Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax A lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax A lens

    Een vraag voor de Pentax kenners: ik heb een Sigma 75-200 2.8 schuifzoom. Geen autofocus, maar als je ze een tijd gebruikt werkt de methode schuiven en draaiend scherpstellen best vlot. Het valt me op dat op 200mm deze Sigma scherper is dan de Pentax 55-300 bij gelijk diafragma en sluitertijd. Maar telkens ik deze lens op mijn K10 plaats komt de camera vragen hoe de bewegingsreductie moet worden ingesteld omdat de brandpuntsafstand niet wordt door gegeven. Ik kies dan 77mm (het dichtst bij de begin brandpuntsafstand zijnde 75mm) Maar als je zoomt wat doe ik dan: eerst zoomen en dan pas de camera inschakelen? In de handleiding wordt hier geen antwoord gegeven.
    Comfortably numb with my Pentax

  • #2
    Re: Pentax A lens

    Het leuke van digitale fotografie is dat je meteen resultaat ziet.

    Mijn advies is dan ook om een simpele testopstelling te maken en de verschillende manieren van werken iut te proberen. Vervolgens op PC beoordelen welke methode jou het beste resultaat oplevert.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Pentax A lens

      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
      Het leuke van digitale fotografie is dat je meteen resultaat ziet.

      Mijn advies is dan ook om een simpele testopstelling te maken en de verschillende manieren van werken iut te proberen. Vervolgens op PC beoordelen welke methode jou het beste resultaat oplevert.
      Dat heb ik vanmiddag gedaan. Bij 75 en 200 mm is de schuifzoom scherper maar wat doe ik als je bij het aanzetten van de camera de beweginsreductie instelt op 77mm maar achteraf zoomt tot bv 150 mm. Hoe stel je dan de bewegingsreductie in?
      Comfortably numb with my Pentax

      Comment


      • #4
        Re: Pentax A lens

        Als je eerst inzoomt, en dan pas de camera aanschakelt, kan je idd. de exacte waarde instellen.
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Pentax A lens

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Als je eerst inzoomt, en dan pas de camera aanschakelt, kan je idd. de exacte waarde instellen.
          Klopt, dat had ik ook al in gedachten. Maar hoe doe je dat met een bewegend onderwerp?
          Comfortably numb with my Pentax

          Comment


          • #6
            Re: Pentax A lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
            Klopt, dat had ik ook al in gedachten. Maar hoe doe je dat met een bewegend onderwerp?
            Niet.


            Of je moet heel rap dat menu in kunnen en het kunnen bijstellen.
            Maar ik denk het niet.
            Dus: Vantevoren rekening mee houden en niet een lage waarde invoeren.
            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax A lens

              Je hebt het nadeel van manuele zooms ontdekt, PFF.
              A-lenzen communiceren nog geen brandpuntsafstanden naar de body door, vandaar dus de mm-vraag, hé?

              Je kan inderdaad eerst de zoom afstand kiezen en daarna de camera aanzetten.
              Maar je kan ook gewoon de SR uitzetten en de sluitertijden hoog houden.
              Met het zonnige weer van de deze dagen blijf je makkelijk boven 1/200ste dus bewegingingsonscherpte zal wel meevallen.

              (een écht nadeel is het natuurlijk niet, want de meeste cameramerken hébben niet eens een SR-systeem)
              (wellicht is het ook geen 75-200mm/2.8 maar een 75-200/2.8~3.5, niet?)
              Pentaxian in hart en nieren...

              Comment


              • #8
                Re: Pentax A lens

                Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
                Je hebt het nadeel van manuele zooms ontdekt, PFF.
                A-lenzen communiceren nog geen brandpuntsafstanden naar de body door, vandaar dus de mm-vraag, hé?

                Je kan inderdaad eerst de zoom afstand kiezen en daarna de camera aanzetten.
                Maar je kan ook gewoon de SR uitzetten en de sluitertijden hoog houden.
                Met het zonnige weer van de deze dagen blijf je makkelijk boven 1/200ste dus bewegingingsonscherpte zal wel meevallen.

                (een écht nadeel is het natuurlijk niet, want de meeste cameramerken hébben niet eens een SR-systeem)
                (wellicht is het ook geen 75-200mm/2.8 maar een 75-200/2.8~3.5, niet?)
                De SR uitzetten lijkt me de beste oplossing . Wat je zegt over de lens klopt volgens de beschrijving op de lens. Raar is dan wel dat op de uiterste telestand het diafragma getal op de camera toch 2.8 aangeeft, instelbaar tot F22
                Comfortably numb with my Pentax

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax A lens

                  SR zet ik nooit uit. Die werkt ook goed als je een verkeerde brandpuntsafstand ingeeft. Volgens mij steekt dat echt niet zo nauw - het is gewoon een indicatie voor het SR-mechanisme van de te verwachten gemiddelde snelheid en afstand van onwillekeurige beeldschommelingen, zodat de SR geschikte parameters en marges kan kiezen.
                  Als jij 150mm ingeeft zal dat waarschijnlijk in 90% van de gevallen voldoen.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax A lens

                    Pentax beveelt aan voor manuele zooms die geen brandpuntsafstand doorgeven de waarde van het kortste brandpunt in te geven. De reden hiervoor is dat je zo toch enige compensatie hebt, zonder het risico tot overcompensatie. Bij een te hoge instelling tov het werkelijke brandpunt gaat de sensor immers meer bewegen dat nodig waardoor het positieve effect van SR ongedaan wordt gemaakt.

                    Je hoeft SR zeker niet uit te schakelen, en als je de kortste brandpuntsafstand instelt kan je zoomen zonder je zorgen te hoeven maken. SR zal gewoon iets minder efficiënt werken naarmate je het einde van je zoombereik benadert.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax A lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      SR zet ik nooit uit. Die werkt ook goed als je een verkeerde brandpuntsafstand ingeeft. Volgens mij steekt dat echt niet zo nauw - het is gewoon een indicatie voor het SR-mechanisme van de te verwachten gemiddelde snelheid en afstand van onwillekeurige beeldschommelingen, zodat de SR geschikte parameters en marges kan kiezen.
                      Als jij 150mm ingeeft zal dat waarschijnlijk in 90% van de gevallen voldoen.
                      De SR heeft toch een invloed op de beeldkwaliteit. Zo ben ik trouwens gaan vergelijken tussen mijn 55-300 en die schuifzoom. Het is me opgevallen dat bij een correct ingestelde brandpuntsafstand (zoals Ishpuini aangeeft) de schuifzoom scherpere foto's geeft dan de Pentax.
                      Comfortably numb with my Pentax

                      Comment

                      Working...
                      X