Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergelijken D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergelijken D300s

    Hallo,
    Graag zou ik eens mijn toestel vergelijken met dit van een andere D300s gebruiker. Zelf heb ik de indruk dat mijn fotos scherper waren met mijn D70. Daarom zou ik die graag eens vergelijken met iemand anders. Iemand bereid dit te doen?

    Dirk

  • #2
    Re: vergelijken D300s

    Het is denk ik vooral een kwestie van gewenning. Scherp lijken en scherp zijn is een groot verschil.
    De D300s zal veel meer detail laten zien dan een D70, om het ook scherp te laten lijken moet je wellicht je instellingen met nabewerken aanpassen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: vergelijken D300s

      Zet de foto's van de D70 eens op 200% en die van de D300 op 100%(misschien moeten de percantages anders zijn), zodat dat je gelijke plaatjes met elkaar aan het vergelijken bent. 100% en 50% kan natuurlijk ook.

      Doe even een snelle test met een foto van 45% op een krant en stel dan scherp op een duidelijke regel.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: vergelijken D300s

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        ..... om het ook scherp te laten lijken moet je wellicht je instellingen met nabewerken aanpassen.
        Net daarom zou ik het graag eens vergelijken met een ander toestel. Hoogstwaarschijnlijk is er niets verkeerd met het toestel. Maar met het eens te vergelijken is dat een twijfel die ik kan schrappen.

        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: vergelijken D300s

          Met twee zo verschillende camera's/sensoren is het ontzettend moeilijk om niet appels met peren te vergelijken. Als je twee door de camera's geproduceerde jpeg's op 100% inspecteert ga je bijvoorbeeld al gegarandeerd de verkeerde conclusies trekken. Om eerlijk te zijn zou ik wel benieuwd zijn naar de theoretisch juiste methode om volledig sluitend te kunnen zeggen: ja, de D70 is scherper.

          Niettemin zou jouw vermoeden dat het met je D300s nog wat scherper kan, prima kunnen kloppen. Maar als ik jou was zou ik het niet proberen af te meten aan een andere camera uit een ander tijdperk met andere specificaties, maar zien of (en hoe) je de scherpte van je D300s nog verder kunt opkrikken. Probeer bijvoorbeeld eens je AF te fine-tunen. Dit vraagt veel zorgvuldigheid, maar het resultaat schijnt er vaak wel naar te zijn. Kijk voor een idee eens hier.
          Mijn Project 365

          Comment


          • #6
            Re: vergelijken D300s

            Welke lens gebruik je ?
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: vergelijken D300s

              Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
              Probeer bijvoorbeeld eens je AF te fine-tunen. Dit vraagt veel zorgvuldigheid, maar het resultaat schijnt er vaak wel naar te zijn.
              Fine-tunen van een objectief doe je maar als het focuspunt niet juist op zijn plaats ligt, en heeft niets met scherpte te maken, de scherpte ligt alleen op een ander punt, maar zomaar aan je finetuning gaan verzetten zonder testopstelling is geen goed idee.

              Eerst beginnen met de beste instellingen naar jpg volgens je wensen te krijgen.
              Ik kan TS maar een raad meegeven, fotografeer eens in RAW en zie eens hoe goed je de beelden daar kan krijgen, dan weet je reeds veel, maar vergeet niet dat je jpg bestanden uit camera nooit zo goed kan krijgen als bewerkte NEF bestanden naar jpg omgezet, en dat hoeft niet zoveel werk te kosten, maak in Nikon Capture NX2 een paar handelingen aan, en speciallekes doe je manueel.

              Comment


              • #8
                Re: vergelijken D300s

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Fine-tunen van een objectief doe je maar als het focuspunt niet juist op zijn plaats ligt, en heeft niets met scherpte te maken, de scherpte ligt alleen op een ander punt,
                Dit punt hoeft toch niet op de foto te staan? Vooral bij front-focus kan het lang duren voordat je in de gaten hebt dat dat het probleem is, in plaats van camera- of lens onscherpte. Hangt uiteraard ook van je fotografie af.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                maar zomaar aan je finetuning gaan verzetten zonder testopstelling is geen goed idee.
                Inderdaad. Vandaar ook mijn opmerking over zorgvuldigheid en een link naar een artikel met daarin weer een link naar 'the perfectionist approach to AF fine tuning', die een foto van zo'n testopstelling bevat.
                Mijn Project 365

                Comment


                • #9
                  Re: vergelijken D300s

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                  Dit punt hoeft toch niet op de foto te staan? Vooral bij front-focus kan het lang duren voordat je in de gaten hebt dat dat het probleem is, in plaats van camera- of lens onscherpte. .
                  Ben je in 10 sekonden achter, door bij twijfel even foto met 45graden van een krant te maken en duidelijk focussen op één regel, dan weet je of je er last van hebt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergelijken D300s

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ben je in 10 sekonden achter, door bij twijfel even foto met 45graden van een krant te maken en duidelijk focussen op één regel, dan weet je of je er last van hebt.
                    Zeker. Ik had moeten schrijven 'zou kunnen zijn'.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                    Vooral bij front-focus kan het lang duren voordat je in de gaten hebt dat dat het probleem zou kunnen zijn, in plaats van camera- of lens onscherpte.
                    Mijn Project 365

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergelijken D300s

                      Het was niet zozeer mijn bedoeling de oude en de nieuwe body echt met elkaar te vergelijken. Met de D70 was ik altijd tevreden met het resultaat. Met de d300 heb ik dat gevoel niet echt meer.
                      Om op zoek te gaan naar de oorzaak ervan ben ik volop aan het testen op een stuk krant en het beste resultaat bekom ik met een correctie van -5 (18-70 3.5-4.5 DX) dan heb ik 2 regels tekst onder en boven (vanaf de regel waar ik op scherpstel) die scherper zijn dan de overige, dit op een opening van 4.5.
                      Als controle heb ik op dat moment een foto van een bloem gemaakt (opening 10), en resultaat is slecht.
                      Dan maar weer opnieuw gaan testen op de krant, en blijkt met een opening op 10 de scherpte niet gelijk verschuift. Op de krant heb ik dan 1 regels onder en 8 regels erboven heb die goed zijn. Ik had verwacht dat dit 4 regels onder en 4 regels boven ging zijn, of ben ik hier verkeerd?

                      Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergelijken D300s

                        Heb je toevallig nog een oude lens liggen met DoF indicatie, en weet je hoe je die moet lezen? Hieraan zou je vrij snel kunnen zien dat die 50/50 regel inderdaad niet opgaat.

                        Wat overigens de precieze verdeling wel is heb ik even niet paraat, maar ik vrees dat de krantmethode weliswaar geschikt is om een idee van het probleem te krijgen, maar niet precies genoeg om het op te lossen (zie ook demeyereg hierboven). Kijk eens naar de eerder genoemde 'perfectionist approach' en probeer het zo te doen. Die beperkt zich tot het optimaliseren van het focuspunt, en houdt zich niet bezig met de verdeling van de rest van het scherptedieptebereik.

                        Vind je het toch handiger om een krant-achtige methode te hanteren, dan zou ik het in ieder geval met een goede testchart doen. Die kun je bijvoorbeeld hier downloaden. Er staan ook nog een paar handige instructies bij.
                        Mijn Project 365

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergelijken D300s

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                          Heb je toevallig nog een oude lens liggen met DoF indicatie, en weet je hoe je die moet lezen? Hieraan zou je vrij snel kunnen zien dat die 50/50 regel inderdaad niet opgaat.

                          Wat overigens de precieze verdeling wel is heb ik even niet paraat, maar ik vrees dat de krantmethode weliswaar geschikt is om een idee van het probleem te krijgen, maar niet precies genoeg om het op te lossen (zie ook demeyereg hierboven). Kijk eens naar de eerder genoemde 'perfectionist approach' en probeer het zo te doen. Die beperkt zich tot het optimaliseren van het focuspunt, en houdt zich niet bezig met de verdeling van de rest van het scherptedieptebereik.

                          Vind je het toch handiger om een krant-achtige methode te hanteren, dan zou ik het in ieder geval met een goede testchart doen. Die kun je bijvoorbeeld hier downloaden. Er staan ook nog een paar handige instructies bij.
                          Een oude lens heb ik niet.
                          Ik ga morgen of overmorgen de testen herhalen met die testkaart. Ik hou jullie op de hoogte.

                          Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: vergelijken D300s

                            Normaal is de regel 1/3 voor en 2/3 achter.

                            Waar bekijk je de afbeeldingen op om te oordelen of ze scherp zijn of niet.
                            Regelmatig heb ik ook het gevoel dat de afbeeldingen niet scherp zijn op lcd-scherm van camera. Wanneer ik dan inzoom zie ik dat het tegendeel waar is.
                            Bij mijn D80 heb ik dit niet zo.
                            Het komt ook voor dat de afbeelding soms scherpte mist op m'n PC-scherm, maar met inzoomen wordt het dan weer beter. Kan ook zijn dat de afbeelding gewoonweg niet scherp is.
                            Heeft toch met de resolutie van je scherm te maken denk ik.
                            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: vergelijken D300s

                              Heb je misschien enkele voorbeelden.
                              Als je toestellen wil vergelijken dan kan dat.
                              De afstand is voor ons wel een probleem
                              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                              Comment

                              Working...
                              X