Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 300mm f4 L IS USM <-> f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 300mm f4 L IS USM <-> f2.8

    Wat is het verschil tussen de canon 300mm f4 L IS USM en de 2.8? de prijs verschilt extreem veel, dit kan toch niet enkel de lichtsterkte zijn of wel?

  • #2
    Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

    De f/2.8

    De f/4

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

      het is een bekend gegeven dat extra lichtsterkte een hoge meerprijs met zich meebrengt.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
        Wat is het verschil tussen de canon 300mm f4 L IS USM en de 2.8? de prijs verschilt extreem veel, dit kan toch niet enkel de lichtsterkte zijn of wel?
        scherpte vol open, gewicht, bouwkwaliteit, snelheid, lichtsterkte. Ik denk dat je ook niet vraagt waarom een Lambo duurder kost dan een Porsche

        De 4.0 versie ( heb ik zelf ook gehad ) is niet spatwaterdicht, weegt vele malen lichter, is wel scherp op f/4.0 etc etc, maar de 2.8 versie scoort overal wel wat beter bij mijn weten. Dusja logisch dat het prijskaartje hoger ligt he
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

          De f4 is nog heel gemakkelijk bruikbaar uit de hand, met de f2,8 is dat wat moeilijker door het veel hogere gewicht.

          Ik gebruik de f4 vooral voor natuurfotografie (libellen en vlinders), maar dan wel in combinatie met een 1,4x teleconverter (Sigma).

          Voor mij is de hoge prijs het grootste nadeel van de f2,8 versie, anders had ik die misschien ook al wel gehad. Ik denk dat de f2,8 een veel snellere AF heeft, en de beeldkwaliteit zal ook nog een trapje hoger liggen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

            optisch glas kost ongeveer 750€/kg volgens een docu over lenzenproductie.
            grote elementen zijn duurder in productie
            kleinere oplage
            Ontwikkelingskosten zijn ook hogere bij snellere lenzen
            ...
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

              De prijs voor een f/2.8 is toch wel vijf keer de prijs van een f/4
              (€ 6.499,00 tegenover € 1.295,00)
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                De prijs voor een f/2.8 is toch wel vijf keer de prijs van een f/4
                (€ 6.499,00 tegenover € 1.295,00)
                lichtsterkte maakt lenzen gigantisch duur. Heel spijtig maar het is zo.
                de 85 f/1.4 is ook 5 keer de prijs van de 85 f/1.8. en dat gaat maar om 2/3 stop
                de 35 f/1.4 is ook 5 keer de prijs van 35 f/2
                in Nikkorland dan toch
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                  oh ja, de f/4.0 versie heeft ook een kortere scherpstelafstand dan de 2.8 en jah, meer glas en lichtsterkte betaal je nu eenmaal das wederom bekend
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                    De 4.0 versie ( heb ik zelf ook gehad ) is niet spatwaterdicht, weegt vele malen lichter,
                    Dus 2x is vele malen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Dus 2x is vele malen?
                      Voor de ene wel en voor de andere niet.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Dus 2x is vele malen?
                        vele malen, anders had ik één maal gezegd indien je geen cijfer ervoor zet mag je vele malen zeggen hoor. Zeggen ze dat niet in Holland ( oeps pardon Nederland )

                        Zou leuk zijn om eens on topic te blijven hoor.

                        Allé omdat ik van goeie wil ben, de f/4.0 versie weegt dus lichter dan de 2.8 ...
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                          Ik vind 'vele malen" , waar slechts iets wordt bedoeld gewoon zwak taalgebruik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                            Wat is het verschil tussen de canon 300mm f4 L IS USM en de 2.8? de prijs verschilt extreem veel, dit kan toch niet enkel de lichtsterkte zijn of wel?
                            De 2.8 zal reeds scherper zijn op 2.8 dan de 300f4 met volle opening.
                            alleen de prijs van de 2.8 is ook scherp, laat staan die van de nieuwe versie die op komst is 6500€ ......
                            MVG. Hugo

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 300mm f4 L IS USM &lt;-&gt; f2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Ik vind 'vele malen" , waar slechts iets wordt bedoeld gewoon zwak taalgebruik.
                              Als je in het "echte" leven een even grote mekkeraar bent dan beklaag ik je medemensen (en je vrouw zeker... ) , altijd dat zielig commentaar van je, wordt je dat nou zelf niet moe ....

                              Ot : de 2.8 versie gebruik ik zelf ( de eerste IS versie welteverstaan, niet de veel duurdere 2 die er aan komt ) , heel fijne lens die je vrij makkelijk nog uit de hand kunt gebruiken, nu als het niet een ganse dag is toch. Vlijmscherp reeds vol open, razend snelle AF en bijzonder goed contrast en kleurweergave. Zonder meer één van de betere Canon lenzen. De F4 versie is echter gezien de prijs zeker geen verkeerde keuze, deze lens is vol open toch niet te onderschatten en een voordeel tov de F2.8 versie is de zeer korte scherpstelafstand die deze lens heeft ( ik dacht 1.5m ) waardoor deze ook uitermate geschikt is voor macrowerk bij iets grotere beestjes zoals vlinders en libellen.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X