Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

    Een stomme vraag misschien, maar als je een dagje schiet zonder een statief mee te nemen, halen jullie dan de statiefgondel van de lens? Scheelt direct in gewicht, al heb ik dat totnogtoe niet gedaan . Ik moet wel zeggen dat ik nog niet zoveel foto's (zeker zonder statief) gemaakt heb met deze tele.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

    Ik laat deze er steeds op...
    Om de eenvoudige reden dat de lens dan ook makkelijker te dragen is.
    Wanneer ik geen statief gebruik draai ik de gondel naar boven zodat hij me niet hindert maar ik de lens nog steeds mee kan zeulen mbv. de gondel.

    Zonder dit "handvat" wordt men 120-400 van sigma nogal snel, zwaar... (is trouwens 300gram zwaarder dan de canon variant)
    Last edited by C. Ruben; 10 mei 2011, 11:18.
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

      Ik laat die erop zitten, ook al heb ik op een telelens nog nooit van mn leven een statief gebruikt. Een dagje fotograferen met de 120-300 2.8 is zwaar en als ik mn toestel niet gebruik hangt het mooi te bengelen aan de statiefgondel aan mijn broeksriem (met de camerastrap natuurlijk nog rond mijn arm voor alle zekerheid)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

        Ik vind die gondel net gemakkelijk om de lens beter/stabieler in de hand te leggen.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

          Dank voor je antwoorden. Inderdaad, en daar had ik zelfs nog niet aan gedacht, ik werk tegenwoordig met een SunSniper draagriem, die ik dan ook bevestig (nog niet gedaan met de 100-400) aan die gondel. Tijdens het schieten, houd ik trouwens de lens vast bij de gondel.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

            de gondel zorgt ook voor een stuk waterdichtheid dacht ik, als je die afhaalt van de 100-400 zie je teflon dichtingen, volgens mij is dat om de vijzen die op de lens zelfs zitten ter hoogte van de gondel te beschermen tegen vocht en allerlei prul.

            Zeg maar of ik mis heb he, en btw de gondel kan je ook deels in je broek steken als je die op je lens laat. Ik laat die gondel der op staan, en steek dan die haak in mijn broek ( wel enkel bij een jeans ) en dan kan ik leunen op mijn toestel bvb en dan moet ik er niet teveel mee zeulen dan hangt het geheel letterlijk aan mijn broek
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

              Bij mij heeft hij er nog nooit opgestaan, scheelt in gewicht, ik ondersteun de lens met mijn hele linkerhand.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                Ik gebruik raar os zelden een statief en de gondel blijft er gewoon opstaan .Hangt zelfs nog een batterijgrip onder de camera , vind dit handiger.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                  Goed dat je het vraagt, Les. Bij mijn 70-400G SSM heb ik die er nog nooit afgedaan, hoogstens verdraaid. Ik heb het opgezocht of hij er af kan, want ik wist dat zelfs niet ...(blijkbaar was dat dus het geval).

                  Ik fotografeer eigenlijk zelden niet uit de hand...
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                    Ik had de gondel er nooit op maar het is dan ook een vrij lichte lens waarmee je gemakkelijk uit de hand fotografeert.

                    Bij de Sigma 2.8 120-300 is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar die gebruik je ook al gauw vanaf een monopod.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      ...

                      Ik fotografeer eigenlijk zelden niet uit de hand...
                      De enige, echt geslaagde foto's die ik totnogtoe genomen heb, waren van statief, o.a. van een volle maan.
                      Ik heb die 100-400 voor mijn kerstmis/nieuwjaar/verjaardag/vaderdag (weetjewel... "dan krijg je niks meer voor je moederdag!" -Harm met het harpje- ) gekregen, en nog te weinig de kans gekregen om 'm serieus te gebruiken.
                      Ja, vanuit de keuken op de voederplank met de meesjes wat geschoten, uit de 'losse hand', maar zo'n ding begint serieus door te wegen na 15-30 minuten.

                      Ik ben gek op meeuwen en daarom ben ik ook wel van plan om 'm van de zomer mee naar zee te nemen, om toch nog dubbel zo dicht bij de meeuwen te geraken als op deze foto. (Geen EXIFs, een Flickr-test, maar genomen met een 70-200, zeker niet met het dubbele!)
                      Maar een monopod, ideetje van Spanjaart, die heb ik ook nog liggen, weliswaar met een Manfrotto-plaatje, terwijl ik intussen overgeschakeld ben op Wimberly/Arca Swiss... Ik vraag me af of ik zo'n Manfrotto-plaatje (want er zit er natuurlijk nog eentje op die monopod) op een statiefgondel zou durven draaien... Hmm...
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        (...)maar zo'n ding begint serieus door te wegen na 15-30 minuten.
                        Ik gebruik mijn 70-400 uren na elkaar op airshows ...begin maar al spieroefeningen te doen . Ik weet nog dat ik die de eerste keer daarvoor gebruikte, amai . Was Flying Legends 2009 in Duxford, Engeland (als je nog eens naar good old England gaat, aan te raden airshow!). Mijn armen voelde ik tegen 's avonds ook wel, nu ben ik meer gewend aan het gewicht .

                        Toegegeven, ik ben nu wel een stuk jonger dan jij....
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Ik gebruik mijn 70-400 uren na elkaar op airshows ...begin maar al spieroefeningen te doen . Ik weet nog dat ik die de eerste keer daarvoor gebruikte, amai . Was Flying Legends 2009 in Duxford, Engeland (als je nog eens naar good old England gaat, aan te raden airshow!). Mijn armen voelde ik tegen 's avonds ook wel, nu ben ik meer gewend aan het gewicht .

                          Toegegeven, ik ben nu wel een stuk jonger dan jij....
                          Op een airshow krijg je doorgaans nog wel af en toe tijd om je armen eventjes te laten rusten.
                          Bij de aankomst van de triatlon hier in Sint-Jozef probeer ik elke deelnemer op de foto te krijgen, dat wil zeggen dat ik de 1D + 70-200 f2,8 een hele tijd omhoog moet houden, en dan begint die toch flink door te wegen. Met de 100-400 heb ik dat probleem niet zo erg als ik foto's maak op de Fly-in (EBZR Malle/Zoersel).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                            Maar houd jij de statiefgondel erop? (want ik weet dat jij niet zo vaak van statief schiet, wel?)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje ivm EF 100-400 (of andere 'zware' tele)

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Maar houd jij de statiefgondel erop? (want ik weet dat jij niet zo vaak van statief schiet, wel?)
                              Ik gebruik inderdaad bijna nooit een statief, maar de statiefgondels blijven wel aan de lenzen hangen. Zo'n statiefgondel is niet zo zwaar, het zal niet veel verschil geven of die op de lens gemonteerd is of niet.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X