Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Powershot SX220HS warmte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Powershot SX220HS warmte

    Gisteren heb ik mij de Canon Powershot SX220HS aangeschaft door de vele positieve reviews. Echter is het mij opgevallen dat de rechterkant van het toestel na een tijdje erg warm wordt, zo warm dat het niet meer aangenaam is om het toestel vast te houden.

    Dit is enkel wanneer ik in 720p voor enkele min film. Ben nu aan het testen of het door de batterij, toestel zelf of SDHC kaart.
    In iedergeval met een SDHC 8GB Class 4 van Sony wordt het ontzettend warm, nu even 15min filmen op een onbekende merk kaartje en zien wat het geeft.

    Edit:

    zelfs met een andere kaartje blijft het warm worden. Zou het toch aan de batterij liggen of toestel zelf?
    Last edited by thepretorian; 8 mei 2011, 16:51.

  • #2
    Re: Canon Powershot SX220HS warmte

    Ik denk dat dit normaal is.
    Mijn Sony cybershot dsc-h55 wordt ook heel warm na enkele minuten in 720p te filmen.
    Canon

    Comment


    • #3
      Re: Canon Powershot SX220HS warmte

      Tijdens het filmen op hoge resolutie wordt het maximum gevraagd van alle elektronische componenten. De processor moet alle data snel verwerken, en naar het geheugenkaartje gaat ook een vrij grote datastroom.
      Dat maakt dat alle onderdelen die hard moeten werken ook warm worden, ook de accu wordt vrij zwaar belast.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon Powershot SX220HS warmte

        Dat er veel data wordt weggeschreven enzo is te begrijpen bij 720p. Echter kan deze toestel ook 1080p, wanneer het al bij 720p niet meer aangenaam is om vast te houden, wil ik niet eens weten wat 1080p geeft. DIGIC4 zou toch normaal gezien zonder problemen HD opnamen kunnen verwerken zonder te veel warmte productie. Is namelijk dezelfde chip dat bij een EOS 500D of 550D steekt.

        Zonet geprobeerd op 640*480, het toestel wordt ook langzaam warm tot 't punt waar het ook niet meer aangenaam is om mee te werken (16min). Het rare is dat andere mensen die een review of opmerking over deze toestel heeft geplaatst, niemand iets over de warmte heeft gezegd. Enkel dat de batterij snel leeggeraakt (na 38min filmen op 720p of 210 fotos max). Je kan max 30min of 4GB in 1 keer voor 720p.

        Bij mijn 5 jaar oude Samsung Digimax L50 merkte ik niets van warmte wanneer je op 640*480 filmt.

        Comment


        • #5
          Re: Canon Powershot SX220HS warmte

          Volgens de gegevens die ik kon vinden is de accu 1120mAh bij 3,7V.
          De accu kan dus 4,4 W leveren over een periode van 1 uur.
          Als de accu in 38 minuten wordt leeggetrokken, dan verbruikt de camera 6,5W.
          Dat vermogen wordt omgezet in warmte, en die kan niet goed weg omdat het een compacte camera is.
          Daardoor wordt alles aan de binnenkant van de camera eerst heet, en dan wordt de warmte afgegeven naar de buitenkant van de camera (waarschijnlijk wordt de aluminium buitenkant gebruikt als "heatsink" om de warmte af te voeren, dan warmt de binnenkant minder sterk op).

          Er is dus een goede reden om de tijd dat je kan filmen te beperken, dat is om te voorkomen dat de camera stuk gaat door een te hoge temperatuur van de elektronische componenten. De accu warmt bij die stroomsterkte ook op, en dat is ook niet zo goed (zeker niet voor een lithium-ion accu).
          Het is omdat de zo'n camera compact moeten houden, anders staken ze er wel een grotere accu in.

          Ik heb hier een led-zaklamp die ongeveer 5W verbruikt op de hoogste stand, die wordt dan ook flink heet na 10-15 minuten. Als die niet heet wordt aan de buitenkant bij dat vermogen, dan is de led na een korte tijd stuk. Dat is net hetzelfde wat er gebeurt in die compacte camera tijdens het filmen. De warmte moet er zoveel mogelijk uit, om de boel heel te houden.

          Als je niet goed weet hoeveel warmte er afgegeven wordt bij een bepaald vermogen, dan zou je eens een autolampje van 5W moeten vastnemen (standlicht, of achterlicht) en het dan inschakelen. Ik ben er zeker van dat je het lampje niet lang vast blijft houden...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon Powershot SX220HS warmte

            Dankje wel voor de uitgebreide uitleg. 6.5W is natuurlijk niet niets voor zo'n compact toestelletje. Echter heb ik de indruk dat de warmte niet van de batterij komt, maar van de SDHC. Daarjuist nog even getest door 5 min te filmen. Batterij is "koud", maar SDHC kaartje is toch wel lichtjes warm en dat voor 640*480.

            Er zit binnen in een aluminium "kooi" rond de SDHC slot, batterij zelf geen. Body zelf is vrijwel "plastiek". Wanneer je na 3 min filmt dan begint het warm te worden en na 10-15 sec kan je je vinger bijna verbranden aan dat aluminium kooi van de SDHC wanneer je 't kaartje uithaalt.

            In de handleiding staat er inderdaad een tijdlimiet van 29min59sec dat je in 1 keer kan filmen of 4GB max. En ook een waarschuwing dat het body warm kan worden bij langdurige gebruik, maar 10min vind ik niet echt langdurig. Ik wacht even af wat de verkoper over zegt, zal best ook een mailtje sturen naar Canon zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Canon Powershot SX220HS warmte

              De batterij zelf zal niet zo warm worden, dat is een van de voordelen van een lithium-ion accu. De inwendige weerstand is heel laag, en daardoor wordt er ook weinig warmte ontwikkeld tijdens het ontladen met grote stroomsterktes. De accu wordt belast met bijna 2x de capaciteit die ze kan leveren op één uur, en dat zorgt op zich al voor een kortere levensduur.

              De processor zal ergens tegen het aluminium frame aangeschroefd zitten, aluminium is een goede warmtegeleider, en dan zal ook de "kooi" rond het SDHC-kaartje warm worden. Het kaartje zit daar in, en dan warmt dat ook op.
              Ik heb zelf al gemerkt dat een USB-stick ook vrij warm kan worden als je die hard laat "werken", om data op te slaan is er dus wel redelijk wat energie nodig. Daardoor zal het geheugenkaartje ook opwarmen. Het is dus ook mogelijk dat de "kooi" rond het geheugenkaartje zorgt voor warmte afvoer van het kaartje zelf.

              Bij een temperatuur van zo'n 125°C gaan electronische componenten die van silicium gemaakt zijn onherroepelijk stuk, maar tegen dan heb jij al lang je vingers verbrand aan de camera...

              Als je zo veel wil filmen, dan ben je misschien beter af met een videocamera in plaats van een compact fototoestelletje.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon Powershot SX220HS warmte

                Bedoeling van de Powershot is om het mee te nemen tijdens concerten en evenementen waar je niet binnen mag met DSLR en zeker geen video camera's. Het gaat me niet zozeer om de HD functie, maar de zoom.
                Aangezien mijn oude Samsung maar een 2.8x heeft. Wat maakt mijn oude camera zo'n groot verschil in warmte productie wanneer zowel samsung als canon op 640*480 filmt en bij de samsung totaal geen warmte ontwikkeling is. Je kan er gerust 30 min mee filmen zonder je aan de warmte te ergeren of een plakkerige gevoel te krijgen aan je handen.
                Batterij van de Samsung Digimax L50: 830mAh, 3.7v

                Het zou toch raar zijn dat ik de enige persoon ben die de warmte opmerkt van deze toestel van Canon? Want op alle reviews die ik heb bekeken is er nergens iets gezegd van warmte. En op youtube zijn er genoeg video voorbeelden te vinden van mensen die in FULL HD filmen met dit toestel. Wat ik ook nog opmerkt is dat randen rond de LCD scherm ook even warm wordt. Mailtje richting Canon is vertrokken, denk dat het om een interne kortsluiting gaat waardoor het boeltje opwarmt boven de normale waardes.

                In ieder geval erg bedankt voor mee te denken Black B@ndit naar de mogelijke oorzaak van de warmte productie.

                edit:

                zelfde vraag gesteld aan een medegebruiker van deze toestel op youtube:


                Daar zegt hij dat het toestel niet warm wordt na 10 min filmen in 720p.
                Last edited by thepretorian; 9 mei 2011, 18:43.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon Powershot SX220HS warmte

                  Gisteren het toestel omgeruild, in de winkel wisten ze van niets. Eenmaal thuis, de camera uitgetest en de warmte blijft zelfde als voordien. Ondertussen contact opgenomen met Canon eerste lijn support, daar wisten ze ook van geen raad en hebben ze de vraag doorgegeven aan de tweede lijn support.

                  Nu komen ze Canon af met iets interessant:
                  - Welke type geheugenkaart (welke "class") gebruikt u? Het zou kunnen dat geheugenkaart met een te lage snelheid (lager dan class 6) als het ware "te hard" moeten werken om de informatie weg te schrijven en daardoor warm kunnen worden.

                  De SDHC is eentje van Sony, class 4:
                  Zoekt u ondersteuning voor producten van Sony Electronics? Uitgebreide ondersteuningsinformatie over producten van Sony.


                  De test gedaan met een Sandisk Ultra Class 4 die tot 15MB kan verwerken (eentje van mijn EOS). En inderdaad minder warmte ontwikkeling vergeleken met de Sony SDHC kaartje.
                  In de handleiding van de Powershot staat inderdaad dat ze class 6 en hoger aanbevelen. Maar voor 640*480 zou class 4 toch geen problemen moeten opleveren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon Powershot SX220HS warmte

                    Oorspronkelijk geplaatst door thepretorian Bekijk bericht
                    De test gedaan met een Sandisk Ultra Class 4 die tot 15MB kan verwerken (eentje van mijn EOS). En inderdaad minder warmte ontwikkeling vergeleken met de Sony SDHC kaartje.
                    In de handleiding van de Powershot staat inderdaad dat ze class 6 en hoger aanbevelen. Maar voor 640*480 zou class 4 toch geen problemen moeten opleveren.
                    Dit snap ik niet helemaal hoor, je doet een test met een ander kaartje en je hebt direct al minder warmte ontwikkeling ... dan weet je toch wat het probleem is zeker !

                    Nu deze test doe je dan nog eens met een kaartje dat niet geschikt is, als je een SanDisk Extreme III zou nemen, die 20mb/sec haalt en dan ook een klasse 6 is zal je volgens mij geen probleem meer hebben, en voor pakweg €15 koop je al een 4gb kaartje, dus waarom dan nog problemen zoeken door met 'inferior' kaartjes te werken ? Ik snap dat niet hoor. Trouwens een SanDisk Ultra is ook maar 15mb/sec en klasse 4, dus die is niet snel genoeg !

                    Nu je wilt blijkbaar lang filmen ... 15 minuten aan één stuk ... dat is erg lang hoor, en zoals al aangegeven, volgens mij ben jij beter af met een echte video camera, die is daarvoor gemaakt. Trouwens de tijdslimiet van 29min59sec is echt niet voor de batterij of je kaartje ... eens boven de 30 minuten noemt het toestel effectief een filmcamera ipv een fototoestel, en daar gelden andere normen en taksen voor !

                    Trouwens, zo'n SX220 HS is zelfs kleiner dan een normale GSM (wel wat dikker), normaal toch dat zoiets warm wordt als je hem veel laat werken ... dingetje kost 250 Euro bij Konijn, maar je verwacht wel de kwaliteit van een dslr ... ik haal het zelfs niet in mijn hoofd om met mijn 5dII 30 minuten te staan filmen ... en die kan daar prima tegen, maar het resultaat gaat zo saai zijn dat niemand langer dan 5 minuten kijkt, we maken geen langspeelfilm of wel soms ?

                    Stop er nu maar eens een degelijk 20mb/sec klasse 6 kaartje in zoals de bedoeling is en laat ons dan eens weten of het nog 'onaangenaam' warm wordt ... dat is de enige oplossing volgens mij !
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon Powershot SX220HS warmte

                      Ik zit hier met mijn ecobons en dacht er mij een compact mee te kopen. Ik dacht eerst aan de S95 van canon of de lx5 van panasonic omdat ik hier zoveel goeds over gelezen heb.

                      Is deze sx220 vergelijkbaar met de s95 of toch een klasse lager?

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment

                      Working...
                      X