Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mesa Arch bij volle maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mesa Arch bij volle maan

    Een cliché is vaak een cliché voor een reden. Mijn eerste reactie is altijd om cliché locaties te vermijden omdat ze meestal al een triljoen keer eerder gefotografeerd zijn - waarom zou je het nog een keer dunnetjes overdoen. Maar tegelijkertijd ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe zo'n plek er in het echt uitziet, en als ik er uiteindelijk zelf sta dan wil ik toch proberen om er mijn eigen versie te maken. Net als hier.

    Overal op het internet of in reisgidsen waar je leest over Mesa Arch in Utha, USA, wordt gezegd dat dit een uitgesproken zonsopkomstlocatie is. Sterker nog, er wordt gezegd dat je je foto gedurende een paar minuten na zonsopkomst moet maken, wanneer de zon de rotsen diep rood kleurt. Dit was erg nuttige informatie, dus ik besloot er midden in de nacht naartoe te gaan. :-)

    Het grootste voordeel was dat er niemand was - heel ongebruikelijk voor deze populaire locatie. I had de hele plek voor mijzelf en kon naar hartelust experimenteren met mijn zaklantaarn zonder dat iemand anders er last van had.

    Ik was in Utah om locaties te scouten voor een nieuwe landschapstour en had mijn bezoek aan Mesa Arch getimed met volle maan. In principe had ik zo precies dezelfde lichtpositie als 's ochtends, maar dan veel subtieler. Ik plaatste de maan achter de rotsboog en gebruikte het maanlicht om de achtergrond te verlichten. Tijdens de 60 seconden belichting gebruikte ik een zaklantaarn om de rotsboog te beschijnen. Verder gebruikte ik een kleurgel om het licht van mijn zaklantaarn warmer te maken en een mooier kleurcontrast te krijgen tussen de rotsen en de lucht.

    >Klik hier voor grotere versie<

    Nikon D3S, AF-S 14-24/2.8, 60s @ f/8, ISO 800, zaklantaarn

    Last edited by Marsel van Oosten; 10 mei 2011, 23:56.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Mesa Arch bij volle maan



    heeel mooi.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Mesa Arch bij volle maan

      ah tof

      zo heb ik 't nog ni gezien

      gezien vorig jaar :-)
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Re: Mesa Arch bij volle maan

        Mooi verhaal rond geweven, as usual

        Foto is heel knap uitgevoerd, heel doordacht overigens, maar heb wel wat bedenkingen rond de vrij donkere vallei. Die mag van mij iets meer aandacht krijgen, en zou die daarom iets meer oplichten.

        Wel jammer van jouw watermerk, net door de hele breedte van de vallei...

        Stel het trouwens enorm op prijs dat je nu ook wat commentaren op andere foto's geeft. Ik heb je steeds bewonderd als "meester", en het is heel interessant te lezen hoe jij anderen hun beelden bekijkt. Keep on posting
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Mesa Arch bij volle maan

          Dank voor de reacties.

          Danny - de helderheid van de vallei is inderdaad op het randje. Ik heb 'm zo donker mogelijk gehouden omdat dat het meest realistisch is. Echter wordt het dan heel belangrijk om de foto op een gecalibreerd scherm te bekijken, en ik besef dat dat vaak niet het geval is. Ik denk dat ik uiteindelijk een andere versie zal maken met iets meer schaduwdetail in de achtergrond om meer aan de veilige kant te gaan zitten.

          Dat watermerk is helaas hard nodig, want mijn foto's worden vaak illegaal gebruikt voor commerciële doeleinden, zowel online als in print. Vooral die grote versie is in no time om te toveren in een hi res beeld dat goed genoeg is voor een ansichtkaart. Vandaar.

          Dank voor je feedback.
          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

          Comment


          • #6
            Re: Mesa Arch bij volle maan

            Heel mooi, en net nog de La Sal Mountains meegenomen
            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

            Comment


            • #7
              Re: Mesa Arch bij volle maan

              Bedankt voor de toelichting !

              Ik heb een gecal.scherm, maar veel gaat ook verloren door de lichte BD-achtergrond
              Op een zwarte BG ziet het er al helemaal anders uit.

              Watermerk, tja, je hebt een punt. In een klein hoekje is het ook snel weggewerkt...

              Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
              Dank voor de reacties.

              Danny - de helderheid van de vallei is inderdaad op het randje. Ik heb 'm zo donker mogelijk gehouden omdat dat het meest realistisch is. Echter wordt het dan heel belangrijk om de foto op een gecalibreerd scherm te bekijken, en ik besef dat dat vaak niet het geval is. Ik denk dat ik uiteindelijk een andere versie zal maken met iets meer schaduwdetail in de achtergrond om meer aan de veilige kant te gaan zitten.

              Dat watermerk is helaas hard nodig, want mijn foto's worden vaak illegaal gebruikt voor commerciële doeleinden, zowel online als in print. Vooral die grote versie is in no time om te toveren in een hi res beeld dat goed genoeg is voor een ansichtkaart. Vandaar.

              Dank voor je feedback.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Re: Mesa Arch bij volle maan

                Ik vind de belichting van de achtergrond juist heel geslaagd.
                Meestal zie je dit stuk altijd met een harde belichting.
                Ik had de achtergrond graag wel eens zo gezien zonder die boog.
                I put the sexy in dyslexia

                Comment


                • #9
                  Re: Mesa Arch bij volle maan

                  Oorspronkelijk geplaatst door dama Bekijk bericht

                  stel het trouwens enorm op prijs dat je nu ook wat commentaren op andere foto's geeft...... En het is heel interessant te lezen hoe jij anderen hun beelden bekijkt....
                  idd
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mesa Arch bij volle maan

                    Stel het trouwens enorm op prijs dat je nu ook wat commentaren op andere foto's geeft. Ik heb je steeds bewonderd als "meester", en het is heel interessant te lezen hoe jij anderen hun beelden bekijkt. Keep on posting
                    Ik doe mijn best. Overigens heb ik de schijn tegen omdat ik hier niet vaak kom. Als ik zelf een foto post, dan probeer ik altijd ook te reageren op de foto's van anderen. Als ik kijk in mijn geschiedenis, dan heb ik 25 foto's op BD gepost, en daartegenover staan 235 reacties. Dat valt in het niet bij de meeste gebruikers hier, maar het geeft in ieder geval aan dat ik ook probeer iets terug te doen. Dat wilde ik toch even zeggen.
                    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mesa Arch bij volle maan

                      Het verhaal hoe de foto tot stand is gekomen, vind ik zeker zo interessant dan de foto zelf
                      Nog iemand nodig om je koffers te dragen of zo?
                      Mooi werk, zoals steeds.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mesa Arch bij volle maan

                        Nog iemand nodig om je koffers te dragen of zo?
                        Dat zou helemaal niet verkeerd zijn. Vooral als diegene zijn of haar eigen tickets betaalt en voor eigen levensonderhoud zorgt. Of die 's nachts bij mijn camera blijft zitten als ik star trails aan het schieten ben. Dan kan ik met een gerust hart gaan slapen.
                        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mesa Arch bij volle maan

                          Verdomd knap en leuk dat je deelt hoe je tewerk bent gegaan
                          Groeten!

                          500px / Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mesa Arch bij volle maan

                            Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht
                            Verdomd knap en leuk dat je deelt hoe je tewerk bent gegaan
                            Ik volg hier voor de volle 100%.
                            De grote versie is een foto om heel lang naar te kijken
                            vriendelijke groeten, Kurt
                            Mijn foto's
                            Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mesa Arch bij volle maan

                              De grote versie...dat is pas topwerk !
                              Kleuren, compo, belichting, het is er allemaal
                              Brilliant !

                              Comment

                              Working...
                              X