...

                  Groetjes!
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1 zoom of 2 primes

                    Ik werk met een crop. En daarop de 85 1.8. Dit vind ik gewoon zalig, een veel leukere
                    manier van fotograferen dan met een zoom. Vind ik. Zal wel persoonlijk zijn. Maar ik
                    gebruik ze zowel voor portretten als straatfotografie.
                    Ik vraag me af waarom ik daar zo lang mijn 17-55 2.8 voor heb gebruikt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1 zoom of 2 primes

                      Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                      1e plaats: 85mm: met deze lens moet je een paar meter afstand nemen van je model of onderwerp. De scherpte van deze lens is ongelooflijk en kan NOOIT geëvenaard worden door een zoom, ook niet door de 24-70L. Deze lens gebruik ik voor 80% van m'n portret werk.
                      2e plaats: 24-70: deze lens gebruik ik voornamelijk voor reportages: huwelijken, communies, ceremoniën,... situaties waar ik én lichtsterke lens nodig heb, én snel moet kunnen anticiperen op de situatie.
                      3e plaats: 50mm: deze lens gebruik ik meer op m'n crop camera dan op m'n fullframe. Ik vind het beeld mooier op crop, ik vind 'm op FF net iets te breed beeld krijgen, maar dat is erg persoonlijk denk ik.
                      op Nikon D700
                      1. portret vooral 85mm F1.4, 135mm F2.0 en 70-200mm F2.8 (doch meestal de primes)
                      2. Events, huwelijken, snelle anticipatie... (één lens mee, camera aan blackrapid) 24-70mm f2.8
                      3. Straatfotografie 50mm F1.8 en 24mm F2.8 (licht gepakt, lensje los in m'n zak, camera aan blackrapid)
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1 zoom of 2 primes

                        't Is 24-70 geworden.

                        Welke filter zet je daar op? Mag dat een een B+W UV Haze zijn of moet dat een MRC of slim filter zijn?

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1 zoom of 2 primes

                          Hoi MadJazz, waar heb je de 24-70 gekocht? Ik twijfel zelf ook al een heeeeeeel tijd... ;-) Dank allen voor de nuttige info!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1 zoom of 2 primes

                            Misschien moet je er helemaal geen fliter opzetten!
                            Bij mijn 70-200/2.8 MK2 wordt bij groot contrast het beeld beduidend zachter bij gebruik van een (merk) filter.
                            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1 zoom of 2 primes

                              Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
                              't Is 24-70 geworden.

                              Welke filter zet je daar op? Mag dat een een B+W UV Haze zijn of moet dat een MRC of slim filter zijn?
                              ik gebruik geen filters op mijn lenzen, of enkel op een feestje wel. UV al zeker niet, als je door een uv glas kijkt zie je al meteen waarom
                              UnicornPictures on Facebook & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X