Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

    Een half jaartje terug wou ik de 50 mm versie kopen voor portretshoots. Heel wat mensen raden echter de 85 mm versie aan o.w.v. het feit dat 85 mm beter geschikt is voor portret (los van het feit dat de lens ook beter is), wat ik ook geloof. Ik had dus het plan om de 85 mm aan te schaffen. Doordat deze al een paar maanden niet in stock is bij Studio73 is dit tot op heden nog niet gebeurd (wel bij Konijn heb ik gezien).

    Toch blijf ik met twijfels zitten of een 50 mm op een Canon 50D niet makkelijker werkt voor portretten. Voor een full body heb je bij 85 mm al flink wat meters nodig met een cropcamera (85 x 1.6= 136 mm). Ik heb een beetje schrik dat ik de lens vaak ga laten links liggen omdat de beschikbare meters onvoldoende zijn.

    Geeft shooten op 50 mm echt een opvallend dikke neuzen probleem of is dit overroepen? Hebben jullie ook de ervaring dat jullie de 85 mm laten links liggen wegens te weinig ruimte of maak ik mij zorgen om niks?
    Overtuig mij de 50 of de 85 mm versie?

    En wat vinden jullie van de EF 50 mm 1.4?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

    Ik heb de 50 1.8 ook nog gehad. En weer van de hand gedaan. Vind dit echt geen pret-
    tige afstand voor portretten. Nog niet zo zeer vanwege de vervorming, maar je moet
    te vaak te dicht op iemand kruipen. Niet echt lekker. Ook niet voor straatfotografie.
    En indien ik die 50 (of minder) eens nodig heb, gebruik ik de 17-55 2.8 wel. Die is op
    50 mm heel wat beter dan de 50 op 2.8. Trouwens op 35 mm ook beter dan de 35 2.0
    en zeker zo goed als de 28 1.8 op 28 mm en 2.8.
    Dus waarom die primes als je het ook met een zoom kunt, tenzij die 1.8 een must is?

    Om iets meer tele te hebben heb ik me dan de 85 1.8 gekocht. Die vind ik fantastisch.
    Voor portretten, voor de ravottende kleinkinderen, maar tevens voor straatfotografie,
    voor op het strand, sport en optredens in niet al te grote zalen, enzovoort.
    Het is alsof ik mijn lens, mijn afstand, gevonden heb. Ik moet eerlijk zijn, mijn 17-55
    2.8 komt nauwelijks nog op mijn toestel. Af en toe eens een landschapje of een beetje
    architectuur, maar alles wat met mensen, dieren en zo te maken heeft is voor rekening
    van de 85 1.8.
    Dank zij die lens heb ik zelfs opnieuw plezier in mijn hobby ontdekt...

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

      Zet je 70-200 eens op 85mm en je kent het effect van 85mm.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

        Bij een wat gekaderd portret krijg je wel degellijk last van 'dikke neuzen'.

        Sterker nog, ik laat de brandpuntsafstand van het gebruikte portretobjectief afhangen van de vorm van het gezicht. Soms zit ik, bij full frame, dan op 150 mm.

        Een 85 mm is dan een heel goede keuze. Heb je wel eens gedacht aan de Digma 85 mm/1.4? Ik heb er net een tijdje mee gewerkt, ben er zeer tevreden mee.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

          Een link die in dit verband vaak gegeven wordt is de volgende:


          Voor een baby, waar je makkelijk erg dicht kunt bijkomen, zou ik m'n 50mm er nog wel eens opschroeven, maar normaal gebruik ik m'n 85mm (of vandaag de dag liever de 70-200) voor portretten.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

            full body kan de 50mm best interessant zijn... maar dat is de 35mm ook!
            voor puur portret is de 85mm beter... ik werk voornamelijk met m'n 135mm op fullframe hiervoor. Ga voor de 85mm en koop je later een goedkope 50mm F1.8 bij (tweedehands?)
            dan heb je alles...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

              Net dezelfde vraag die ik heb op het moment, en ik heb de 50mm 1.8 al, maar als ik dan de reactie van doudeke lees denk ik ook dat de 85 1.8 er deze week gaat komen, kwestie van toch een beetje afstand te kunnen houden.
              ik ben ernaar benieuwd.

              groeten
              Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
              500px site: https://500px.com/crazy_b

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                Ik heb ze allebei en woon niet zo ver van Geel. Als je wil mag je ze allebei eens op je toestel zetten.
                Sinds ik de 85mm had, gebruikte ik de 50 bijna niet meer.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                  Ik heb eerst een 50mm f1,4 gekocht, maar toen ik later de 85mm bij kocht, kwam de 50mm niet veel meer uit de fototas.

                  Er is een vrij groot prijsverschil tussen de 50mm f1,8 en de 85mm f1,8.
                  Maar er is ook een groot verschil in beeldkwaliteit, en zeker in AF-snelheid.
                  De 85mm kan je gemakkelijk gebruiken voor sportfotografie, omdat die een heel snelle AF heeft. Dat zal met de 50mm f1,8 al heel wat moeilijker zijn.

                  Ik vond ook dat ik met de 50mm veel te dicht moest komen bij portretfotografie, bij de 85mm is de afstand al heel wat groter (op de 5D gebruik ik liever de 135mm of de 70-200 voor portretten).

                  De 50mm heb ik ondertussen al lang weer verkocht, de 85mm gebruik ik wel minder sinds Canon de heel erg goede 70-200 f2,8 L IS II heeft uitgebracht. Daarmee heb ik geen prime meer nodig om scherpe foto's te maken op f2,8.
                  Als ik nog minder scherptediepte wil, dan kan ik nog altijd de 85 of 135mm gebruiken.

                  Als je budget echt beperkt is, dan is de 50mm f1,8 helemaal geen verkeerde keuze. Je krijgt "waar voor je geld", het is een low-budget lens met een goede beeldkwaliteit.
                  Maar als de 85mm voor jou niet te duur is, dan zou ik aanraden om die te kopen in plaats van de 50mm f1,8.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                    .......en om het ingewikkeld te maken. Indien je overweegt om een keer over te stappen naar full frame dan zou je i.p.v. 85 mm ook de Canon 100 mm/2.0 kunnen nemen. Dat is voor full frame een heel mooie branduntsafstand.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      .......en om het ingewikkeld te maken. Indien je overweegt om een keer over te stappen naar full frame dan zou je i.p.v. 85 mm ook de Canon 100 mm/2.0 kunnen nemen. Dat is voor full frame een heel mooie branduntsafstand.
                      85mm op een 1,6x crop camera komt ongeveer overeen met 135mm op een full-frame.

                      100mm is niet zo'n groot verschil met 85mm, maar in plaats van een gewone 100mm zou ik dan eerder een 100mm macrolens aanraden. Die kan je dan ook nog gebruiken als je een kleiner onderwerp in beeld wil brengen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                        hehe toevallig heb ik net de 85 f/1.8 en een sigma 50mm f/1.4 gaan halen deze zaterdag bij konijnenberg. De 85 wat een lens hoor, de sigma ook trouwens, en 85 is echt subliem voor portret, maar ik werk wel op FF, en soms heb ik toch nog de neiging om iets meer te willen ( 135L is mijn volgende aankoop ) Maar ik wil deze vooral om nog meer onopgemerkt foto's op feestjes en recepties te kunnen trekken ( en ook omdat deze licht is en lichtsterk en o zo scherp ) Zowieso kosten deze lenzen niet zo heel veel ( zeg ik als student zijnde ) een miskoop doe je zeker niet, vooral dat deze lenzen ook, zelfs al zijn het geen L lenzen, toch ook hun waarde behouden hoor. Kzou zeggen neem ze meteen beide, je gaat er geen spijt van krijgen. 50mm zelfs op crop riskeert enorm te storen voor portret vrees ik omdat je toch wel dicht op je model staat. Maar volg eens bovenstaande tips, zet je 70-200 eens op 85mm
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          ...

                          100mm is niet zo'n groot verschil met 85mm, maar in plaats van een gewone 100mm zou ik dan eerder een 100mm macrolens aanraden...
                          Het probleem zou dan wel kunnen zijn dat je té scherpe portretten gaat maken.
                          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                            Ik heb vandaag de 85 mm f1.8 gekocht en de eerste testjes waren veelbelovend .

                            Bedankt voor de info!
                            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 85mm f1.8 vs EF 50mm f 1.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                              Ik heb vandaag de 85 mm f1.8 gekocht en de eerste testjes waren veelbelovend .
                              Veel plezier ermee. Het is een heel fijn lensje om in je bagage te hebben.

                              Comment

                              Working...
                              X