Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bekom ik zo'n foto ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe bekom ik zo'n foto ?

    Kunnen jullie mij vertellen hoe ik zo'n foto kan maken ?

    Ik beschik over Canon EOS 400D
    met een 18-55 en een 75-300 lens.

    [Mod-LesC]Foto om twee redenen achter een linkje gezet: 1) foto is niet van jou (copyright kwestie); 2) foto is te groot (overschrijdt BD-normen)[/Mod]
    Last edited by LesC; 12 mei 2011, 10:45.

  • #2
    Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

    statief, lange belichtingstijd, veel experimenteren en veel lezen op dit forum.

    (en als de foto niet van jou is, wat ik veronderstel door je vraag, moet de foto achter een linkje)

    grtn,
    €*
    D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

    Comment


    • #3
      Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

      Heel simpel, maar je moet de foto wel op het juiste ogenblik maken (blauwe uurtje).
      Stel de camera zo in dat de sluitertijd zeker lang genoeg wordt om veel strepen op de foto te krijgen, of maak de foto boven een heel drukke weg.

      Hier zijn de tips voor avond/nachtfotografie nog eens:

      -Zet de camera op een statief.
      -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
      -AV stand (diafragmavoorkeuze)
      -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
      -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
      -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
      -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
      -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
      -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
      -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
      -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
      -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
      -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
      -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
      -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
      -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

        Heel simpel, maar je moet de foto wel op het juiste ogenblik maken (blauwe uurtje).
        Stel de camera zo in dat de sluitertijd zeker lang genoeg wordt om veel strepen op de foto te krijgen, of maak de foto boven een heel drukke weg.

        Hier zijn de tips voor avond/nachtfotografie nog eens:

        -Zet de camera op een statief.
        -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
        -AV stand (diafragmavoorkeuze)
        -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
        -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
        -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
        -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
        -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
        -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
        -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
        -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
        -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
        -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
        -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
        -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
        -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
        Dat is nog eens een duidelijke uitleg . Hoeveel seconden belichting zou je nemen ?
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

          In stand Av wordt de belichtingstijd zelf door de camera gekozen. Kan variëren van 2-3 sec tot 30 sec!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

            Ik kan de link niet openen (zit op het werk en die blokkeert die link, weet ook ni wrm), maar ik veronderstel dat het om een nacht foto gaat met de langer sluitertijd techniek?

            Ik neem lange sluitertijden altijd op de M stand. Zo kan ik de sluiter perfect zelf instellen. Lang en veel oefenen, en veel geduld hebben.. (vooral bij lange sluiltertijden). Op de duur kan je gissen hoe lang de foto belicht zal moeten worden.
            Bij pikdonkere omstandigheden heb ik soms al 120sec of langer belicht. Werk dan op de Bulb mode met een afstandbediening....

            Instellingen: sluiter idd tussen f/8 en f/16 ongeveer. Statief. Belichten moet je uitproberen. Iso zo laag mogelijk. Witbalans op auto.
            Veel trial en error ;-) (probeer dit niet uit in de winter, want door het lange wachten vries je letterlijk vast hahahaha, ik spreek uit ervaring....)

            (Aleee, aangezien ik de foto niet kan zien hoop ik dat ik het bij het rechte eind heb qua soort foto )
            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

            Comment


            • #7
              Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

              Je hebt gelijk wat de foto betreft. Misschien omdat het van een Russische site is?
              Alleszins, als ik even beschrijf: een donkere autostrade door een bergachtig landschap na zonsondergang (niet compleet donker), met een stroom auto's die van je wegrijden (rode strepen) en een stroom auto's die op je afkomen (witte strepen).
              Er wordt blijkbaar links gereden (zoals in Engeland).
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Je hebt gelijk wat de foto betreft. Misschien omdat het van een Russische site is?
                Alleszins, als ik even beschrijf: een donkere autostrade door een bergachtig landschap na zonsondergang (niet compleet donker), met een stroom auto's die van je wegrijden (rode strepen) en een stroom auto's die op je afkomen (witte strepen).
                Er wordt blijkbaar links gereden (zoals in Engeland).
                Idd, ik kan het me inbeelden. Dan klopt de uitleg die ik heb gegeven ;-)

                Veel succes
                * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                  "Instellingen: sluiter idd tussen f/8 en f/16 ongeveer. ())
                  Correctie van mijn kant: ik bedoel dus diafragma tussen f/8 en f/16...
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                    Veel trial en error ;-)
                    Is het niet mogelijk om eerst met het diafragma helemaal open en eventueel een hoge ISO een paar testfoto te nemen om de belichting goed te krijgen, en daarna de verkregen sluitertijd te corrigeren voor het terugschroeven van de ISO en het dichtknijpen van het diafragma?

                    Je moet wel even de juiste berekening kennen, maar het zou een hoop tijd en frustratie kunnen schelen.
                    Mijn Project 365

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                      Voor nachtfotografie wil je toch precies die lange belichtingstijd hebben?
                      Bovendien, als je "sterretjes" aan de lampen wil, dan wordt dat eveneens bepaald door je diafragma.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Voor nachtfotografie wil je toch precies die lange belichtingstijd hebben?
                        Zeker, even ervanuitgaande dat dit een reactie op mijn suggestie is.

                        Nadat je met een open diafragma en hoge ISO snel hebt bepaald welke sluitertijd er nodig is om de gewenste belichting te krijgen, kun je de ISO omlaag brengen. Om hiervoor te compenseren moet je eerder gevonden sluitertijd omhoog. Met hoeveel hoef je niet te gokken, maar kun je gewoon uitrekenen. Halvering ISO is verdubbeling sluitertijd als ik me niet vergis. Vervolgens kun je ook je diafragma knijpen. Hiervoor moet de sluitertijd nog verder omhoog om de belichting gelijk te houden. Ook hier is een rekenregel voor.

                        Theoretisch voordeel van deze methode is dat je niet meerdere minutenlange pogingen hoeft te doen om tot de gewenste belichting te komen.
                        Mijn Project 365

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                          't Was inderdaad een reactie op jouw post. Ik houd van avondfotografie, en meen die discipline ook redelijk onder controle te hebben. Ik heb de techniek geleerd van Black B@ndit, die ook al in deze topic heeft gereageerd.
                          Ik houd van theorie, en zal zoveel mogelijk proberen op te steken over 'de belichtingsdriehoek', maar, man man... avond- of nachtfotografie is echt zo moeilijk niet, of tenminste niet zoals ik (en vele anderen dat zien). Lage ISO, diafragma f/9-f/16, afhankelijk van je resultaat... en daar is de Av stand (diafragmaprioriteit) doorgaans de beste modus voor. Niks te uitproberen, en minutenlange pogingen, hoor...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            't Was inderdaad een reactie op jouw post. Ik houd van avondfotografie, en meen die discipline ook redelijk onder controle te hebben. Ik heb de techniek geleerd van Black B@ndit, die ook al in deze topic heeft gereageerd.
                            Ik houd van theorie, en zal zoveel mogelijk proberen op te steken over 'de belichtingsdriehoek', maar, man man... avond- of nachtfotografie is echt zo moeilijk niet, of tenminste niet zoals ik (en vele anderen dat zien). Lage ISO, diafragma f/9-f/16, afhankelijk van je resultaat... en daar is de Av stand (diafragmaprioriteit) doorgaans de beste modus voor. Niks te uitproberen, en minutenlange pogingen, hoor...
                            zo simpel is het inderdaad. Je kan dat manueel doen, maar als er geen reden is om het moeilijk te maken is het niet nodig om het moeiljik te maken. Wat hier meer dan de techniek je foto zal bepalen is op het juiste uur van de juiste avond op de juiste brug te staan.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                              hmmm, als je dergelijke foto moet nemen in de valavond dan zou een ND filter wel eens nodig kunnen zijn ook.

                              Een ND filter is een soort donker glaasje dat je voor je lens zet waardoor er minder licht binnen komt en dus nog langer sluitertijden kan nemen zoals 1 minuut of meer.
                              Hoe langer je de sluiter kan openhouden hoe meer lichtbundels er op zullen komen.

                              Ik schat dat de door jou aangegeven foto een sluiter van minstens 30 seconden heeft toch hoor.

                              Comment

                              Working...
                              X