Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 met welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 met welke lens

    Ik ga zaterdag om een d7000 en vroeg me af welke lens ik er best bij neem. Ik zou wel en groothoek willen. Reden... Mijn pa heeft een D100 en heeft daar een 24-50 en 70-300 die ik dus ook kan gebruiken. Ik zou een lens bij de body willen kopen die een grotere hoek heeft dan de 24-50. Bij de zaak waar ik ga is de 16-85 niet meer te verkrijgen. Dat leek me een ideale lens.

    Ik heb trouwens ook gelezen dat voor een toestel als de d7000 je betere lensen wil gebruiken dan de standaard 18-105. Die lens krijgt precies niet zo goede commentaar in enkele reviews.

    Het budget dat ik in totaal wil uitgeven ligt rond de 1500€.
    Ik zie dat er ook een 18-200mm lens is. Is die deftig? Geeft 18 tov 16 veel verschil qua beeldveld of is het niet zo significant.

    Of als iemand een andere lens kan aanbevelen...
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

  • #2
    Re: D7000 met welke lens

    Keuze van lens is heel personlijk. Hangt af van wat je fotografeert en hoe je fotografeert. En speel je graag met scherptediepte dan is een lichtsterke lens aan te bevelen.

    Ook het doel van je foto is belangrijk. Een printje van 10 x 15 cm of juist een A2 aan de wand?

    Besef, de D7000 heeft heel veel pixeltjes die pas tot hun recht komen als je goed glas gebruikt. De 18-200 valt daar zeker niet onder.

    Mijn advies is om eerst uit te zoek wat je wilt wat betreft beeldhoek, lichtsterkte en kwaliteit. Pas daarna invullen.

    Hier wat tips hoe je e.e. kan aanpakken:

    Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: D7000 met welke lens

      Elders gaan waar ze die 16-85 wel hebben?

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: D7000 met welke lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
        Bij de zaak waar ik ga is de 16-85 niet meer te verkrijgen. Dat leek me een ideale lens.
        Bummer. Dan zou ik inderdaad maar naar iets anders kijken.
        Mijn Project 365

        Comment


        • #5
          Re: D7000 met welke lens

          De Nikkor 18-200 is wel een prima allrounder die ik altijd gebruik op reis en waar ik erg goed resultaat mee haal (onlangs nog in Havanna, zie foto's op mijn website). Leuk bereik en bij goede lichtomstandigheden meer dan voldoende scherp. Toen ik mijn D90 kocht heb ik met deze lens het eerste jaar volgemaakt. Nadien wat glas bijgekocht: de Nikkor 35 mm 1.8 (retescherpe primelens), de Tokina 11-16 en onlangs de Nikkor 70-300 mm. Mocht het te herdoen zijn zou ik misschien eerst de 35 mm en dan de 70-300 kopen, alhoewel je dan natuurlijk de hele tijd moet wisselen van lens ... wat je met de 18-200 niet hoeft.
          groetjes,
          nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
          fotosite: www.nolfinarium.be

          Comment


          • #6
            Re: D7000 met welke lens

            Als ik je één goede raad mag geven,investeer in goed glas voor op je D7000 want ik kan je verzekeren dat het nodig is....dus de 16-85VR is een mooi lensje....ik zou zeker geen 18-105VR of 18-200VR nemen als ik u was.
            Ook al eens aan de Tamron 17-50mm2.8f(zonder VC) gedacht? Heel goedkoop en een mega-goede lens.
            natuurlijk zal de 35mm1.8f ook niet misstaan.

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: D7000 met welke lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              Als ik je één goede raad mag geven,investeer in goed glas voor op je D7000 want ik kan je verzekeren dat het nodig is....dus de 16-85VR is een mooi lensje....ik zou zeker geen 18-105VR of 18-200VR nemen als ik u was.
              Ook al eens aan de Tamron 17-50mm2.8f(zonder VC) gedacht? Heel goedkoop en een mega-goede lens.
              natuurlijk zal de 35mm1.8f ook niet misstaan.
              je vergeet je 11-16mm F2.8?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: D7000 met welke lens

                Inderdaad.... het feit is gewoon dat de D7000 beter glas nodig heeft dan gewoon de kitlens....op mijn D90 is de 18-105VR heel goed maar dat was ze niet op de D7000 toen.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 met welke lens

                  Het blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom een lens op een andere body met meer megapixels maar hetzelfde sensorformaat opeens slechter zou gaan presteren.

                  Als iemand het mij op een degelijke manier kan uitleggen en staven; graag.
                  Tot dan blijf ik geloven dat het desinformatie is.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 met welke lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Het blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom een lens op een andere body met meer megapixels maar hetzelfde sensorformaat opeens slechter zou gaan presteren.
                    Als de lens de bottleneck is, kunt je zeggen dat een lens op een sensor met meer MP relatief minder presteert. Maar in absolute termen presteert de lens uiteraard hetzelfde. Sterker nog, als de lens de bottleneck niet is, haal je meer uit je lens met meer MP. Bij gelijke vergrotingen krijg je met dezelfde lens, als je geluk hebt, scherpere foto's met meer MP, maar nooit minder scherpe.

                    Kun je zeggen: maar met meer MP kun je toch ook verder vergroten? Misschien, maar of je dat ook daadwerkelijk doet is vraag twee, en meestal bekijk je grotere beelden ook van een grotere afstand. Behalve bij pixelpeeping. Dan maak je èn een grotere vergroting bij meer MP, èn je bekijkt het resultaat op dezelfde afstand.

                    Dit verschil in uitgangspunt is de oorzaak van de verwarring.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Tot dan blijf ik geloven dat het desinformatie is.
                    In ieder geval is het erg ongenuanceerd.
                    Last edited by Rednaxela; 13 mei 2011, 09:34. Reden: 'verschil in uitgangspunt' toegevoegd
                    Mijn Project 365

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 met welke lens

                      Hier enkele lenzen die nog net binnen budget vallen:
                      Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                      Is wel een klein bereik maar doordat ik nog een 24-50 en 70-300 heb, is dat wel aanvaardbaar.

                      Dit is de 18-200 waar ik ook aan dacht... http://www.artencraft.be/NL/product/...6-dx-af-s.html
                      Die is niet zo goed?
                      http://www.yonaweb.be/passero
                      Flickr Photostream

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000 met welke lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                        Als de lens de bottleneck is, kunt je zeggen dat een lens op een sensor met meer MP relatief minder presteert. Maar in absolute termen presteert de lens uiteraard hetzelfde. Sterker nog, als de lens de bottleneck niet is, haal je meer uit je lens met meer MP. Bij gelijke vergrotingen krijg je met dezelfde lens, als je geluk hebt, scherpere foto's met meer MP, maar nooit minder scherpe.
                        Zo dacht ik er ook over. Meer MP op zelfde sensorformaat is voor een slechte lens hooguit status quo. Je kunt dus wel zeggen dat een scherpere lens bij hogere pixeldensiteit beter tot z'n recht komt, maar dat is imho volledig anders als stellen dat je "beter glas nodig hebt".

                        Het probleem lijkt me dat veel mensen scherpte oordelen op pixelniveau, maar zo krijg je een volledig verkeerd beeld als je van camera verandert.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000 met welke lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                          Hier enkele lenzen die nog net binnen budget vallen:
                          Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                          Is wel een klein bereik maar doordat ik nog een 24-50 en 70-300 heb, is dat wel aanvaardbaar.

                          Dit is de 18-200 waar ik ook aan dacht... http://www.artencraft.be/NL/product/...6-dx-af-s.html
                          Die is niet zo goed?
                          ik heb de D7000 met de Tamron 17-50 2.8, werkt erg goed. Niet alleen wat meer bereik maar de non-VC versie is een stuk goedkoper dan wat jij hier nu gekozen hebt.
                          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                          Our English website: www.kaichitravel.com
                          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: D7000 met welke lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Het probleem lijkt me dat veel mensen scherpte oordelen op pixelniveau, maar zo krijg je een volledig verkeerd beeld als je van camera verandert.
                            Volledig mee eens. Ook in andere topics is heer reeds over geschreven, zie ondermeer de discussie over de D300s.

                            Zelf heb ik gemerkt dat mijn 17-55/2.8 veel beter tot z'n recht komt op mijn D7000 (in vergelijking met D200). Maar ook mijn 18-200 presteert nog steeds goed op de D7000 (en dus zeker niet slechter als op de D200). Ik spreek dus de stelling tegen dat "normale" lenzen of kitlenzen op een D7000 ineens minder goed gaan presteren.

                            Het heeft inderdaad veel meer met pixels en pixelpeeping te maken dan met de lenzen zelf.
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment


                            • #15
                              Re: D7000 met welke lens

                              Wel of je het nu gelooft of niet....maakt me niet uit,maar mijn 18-105VR presteerde beter op mijn D90 dan op de D7000.

                              Grtz

                              Templar

                              En ik heb goede ogen
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X