Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

    Hi iedereen,

    Was dinsdag bij konijnenberg. En ik twijfelde tussen een Canon 70-200mm f2.8 L IS USM II en de veel goedkopere Canon 100mm f2.8 L IS USM Macro. De verkoper vertelde me dat de macro voor eenzelfde diafragma een veel lagere scherptediepte heeft, en dat dat eigen is aan macrolenzen.

    Nu, voor zover ik weet ik scherptediepte (enkel) afhankelijk van:
    - diafragma (en sensorformaat)
    - brandpuntafstand
    - scherpstelafstad

    Maar ik zou niet snappen waarom de scherptediepte dan ook afhankelijk is van de bouw van de lens. En nu is de vraag: heeft de verkoper gelijk en waarom?

    Grtz

  • #2
    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

    Bij zelfde instellingen en afstand zal scherptdiepte gelijk zijn.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

      als je het macrobereik induikt (geen idee waar de drempel precies ligt) schieten vanaf een bepaald moment de uitkomsten van de formule van de kaart. Heeft te maken met de beeldafstand die een grote invloed begint te krijgen. Allemaal bla bla theorie. Als je met je macrolens een 'gewone' foto maakt is de scherptediepte zoals bij andere lenzen van dat brandpunt.

      Ik heb trouwens een maand of zo geleden ontdekt (waarschijnlijk is dat algemene kennis voor anderen) dat de vergrotingsfactor een enorme rol heeft in de scherptediepte. In die vergrotingsfactor zitten al brandpunts- en instelafstand dus van daaruit kan je de berekening ook gaan maken als je er de COC en diafragma bijvoegt. Leuke is nu dat alle foto's waarop de afbeelding even sterk vergroot verkleint is (voor t gemak: een kop vult de hele foto) dan is bij gelijk diafragma bij alle lenzen de scherptediepte gelijk. Die verkleint met vergroting van brandpuntsafstand even sterk als ze vergroot bij toename van de instelafstand.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        Leuke is nu dat alle foto's waarop de afbeelding even sterk vergroot verkleint is (voor t gemak: een kop vult de hele foto) dan is bij gelijk diafragma bij alle lenzen de scherptediepte gelijk. Die verkleint met vergroting van brandpuntsafstand even sterk als ze vergroot bij toename van de instelafstand.
        Klopt, wel opletten: lensconstructie kan voor een verschil zorgen, althans in het macro-gebied. Of dit in niet-macro gebied relevant is, weet ik niet (iemand?).
        Dat zorgt er voor dat lange macrolenzen bij een gelijke vergroting iets meer scherptediepte opleveren ivm korte macrolenzen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

          De dof die je berekent met een dof calculator klopt enkel voor een theoretisch opjectief met 1 lens, het lensdesign heeft idd effect op de scherptediepte en zeker de manier waarop de scherpe en onscherpe zones in elkaar overgaan, maar ik betwijfel of je hier ergens tabellen van kunt vinden, denk dat je dit zelf praktisch moet ondervinden.
          Ik heb bvb ergens voorbeelden gezien waar een Carl Zeiss Planar 100 f2 een heel wat kleinere dof gaf dan een Canon 135 f2 bij een vergelijkbare cadrage (en diafragma).

          Hier staat goede (soms redelijk technische) uitleg over DOF:

          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

            Waar het bij macro fotografie ook om gaat is hoe mooi, of juist hoe lelijk, onscherpe voor-en achtergrond wordt. Dan blijkt dat sensorformaat belangrijk te zijn.

            Zie

            Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Waar het bij macro fotografie ook om gaat is hoe mooi, of juist hoe lelijk, onscherpe voor-en achtergrond wordt. Dan blijkt dat sensorformaat belangrijk te zijn.

              Zie

              http://www.camerastuffreview.com/nl/...g-te-gebruiken
              een grotere sensor betekent een grotere COC dus iets meer scherptediepte bij hetzelfde brandpunt, maar de kwxaliteit van de bokeh? Heb je daar een bron voor (een andere dfan je eigen site)of voorbeelden?.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                Je vraagt best raad aan mensen die de twee lenzen effectief bezitten. Het meeste dat ik hier lees is theorie en dikwijls lees je tegengestelde of onvolledige meningen. Daar word je niet wijzer van. Wellicht goed bedoeld maar onduidelijk.

                Draai de twee lenzen op je camera en stel zo dicht mogelijk scherp, dan zie je het zelf. Een wereld van verschil. Met de macro ga je veel meer kunnen. Ik heb alvast mijn 70-200 voor de 100/2.8 IS macro ingeruild en niet meer teruggekeken.

                Kleine correctie...


                Scherptediepte is in volgorde het meest afhankelijk van :

                a) scherpstelafstand en afstand tot achtergrond
                b) sensorformaat (16x24 vs 24x36) en brandpuntafstand
                c) diafragma


                Let vooral op de eerste twee variabelen, dan begrijp je waarom sommige lenzen en full frame camera's zo'n invloed hebben op de kwaliteit van je foto's. Met een groot diafragma alleen verkrijg je niet altijd een kleine scherpte-diepte.

                Scherptediepte op zich is niet afhankelijk van de bouw van de lens. Elke lens heeft wel een minimale scherpstelafstad. Hoe korterbij je focust, des te kleiner de SD. De scherpstelafstand van 100 macro is vijf keer kleiner dan van 70-200!

                De kwaliteit van je onscherpe achtergrond is wel afhankelijk van de lens, en meer bepaald van de grootte van diafragma, de hoeveelheid en vorm van lamellen. Beide lenzen hebben een mooie bokeh. De macro zal echter een veel kleinere scherpte-diepte en rustigere achtergrond kunnen genereren bij focusafstanden van 30 tot 100 cm. De macro is bovendien scherper, kleiner, lichter en 2.5x goedkoper. De 70-200 heeft zijn eigen toepassingen, zoals sport, celebrities en sommige events. Aan jou de keuze.

                Hier een testfotootje uit de hand getrokken met de macro. Zo'n vergrooting en achtergrond kon ik nooit bereiken met 70-200.

                Last edited by Hocus Focus; 14 mei 2011, 08:00.

                Comment


                • #9
                  Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht

                  Kleine correctie...


                  Scherptediepte is in volgorde het meest afhankelijk van :

                  a) scherpstelafstand en afstand tot achtergrond
                  b) sensorformaat
                  c) brandpuntafstand
                  d) diafragma


                  Let vooral op de eerste twee variabelen, dan begrijp je waarom sommige lenzen en full frame camera's zo'n invloed hebben op de kwaliteit van je foto's. Met een groot diafragma alleen verkrijg je niet altijd een kleine scherpte-diepte.

                  je volgorde zit niet goed hoor. Bij een groter sensorformaat vergroot de scherptediepte met de cropfactor als je al de rest gelijk houdt. Omdat voor dezelfde beeldhoek een langer brandpunt nodig is lijkt het aan de sensor te liggen maar dat is niet zo. Invloed van het brandpunt is een pak groter. In de formule is de COC trouwens een contstante wat de invloed ervan erg beperkt als je een aantal waarden verandert.

                  Edit: er klopt iets niet aan mijn uitleg dus

                  men neme 1 D300, 1 D700, een 100 en 150mm lens op f/8
                  instellen op 3m met 100 geeft op de D300 28cm en op de D700 42 cm wat voorspeld wordt door de toename van de COC, de lichtkegels mogen 1.5 keer zo groot zijn om als scherp beoordeeld te worden.
                  Op diezelfde 3m met een 150mm geeft op de D300 12 en op de D700 18mm
                  Bij hetzelfde brandpunt maakt wordt de scherptediepte op FF dus groter. Als je naar beeldhoek kijkt word ze kleiner: 100mm op D300 is dezelfde beeldhoek als 150 op de D700 maar met minder scherptediepte.
                  Bij andere waarden zie je dat die invloed mooi gelijk blijft.
                  Last edited by putor; 14 mei 2011, 01:32.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    je volgorde zit niet goed hoor. Bij een groter sensorformaat vergroot de scherptediepte met de cropfactor als je al de rest gelijk houdt.

                    Omdat voor dezelfde beeldhoek een langer brandpunt nodig is lijkt het aan de sensor te liggen maar dat is niet zo. Invloed van het brandpunt is een pak groter. In de formule is de COC trouwens een contstante wat de invloed ervan erg beperkt als je een aantal waarden verandert.

                    Edit: er klopt iets niet aan mijn uitleg dus
                    Wat je moet onthouden is dat afstand de grootste invloed heeft op SD en diafragma de kleinste. Daartussen bevinden zich sensorformaat en bp-afstand. Ik heb het nu wel over sensors van 16x24 en 24x36. Als de sensors verder uit elkaar liggen dan zullen formaat en bp-afstand zwaarder doorwegen op SD.

                    Zoals gezegd, probeer het zelf uit en geloof je eigen ogen. Da's veel nuttiger dan tabelletjes of formule's op te sommen.
                    Last edited by Hocus Focus; 14 mei 2011, 08:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                      Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht

                        Wat je moet onthouden is dat afstand de grootste invloed heeft op SD en diafragma de kleinste. Daartussen bevinden zich sensorgrootte en bp-afstand. Ik ehb het nu wel over sensors van 16x24 en 24x36. Als de sensors verder uit elkaar liggen dan zullen sensors en bp-afstanden zwaarder doorwegen op SD.

                        Zoals gezegd, probeer het zelf uit en geloof je eigen ogen ipv een tabelletje of formule.
                        als jij iets anders uitkomt dan de forumule of tabellen voorspellen zou ik dat heel graag zien.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                          Wat je moet onthouden is dat afstand de grootste invloed heeft op SD en diafragma de kleinste. Daartussen bevinden zich sensorformaat en bp-afstand. Ik heb het nu wel over sensors van 16x24 en 24x36. Als de sensors verder uit elkaar liggen dan zullen formaat en bp-afstand zwaarder doorwegen op SD.
                          Diafragma heeft misschien de kleinste invloed, maar vaak wel de enige variabele, die kan beïnvloeden.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            als jij iets anders uitkomt dan de forumule of tabellen voorspellen zou ik dat heel graag zien.
                            Kijk naar de foto erboven. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Diafragma heeft misschien de kleinste invloed, maar vaak wel de enige variabele, die kan beïnvloeden.
                            En afstand, kun je dat niet zelf varieren?
                            Last edited by Hocus Focus; 15 mei 2011, 14:38.

                            Comment


                            • #15
                              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                              Kijk naar de foto erboven. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
                              Wat een boutade.
                              Ludwig Wittgenstein
                              er zijn zaken waarover je kan spreken en daarover kan je duidelijk spreken. Er zijn zaken waarover je niet kan spreken, daarover moet je zwijgen en die moet je tonen.
                              Scherptediepte is iets waarover je duidelijk kan spreken. dat gaat over instellingen en een aantal meter, centimeter, duimen,... scherpte. Als je geen exif geeft (ik heb geen zin hem in de foto te gaan zoeken). En zelf als ik die zou zoeken kan ik in die foto op geen enkele manier meten hoeveel scherptediepte er eigenlijk is.

                              Als je wil aantonen dat de formules en tabellen fout zijn, post dan een paar foto's van een meter of zo waarop we duidelijk kunnen zien hoeveel cm' s er voor en na het scherpstelpunt scherp zijn.

                              Als het gaat over ethiek of esthetiek, mag je met die foto en je uitspraak komen aandraven. Als het gaat om een analyse van scherptediepte ben ik met "veel" of "weinig" niet tevreden. Jouw foto biedt niet meer info dan "weinig scherptediepte" en in je omschrijving erbij geef je foutievelijk aan dat die mede komt door je grotere sensor.



                              Scherptediepte is in volgorde het meest afhankelijk van :

                              a) scherpstelafstand en afstand tot achtergrond
                              b) sensorformaat (16x24 vs 24x36) en brandpuntafstand
                              c) diafragma


                              Let vooral op de eerste twee variabelen, dan begrijp je waarom sommige lenzen en full frame camera's zo'n invloed hebben op de kwaliteit van je foto's. Met een groot diafragma alleen verkrijg je niet altijd een kleine scherpte-diepte.
                              Bij grotere sensors vergroot de COC en daarmee ook de scherptediepte, dat is toch logisch. De invloed van a is ook niet significant groter dan die van b. Bij aanpassen van beide waardoor de vergrotingsmaatstaf gelijk blijft (uitzoomen en dichter komen of omgekeerd) is er maar een marginale verandering in scherpte diepte. Afstand tussen onderwerp en achtergrond heeft nooit invloed op de scherptediepte gehad en zal dat ook nooit hebben.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X