Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens met 1.4 converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens met 1.4 converter

    hallo iedereen

    Ik ben in bezit van een oudere niet DG macro lens van sigma nl de 150 mm en zou hiermee een sigma 1.4 converter willen gebruiken maar deze is de Ex DG versie .Nu is mijn vraag of dit problemen geeft een niet DG lens in combinatie met een DG converter

    Mvg
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Lens met 1.4 converter

    DG versies hebben enkel een betere coating op de achterste lens om evt reflecties van de sensor te vermijden.
    Er is geen enkele reden waarom non-DG objectieven niet zouden werken met een digitale body of DG converter.

    Comment


    • #3
      Re: Lens met 1.4 converter

      Geen enkel probleem. De niet DG lens is in het gebruik volgens mij ook niet of nauwelijks te onderscheiden van de DG versie.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Lens met 1.4 converter

        Ik heb de Sigma 150mm f2,8 APO MACRO DG HSM gekocht toen die pas uitkwam, het is een van de eerste die ze in Belgie hebben verkocht. Daarvoor was er helemaal geen Sigma 150mm macrolens, volgens mij zijn ze dus allemaal "DG".

        De Sigma 1,4x Teleconverter die ik gebruik is geen DG-versie.

        Het verschil tussen de DG en niet DG zit inderdaad alleen in de gebruikte coatings, vooral op het achterste lenselement, om geen reflecties te veroorzaken tussen dat lenselement en de sensor.

        Maar toen ze hun lenzen systematisch aanpasten (ook in prijs, die ging plots flink omhoog) kon er niemand aantonen dat de nieuwe lenzen ook werkelijk beter presteerden. Heel veel zal het dus niet uitgemaakt hebben, die nieuwe coating.

        De teleconverter moet zeker passen, welke versie het ook is. Het achterste lenselement van de 150mm zit diep genoeg zodat de teleconverter er niet tegen komt. Tijdens het focussen blijft dat ook op dezelfde plaats zitten, je moet je dus geen zorgen maken dat het voorste element van de teleconverter tegen het achterste lenselement komt.

        Wat er wel gebeurt als je die teleconverter gebruikt, dat is dat de AF soms dienst weigert (als dan je aan de scherpstelring draait, dan werkt die plots wel weer), en dat die al zeker een heel pak trager wordt.

        Ik gebruik die combinatie gewoonlijk voor de wat kleinere beestjes, voor de grotere libellen gebruik ik een 300mm f4 L IS (Canon) in combinatie met de Sigma 1,4x teleconverter.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X