Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

maximum aantal pixels voor een kleine compact

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • maximum aantal pixels voor een kleine compact

    Wat is tegenwoordig het maximum aantal pixels dat je kan vinden bij een compact camera voor laten we zeggen max 300 euro ?

    16 miljoen ?

    En hoe belangrijk zijn die pixels nu

    Het toestelletje moet voornamelijk dienen voor macro shots, hoe meer ik kan inzoemen, hoe beter !!

    Bedankt voor tips

  • #2
    Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

    Dan moet je niet kijken naar het aantal pixels, maar naar een superzoom, of macrofunctie (hangt af van waar je wil op inzoomen)

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

      Een kleine sensor met zo veel mogelijk pixeltjes geeft niet altijd het meeste detail in de foto.
      Als je een foto van een 12 megapixel compactje vergelijkt met dezeflde foto, maar dan gemaakt met een 12 megapixel full-frame DSLR, dan zal je duidelijk zien dat de foto ven de camera met de grootste sensor er op 100% véél beter uitziet. Die foto heeft veel meer detail, en als de omstandigheden wat minder zijn (weinig licht), dan zal er in de foto van de full-frame camera veel minder ruis zitten.

      De beste compactjes hebben tegenwoordig een sensor met 10-12 megapixeltjes, meer pixeltjes op die kleine sensor zetten haalt weinig uit. Voor de verkoop misschien wel, want heel wat mensen kijken alleen naar de cijfertjes. Ze denken dat een camera met meer pixels ook automatisch betere beelden zal maken, maar dat is gewoonlijk niet het geval...

      Met de meeste compactjes kan je macrofoto's maken, maar bij de ene kan je nog wat dichter inzoomen op de details dan met de andere. Dat heeft te maken met de lensconstructie, en niet met het aantal pixels op de sensor.
      Let er ook op dat bij heel wat compactjes de maximale vergroting alleen maar te verkrijgen is in de breedste stand van het lensje. Dat wil zeggen dat je heel dicht bij het onderwerp moet komen als je de kleinste details wil. Voor bijvoorbeeld foto's van insecten is dat niet erg handig, omdat je dan de beestjes wegjaagt voor je een foto kan maken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

        en is een spiegelreflex nog steeds betern dan een compactje ?
        Ik bedoel dan een spiegelreflex Nikon / Canon instapmodel voor max 500/600 euro
        Een professioneel toestel van duizenden euro's zal natuurlijk schitterend zijn maar dat laat mijn budget niet toe

        Kan een compact van 400 euro met andere woorden betere resultaten geven dan een spiegelreflex dien een paar honderd euro meer kost ?

        Wat betreft de macro opnames, het gaat over 'dode' spullen. Ik heb dus geen last van insecten die zouden wegkruipen.

        Comment


        • #5
          Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

          of anders gezegd, welk compact toestel zouden jullie aanraden voor super macro shots ?


          Of blijft bijvoorbeeld een Nikon D5000 'starterskit' altijd beter voor dergelijke fotografie ?

          Comment


          • #6
            Als je macro fotografie wil doen met een dslr moet je sowiezo een echte macrolens aankopen, 2de hands dslr een dito macrolens vind je wel voor een 600€ denk ik, de camera zal dan wel niet de recentste zijn.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Als je macro fotografie wil doen met een dslr moet je sowiezo een echte macrolens aankopen, 2de hands dslr een dito macrolens vind je wel voor een 600€ denk ik, de camera zal dan wel niet de recentste zijn.
              Zal inderdaad niet het recentste zijn, maar ik heb eind vorig jaar een 1D MarkII gekocht, en die was toch ook al 6 jaar oud, met maar 8,2 megapixel. En toch maak ik er nog goeie foto's mee. Dus mocht ik in TS z'n plaats zijn, ik zou mij niet laten afschrikken door een toestel van pakweg 3 jaar oud. 8 à 10 megapixel is ruim voldoende om foto's af te printen op A4-formaat, en volgens een recent door mij gestart topic, zelfs voor A2-formaat (wat toch al 40x60 cm is).
              In de rubriek "Aangeboden", hier op BD, staat nu een EOS 400D + toebehoren tegen 350 à 400€ te koop. Een toestel met 10 megapixel, met nog een aantal toebehoren bij die je anders ook nog moet apart kopen. Stel dat ie 'm kan kopen voor 350€, dan blijft er nog zo'n 250€ over voor een 2de hands macrolensje. Wat in mijn ogen ook perfect mogelijk moet zijn, gezien ik op de site van Konijnenberg al NIEUWE macrolenzen zie vanaf zo'n 350€.

              Dus ik denk ook dat voor die 600€ het perfect mogelijk is een leuke combinatie te kopen, waar nog een paar jaar plezier kan aan beleefd worden.

              mvg,
              Bart
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

                wel eerlijk gezeg, ik had een Nikon makro lens en verkocht ze omdat ik niet tevreden was met het resultaat. Verre van !
                Kan natuurlijk aan mijn onkunde liggen :-)
                Maar hoe dan ook, dat ding kostte een 500-600 euro en en zo'n goedkoop voorzet stukje van 50 euro gaf mij een beter resultaat

                Ik veronderstel dat ik met een compact camera niet beter zal kunnen doen dan met mijn Nikon D60 ?

                Comment


                • #9
                  Re: maximum aantal pixels voor een kleine compact

                  Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht
                  wel eerlijk gezeg, ik had een Nikon makro lens en verkocht ze omdat ik niet tevreden was met het resultaat. Verre van !
                  Kan natuurlijk aan mijn onkunde liggen :-)
                  Maar hoe dan ook, dat ding kostte een 500-600 euro en en zo'n goedkoop voorzet stukje van 50 euro gaf mij een beter resultaat

                  Ik veronderstel dat ik met een compact camera niet beter zal kunnen doen dan met mijn Nikon D60 ?
                  Je bezit nu op dit eigenste moment een spiegelreflex?
                  Dan zou ik op zijn minst de moeite doen om hier een aantal van je "mislukte foto's" plaatsen ter beoordeling, met de specifieke vraag wat je nu precies verkeerd doet.
                  Misschien krijg je dan wel spijt dat je je macrolensje verkocht hebt. Maar dan kan je misschien wèl besluiten opnieuw een macrolens aan te schaffen en terug aan de slag te gaan met jouw Nikon D60...
                  Verwacht ook niet dat je onmiddellijk superfoto's gaat maken, dat vraagt enige tijd en oefening. En macro is nu niet bepaald het makkelijkste ook.
                  En neen, met een compact zal je zeker niet beter doen. Misschien helemaal in het begin wel, maar na een tijdje zullen de foto's met je D60 en macrolens wel een héél pak beter zijn.

                  mvg,
                  Bart
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment

                  Working...
                  X