Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie is de "Tamron" kenner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie is de "Tamron" kenner?

    Ik ga mij een Tamron lens aanschaffen voor mijn 500D (Canon)
    Het word een allround lens en heb mij laten adviseren, nadat ik een richtprijs gegeven had, tussen deze 2 lenzen.
    Wie geeft mij tips dewelke ik moet nemen.

    Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon
    Tamron 28-75mm F 2.8 XR DI Canon

    En wat het grote verschil eigenlijk is.... ben een amateurke he.

    grtz
    http://www.flickr.com/photos/de_pennings/

  • #2
    Re: Wie is de "Tamron" kenner?

    Het grote verschil is natuurlijk het bereik....
    Met de 28-75 heb je eigenlijk geen groothoek op een 500D en met de 17-50 wel.
    75 en 50 mm maakt daarentegen niet zoveel uit.

    Voor een standaardlens vind ik persoonlijk een lens die op 28mm begint te kort, hoewel velen het daarmee redden.

    Comment


    • #3
      Re: Wie is de "Tamron" kenner?

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Het grote verschil is natuurlijk het bereik....
      Met de 28-75 heb je eigenlijk geen groothoek op een 500D en met de 17-50 wel.
      75 en 50 mm maakt daarentegen niet zoveel uit.

      Voor een standaardlens vind ik persoonlijk een lens die op 28mm begint te kort, hoewel velen het daarmee redden.
      Is het een dergelijk verschil in kwaliteit van foto's met de Tamron 17-50 (al dan niet VC)
      Ik ben namelijk ook aan het overwegen deze lens te kopen...
      Momenteel gebruik ik de kitlens 18-55 mm (canon 1000D)

      Comment


      • #4
        Re: Wie is de "Tamron" kenner?

        Vroeger hadden alle analoge SLR's een film van 35mm. Dat is zowat de standaard en de lenzen van de fabrikanten zijn daar nog steeds op geijkt.

        In het digitale tijdperk was een grote kost de sensor. Daarom hebben ze die iets kleiner gemaakt dan die 35mm. Zo konden digitale toestellen kleiner gemaakt worden. Ook de lenzen konden daardoor kleiner worden, wat ook de kost kan drukken.

        Die Tamron 27-70 is een basis lens voor een oude analoge camera. En kan daardoor ook goed gebruikt worden op wat men een full-frame camera noemt. De Canon 5D is zo'n voorbeeld. Die heeft een sensor van 35mm en dus is die lens daarvoor geschikt. De DI indicatie toont dat de lens speciaal behandeld is om ook op een digitale camera te gebruiken.

        De Tamron 17-50 is speciaal gemaakt voor crop camera's. Vandaar ook de "Di II" indicatie bij Tamron. Deze lens zal alleen goed werken op een crop camera omdat de cirkel van de lens geen 35mm afdekt. Op een full frame camera zal je storende zwarte randen krijgen.
        Bij een crop-camera zoals de 500D moet je de lens specificaties vermenigvuldigen met het crop getal. Omdat de lens van de 500D, 1.6 keer kleiner is dan 35mm zal die lens zich eerder gedragen zoals een 17*1.6-50*1.6 mm lens (of dus 27-80mm). Zoals je ziet is deze lens nagenoeg gelijk de eerste maar dan bedoeld voor een crop camera zoals de 500D.

        De 28-70 werkt ook op jouw 500D maar gedraagt zich dan als een 45-110mm lens. Dit is niet zo'n handig bereik voor die 500D. Want met 45mm heb je te kort om in kleinere ruimtes nog een foto te kunnen maken.

        Veel uitleg om eigenlijk te zeggen dat de meest geschikte lens voor jouw 500D dus de 17-50mm is.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Wie is de "Tamron" kenner?

          ik heb ook de 28-75 onlangs gekocht voor mijn 1000D en het klopt wat hierboven gezegd word, 28mm is te ver om goed binnen te gebruiken. Heb de lens nog niet veel gebruikt en heb al enkele keren moeite gehad om alles in beeld te krijgen. Ben er heel tevreden over. Maar het is geen vervanging van de 18-55
          Canon EOS 1000D - Canon EFS 18-55 - Tamron 28-75 F2.8 - Canon EF 75-300mm F4-5.6

          Comment


          • #6
            Re: Wie is de "Tamron" kenner?

            Oorspronkelijk geplaatst door iSonic Bekijk bericht
            ik heb ook de 28-75 onlangs gekocht voor mijn 1000D en het klopt wat hierboven gezegd word, 28mm is te ver om goed binnen te gebruiken. Heb de lens nog niet veel gebruikt en heb al enkele keren moeite gehad om alles in beeld te krijgen. Ben er heel tevreden over. Maar het is geen vervanging van de 18-55
            En hebben je foto's meer scherpte, betere IQ over het algmeen etc dankzij deze nieuwe lens??

            Comment


            • #7
              Re: Wie is de "Tamron" kenner?

              Ik ben niet echt een tamron kenner, maar in de focus van deze maand staat een artikel over de Tamron F3.5 - 6.3 / 18-270 Di II VC PZD.

              Handig als je niet graag met verschillende lenzen op zak loopt.
              Ik denk dat ik eens naar mijn spaarpot ga...

              Meer info vind je hier. PS: richtprijs rond de € 600.00

              Greetz, Ingrid

              PS: Jullie hadden het dus over een F 2.8, dat had ik te laat gezien maar ja, misschien vinden jullie de link toch nog interessant.
              Last edited by Sugarbabe; 12 mei 2011, 19:24. Reden: Wilde er nog iets bijzetten :)
              Nikon D90 - SIGMA - 70-200 2.8 EX APO II - Nikkor 55mm *** Vanguard AK-4 Tripod - Manfrotto M-Y Monopod 776YB *** Adobe PS CS5
              The Sky is not the limit... the ground is..

              Comment


              • #8
                Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                Ik heb de Tamron 17-50 en ben er zeer tevreden over. Bereik is hetzelfde als een kitlens maar dan wel een stuk beter :-).

                De 17-50 is voor een cropcamera beter geschikt dan 28-75, deze is meer geschikt voor een full frame.

                Die zonder VC zou beter zijn dan die met. Ik heb de VC nog niet gemist. We spreken ook maar over een bereik van 50 mm. Op mijn 200 mm lens daar zou ik beeldstabilisatie wel kunnen gebruiken.
                Gewoon kopen je gaat er geen spijt van hebben!
                Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                Comment


                • #9
                  Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                  Hey jongens, bedankt voor jullie reacties. Daar word een mens al een stuk wijzer van
                  http://www.flickr.com/photos/de_pennings/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                    is er iemand die de 28/75 al eens heeft getest bij weinig licht?(vb. party fotografie)
                    lukt het dan nog om automatisch te focussen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                      Dat hang minder van de lens en voornamelijk van de camera af....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                        Ik heb de Tamron 28-75 regelmatig in het 'donker' gebruikt en dat gaf geen enkel probleem, maar die stond wel op een D700.

                        Verder het hele probleem heeft helemaal niks met Tamron te maken, ieder merk heeft een 17-50 24-70 combinatie en beide zijn de standaard lens, de eerste voor crop en de tweede voor FF. 1,5*17-50 is niet voor niks ongeveer 24-70.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                          Ikzelf heb de Tamron 17-50mm 2.8f (zonder VC) en ben daar heel tevreden van..;staat er dikwijls op en foto's zijn scherp en mooi van contrast...dus voor op je 500D zou ik gaan voor de 17-50 omdat je dan wat meer ruimte hebt en een groothoek.

                          grtz.
                          Templar.
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                            ik heb ook de 17/50 met vc
                            ben er zeer tevreden over.ik gebruik hem op mijn 50d.
                            ik volg dit topic,omdat ik twijfel om de 28/75 ook aan te kopen.heb vorig jaar de canon 24/70 gehuurd voor optredens van een dans groepje te fotograferen.ik weet ook wel dat 28/75 voor ful frame is,maar het bereik was op mijn crop camera ideaal in die zaal.
                            de canon 24/70 is natuurlijk veel duurder dan de tamron...vandaar mijn vraag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie is de "Tamron" kenner?

                              Die 24/70 van Canon is inderdaad weer voor Full Frame gemaakt.
                              Canon heeft een F2.8 lens voor crop: EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
                              Ook die lens is top. Nog beter dan de Tamron, maar ook weer duurder.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X