Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief voor woningfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief voor woningfotografie

    Kenners,

    Als leek had ik graag geweten welk objectief ik mij het beste aanschaf voor het fotograferen van woningen. Ik ben vastgoedmakelaar, en heb me een 2 tal jaar terug een Canon 50D aangekocht, een toestel dat wel iets waard is. Nu heb ik er volgend objectief opzitten : Sigma 18-200.
    Problemen en fouten die ik nu vaststel:

    Nadelen:

    - te weinig licht in de meeste gevallen
    - afgeronde hoeken en lijnen op de zijkant van de foto
    - Veel ruis in sommige gevallen

    Voordeel : Zoombereik

    Het fenomeen van de kromme lijnen heb ik dus ook buiten, kortom een appartementsgebouw lijkt wel de toren van Pisa.

    Welke objectief stellen jullie me voor?

  • #2
    Re: Welk objectief voor woningfotografie

    De enige lens waarmee je perspectiefvervorming kan vermijden tijdens het maken van de foto is een tilt/shift lens.
    Maar dat is geen lens waarmee iedereen zomaar aan de slag kan zonder een degelijke kennis van de werking ervan.

    Ik denk ook niet dat je zoveel geld wil uitgeven voor een lens die je eigenlijk op statief moet gebruiken, en waarbij het wel eventjes kan duren voor je de gewenste correctief hebt uitgevoerd. Het duurt dus eventjes om er een zo goed mogelijke foto mee te maken.

    Elke lens geeft perspectiefvervorming als je dicht bij het onderwerp staat.
    Met een grotere beeldhoek ga je dichterbij staan, en dan krijg je vanzelf meer vervorming. Als je verder af gaat staan, en je gebruikt een langere lens, dan is er veel minder perspectiefvervorming. Maar het is niet altijd mogelijk om ver genoeg achteruit te gaan...

    Je kan perspectiefvervorming ook corrigeren in een fotobewerkingsprogramma (je moet daarvoor niet de duurste software kopen, het gaat prima in Photoshop Elements).
    Maar de correctie met een tilt/shift lens tijdens het maken van de foto levert wel de beste beelden op. Een foto met perspectiefvervorming achteraf bewerken in een fotobewerkingsprogramma zal de scherpte verminderen.
    Maar als de afdruk niet te groot is dan zal je die verminderde scherpte niet gemakkelijk opmerken.
    Het goedkoopste is dus je foto's zelf corrigeren in een fotobewerkingsprogramma.

    Als er teveel ruis in de foto's zit, dan moet je een statief gebruiken en op een lage iso-waarde werken, de meeste huizen lopen niet weg terwijl je er een foto van maakt...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief voor woningfotografie

      Schuine lijnen ontstaan doordat je de camera niet perfect recht staat.

      Als je met een extreme groothoek werkt dan kan je soms de camera recht houden en het te veel aan voorgrond later eraf snijden. Dat gaat gemakkelijker dan e.e.a. rechtzetten in Photoshop.

      Ik denk dat je zo wie zo een groothoek nodig hebt. Denk daarbij aan de Canon 10-22 en de Tokina 12-24 mm. Ook levert Sigma een supergroothoekzoom.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief voor woningfotografie

        Je hebt in elk geval een UWA van 10 of 12mm nodig zoals annoh stelt (kost geen fortuin).

        Als je je camera exact tussen vloer en plafond verticaal houdt moet je geen perspectiefcorrecties doen (werkt bij veel huizen).

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief voor woningfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Als je je camera exact tussen vloer en plafond verticaal houdt moet je geen perspectiefcorrecties doen (werkt bij veel huizen).
          Maar bij een 10 of 12 mm blijf je toch nog afgeronde lijnen hebben, of vergis ik me?

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief voor woningfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Als je je camera exact tussen vloer en plafond verticaal houdt moet je geen perspectiefcorrecties doen (werkt bij veel huizen).
            positie maakt niet zoveel uit. optische as moet gewoon haaks op de muren staan.


            achteraf corrigeren geeft meestal ook wel aanvaardbare resultaten.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief voor woningfotografie

              Het lijkt erop dat we langs elkaar heen praten.

              Schuine lijnen ontstaan als de beeldsensor niet evenwijdig staat t.o.v. muur van het gebouw.

              Als rechte lijnen gebogen worden dan praat je over vertekening, dat is een lensfout. Somige lenzen hebben daarveel last van maar deze lensfout is met software te corrigeren.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief voor woningfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                .

                Als rechte lijnen gebogen worden dan praat je over vertekening, dat is een lensfout.
                dat misverstand blijft maar leven om een of andere reden. Het is omgekeerd, in boeken over schildertechnieken van eeuwen terug had met het al over perspectivische vertekening. Vervorming is meer zoiets.

                er heeft zelfs al iemand een wiki pagina gemaakt met vertekening als een lensfout
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Welk objectief voor woningfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  Het lijkt erop dat we langs elkaar heen praten.

                  Schuine lijnen ontstaan als de beeldsensor niet evenwijdig staat t.o.v. muur van het gebouw.

                  Als rechte lijnen gebogen worden dan praat je over vertekening, dat is een lensfout. Somige lenzen hebben daarveel last van maar deze lensfout is met software te corrigeren.
                  Naar mijn ervaring houdt de Canon 10-22 de lijnen mooi recht, dus als je het filmvlak ermee evenwijdig houdt valt het best mee

                  Comment

                  Working...
                  X