Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

    Hey allen,

    Ik ben aan het rondneuzen voor een alternatief voor de Tokina AT-X Pro 535, dit is een tele met een range van 50-135 en F2.8. Helaas is dit mooie objectief niet meer in productie en zou ik dus een alternatief willen vinden.

    De bedoeling is hoofdzakelijk (amateur) concert fotografie, dus de lichtsterkte is wel een noodzaak. De body waarop ik deze zal gebruiken is een Nikon D90 (APS-C sensor).

    Ik heb de Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX DC HSM eens bekeken online, maar ik lees tegenstrijdige reviews, vooral wat focus betreft.

    Zijn er andere kandidaten die ik zou kunnen overwegen?
    Melodic Pixels

  • #2
    Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

    Sigma 50-150 lijkt me het beste alternatief, of anders meteen naar een 70-200 gaan...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

      Bah, blijkbaar wordt deze lens ook al niet meer gemaakt, de opvolger is echter ook nog niet leverbaar...

      Blijft dus over:
      - Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro II HSM Nikon D AF
      - Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) Macro Nikon
      En een lensje dat 18-70 doet, iemand ervaring met die Sigma & Tamron?
      Melodic Pixels

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

        Sigma komt op heel kort termijn uit met een 50-150 mm OS. Uit de publicaties blijkt dat het objectief tamelijk lang is.

        Ik heb zelf goede ervaring met de Sigma 70-200/2.8 OS.
        Hier de review:

        Sigma 70-200/2.8 APO EX DG OS is relatively lightly built and equipped with effective image stabilization. Both the vignetting and the distortion are kept
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Sigma komt op heel kort termijn uit met een 50-150 mm OS. Uit de publicaties blijkt dat het objectief tamelijk lang is.

          Ik heb zelf goede ervaring met de Sigma 70-200/2.8 OS.
          Hier de review:

          http://www.camerastuffreview.com/nl/...8-apo-ex-dg-os
          Die Sigma ziet er inderdaad heel goed uit, maar is ondertussen bijna 3x de prijs van mijn initieel budget (Die Tokina was zo'n 500€ toen ze nog leverbaar was). In hoeverre beeldstabilisatie een must is met een 1.3kg wegende lens weet ik niet eigenlijk, maar zal wel aan te raden zijn.
          Melodic Pixels

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

            ER komen 2de hands regelmatig allerlei typen 70(80) -200 2.8 voorbij. Sigma en Nikkor het meest en voor een D90 kunnen ze allemaal.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

              Ik kan mij voorstellen dat 70mm op crop al wat veel tele is als je een iets breder beeld wilt maken, vreemd dat die Sigma en Tokina nu al uit productie zijn, zo oud waren die toch nog niet, wellicht tegenvallende verkoopcijfers.
              Vroeger had je enkele 35- of zelfs 28-105 2.8 lenzen, soms lijkt me dat wel handig, ideale veelzijdige protretlenzen of voor kleinere optredens als je niet met primes wilt werken, of een 35-135 2.8 ofzo, dat moet toch mogelijk zijn zonder dat het te groot, zwaar en duur wordt met modern glas? Desnoods zelfs enkel voor cropsensoren.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                Ik heb jaren met een 17-55 en en 70(80)-200 en nooit geen ongemakken meegehad en ook het gaatje in midden is geen enkele stroring.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                  Ben een heel tevreden gebruiker van de Sigma 50-150 f2.8
                  Met mijn 80-200 nikkor had ik soms te weinig breedte, en meestal zoomde ik toch niet in voorbij de 135 à 150 mm.
                  Ik had ook op internet een aantal problemen gelezen ivm AF-problemen met de Sigma, maar omdat de Tokina blijkbaar niet meer verkrijgbaar was, heb ik het geriskeerd. En ik heb het me nog geen sekonde beklaagd .
                  Eigenlijk vraag ik me af waarom Nikon geen 50-150 f2.8 uitbrengt als crop-alternatief voor de 70-200 , ze hebben toch ook een 17-55 als crop-alternatief voor de 24-70 !
                  Nikon Df

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    Ben een heel tevreden gebruiker van de Sigma 50-150 f2.8
                    Met mijn 80-200 nikkor had ik soms te weinig breedte, en meestal zoomde ik toch niet in voorbij de 135 à 150 mm.
                    Ik had ook op internet een aantal problemen gelezen ivm AF-problemen met de Sigma, maar omdat de Tokina blijkbaar niet meer verkrijgbaar was, heb ik het geriskeerd. En ik heb het me nog geen sekonde beklaagd .
                    Eigenlijk vraag ik me af waarom Nikon geen 50-150 f2.8 uitbrengt als crop-alternatief voor de 70-200 , ze hebben toch ook een 17-55 als crop-alternatief voor de 24-70 !
                    Ondertussen is helaas ook de 50-150 niet meer beschikbaar....
                    Melodic Pixels

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                      Eigenlijk vraag ik me af waarom Nikon geen 50-150 f2.8 uitbrengt als crop-alternatief voor de 70-200 , ze hebben toch ook een 17-55 als crop-alternatief voor de 24-70 !
                      Met een 24-70 en een 17-35 of nu een 14-24 zit met een lenzen wissel in je werkgebied, maar mijns inziens heb je dat met de combinatie van een 17-55 en 70-200 niet en daarom zal er niet veel vraag naar 50-150 zijn.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Met een 24-70 en een 17-35 of nu een 14-24 zit met een lenzen wissel in je werkgebied, maar mijns inziens heb je dat met de combinatie van een 17-55 en 70-200 niet en daarom zal er niet veel vraag naar 50-150 zijn.
                        Eerlijk gezegd zie ik mezelf niet in de drukte en het gedrum van de eerste rij voor een podium mijn lenzen wisselen, zenne, en zeker niet zo'n heavy stuff als een 70(80)-200.
                        Nikon Df

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                          Ik zou toch echt voor een 70-200mm gaan hoor, snellere focus, langer,...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                            Met een beetje ervaring kan je ook in drukte een 70-200 snel wisselen!

                            Beeldstabilisatie zorgt er wel voor dat een lens veel universeler wordt. Maar ik besef, het heeft een prijskaartje. Het neit hebben van beeldstabilisate wordt niet goed gemaakt door een zware lens.
                            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatief voor Tokina AT-X Pro 535?

                              Ja inderdaad, ik zie echt niet het verschil met een 70-200mm wisselen en elke andere zoomlens, ik kan mijn 18-105 en 70-200 even snel wisselen.

                              Comment

                              Working...
                              X