Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk macro objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk macro objectief

    Hi,

    IK zou mij een beetje willen verdiepen in de macro fotografie.
    Maar welk objectief is daar het best voor? ikzelf heb nog geen ervaring mee.

    Ik zou enkel detail en stilleven mee maken,geen insecten.
    Is de 60mm 2.8 genoeg? of toch maar de 100mm 2.8 nemen?

  • #2
    Re: Welk macro objectief

    Hij is niet makkelijk te vinden, maar de 'Bokina' is jouw droomlens.

    In the 70s, Vivitar designed a macro lens with outstanding bokeh and great sharpness even wide open. The lens was produced by Tokina, and was later sold under the Tokina brand. The focal length of the lens is 90mm and the maximum aperture is 2.5. The lens by itself goes to 1:2 magnification, and can be had with an original and high quality macro adapter that gives life size reproduction. The pictures in this set are taken with either the Vivitar or the Tokina variant of this cult lens. Most of the pictures are taken wide open. The out of focus rendering is something quite unique to this lens.
    Mijn Project 365

    Comment


    • #3
      Re: Welk macro objectief

      Hoe een macro foto eruit ziet hangt sterk af van de ekozen brandpuntafstand.
      Hier wat voorbeelden.

      Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welk macro objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
        ... Ik zou enkel detail en stilleven mee maken,geen insecten.
        Is de 60mm 2.8 genoeg? of toch maar de 100mm 2.8 nemen?
        Het voordeel van een grotere brandpuntsafstand is in de eerste plaats dat je verder van je onderwerp af kunt blijven voor eenzelfde vergroting.
        Als je enkel "detail en stilleven" opnames wilt maken zie ik geen reden om een grotere brandpuntsafstand te nemen : een 60mm zou moeten volstaan. Bijkomend voordeel van een 60mm is dat je minder tussenringen moet toevoegen als je eventueel grotere vergrotingen zou willen halen (hoe langer de brandpuntsafstand hoe verder je de lens naar voor moet verplaatsen om dezelfde vergroting te krijgen). Wellicht zal de prijs ook gunstiger zijn.
        Als je echter ooit toch (levende) insecten zou willen vastleggen, zal dat met een 60mm knap lastig zijn.
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Welk macro objectief

          Sigma 150mm 2.8 . Heb ik zelf gehad. Hou er wel rekening mee dat je voor macro fotografie geduld moet hebben en dat het niet eenvoudig is.
          Ik hed dan ook voor die reden deze prachtlens terug verkocht (had geen geduld).

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Welk macro objectief

            Bedankt voor de reactie's

            Comment


            • #7
              Re: Welk macro objectief

              ikzelf heb werk met de 105mm 2.8 van sigma en de 150 mm 2.8 van sigma ,geloof me beide lenzen zijn top ,ik persoonlijk denk voor het doel dat jij hem zal gebruiken de 105 mm voldoende zal zijn ,het voordeel van een langer brandpuntafstand is dat je niet zo dicht op je onderwerp moet gaan en een mooiere BG verkrijgt ,als je voorbeelden wil zien kijk maar eens onder mijn naam bij "macro en close SC"
              veel succes

              Comment


              • #8
                Re: Welk macro objectief

                Heb zelf de 100 van Canon, maar het had iets meer mogen zijn, bv. de 150 van Sigma misschien ????
                Enfin, ik ben tevreden.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welk macro objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                  als je voorbeelden wil zien kijk maar eens onder mijn naam bij "macro en close SC"
                  veel succes
                  Idd super mooie foto's bedankt
                  Ga van een andere BD'er dinsdag zien om een sigma 150 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk macro objectief

                    Ik heb 1 van de laatste sigma's 180. Superlensje

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk macro objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                      Ik heb 1 van de laatste sigma's 180. Superlensje
                      Ga mee, ik begrijp niet waarom ze die uit de markt genomen hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk macro objectief

                        hier vergeten sommigen er bij te zeggen, met welke sensor, ff of crop, lijkt mij een groot verschil
                        mvg Wilfried

                        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk macro objectief

                          De Sigma 105 mm en de 150 mm worden op zeer kort termijn opgevolgd door OS versies. Wel zo gemakkelijk.

                          Wellicht komen er dan gebruikte exemplaren van de non-OS versies op de markt.

                          Misschien ga ik mijn 150 mm Sigma inruilen of verkopen.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk macro objectief

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ga mee, ik begrijp niet waarom ze die uit de markt genomen hebben.
                            Hier op BD zijn een aantal mensen die deze lens blijkbaar zelf hersteld hebben met super lijm.
                            Bouwkwaliteit bleek niet zo goed.(heb er zelf geen ervaring mee)
                            mischien even de zoekfunctie gebruiken
                            MVG. Hugo

                            Comment

                            Working...
                            X