Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens cleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens cleaning

    Hallo foto maniakken

    Heb even een vraag over het schoonmaken van de lens.
    Heb op de front lens, blauwe vlekken zitten,ziet er een beetje uit of er olie op het water drijft.
    Heb geprobeert het droog van af poetsen, maar echt weg krijg ik het niet
    Zie wel geen problemen op de foto's maar wil het er eigenlijk wel van af hebben.

    Hoe makken jullie je lens schoon ??????

  • #2
    Re: lens cleaning

    eerst eens met een blaaspeertje dan eens goe op ademen en dan met een lensdoekje poetsen

    Comment


    • #3
      Re: lens cleaning

      heb zelfde probleem, ik heb toen ik mijn camera heb gekocht een reinigingsset erbij gekregen met spray maar ik durf die spray niet gebruiken aangezien ik vrees voor "strepen" op de lens.(zoals bij ramen wassen, glas = glas) Kan dit of zal dit geen probleem opleveren ?
      Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
      - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

      Comment


      • #4
        Re: lens cleaning

        Ik gebruik (na het blaaspeertje, waarmee je altijd begint) een lenspen. De mijne is misschien niet exact hetzelfde type als waarnaar ik link. Eerst met de borstel en daarna de vlekjes eerst flink beademen (tot de lens aanwasemt) en met het hardere deel van de pen schoonwrijven.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: lens cleaning

          ik gebruik zo een sigma lensdoek werkt goed en geen strepen .

          Comment


          • #6
            Re: lens cleaning

            doekje waar je brillen mee poetst moet ook wel lukken
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

            Comment


            • #7
              Re: lens cleaning

              isopropanol is je redder, te koop bij de apotheek voor een prikje (zonder voorschrift)

              gebruik eens de zoekfunctie op het forum hier met de term "isopropanol" en je krijgt heel de uitleg en andere adviezen

              Comment


              • #8
                Re: lens cleaning

                Oorspronkelijk geplaatst door durpie Bekijk bericht
                eerst eens met een blaaspeertje dan eens goe op ademen en dan met een lensdoekje poetsen
                Zo doe ik het ook.
                about.me/stijnv

                Comment


                • #9
                  Re: lens cleaning

                  Oorspronkelijk geplaatst door roy4u Bekijk bericht
                  Hallo foto maniakken

                  Heb even een vraag over het schoonmaken van de lens.
                  Heb op de front lens, blauwe vlekken zitten,ziet er een beetje uit of er olie op het water drijft.
                  Heb geprobeert het droog van af poetsen, maar echt weg krijg ik het niet
                  Zie wel geen problemen op de foto's maar wil het er eigenlijk wel van af hebben.
                  :
                  Kijk uit, dat is gewoon de coating.
                  Afpoetsen= slechte prestaties

                  Veruit de meeste lenzen worden bedorven door al dat onzinnige gepoets.

                  Ik poets nooit aan mijn lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens cleaning

                    Nou er zijn meer mensen met dit probleem of is het geen probleem.
                    Maar denk dat brillendoekjes ook goed moeten zijn, was alleen erg bang voor de coating. dus maar naar de brilmij .

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens cleaning

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      ...
                      Ik poets nooit aan mijn lenzen.
                      Dat snap ik niet
                      Hoe blijven je lenzen dan proper ????

                      Ik woon in een grootstad (Salvador, 4milj inwoners) waar enerzijds vrij veel pollutie is (zelfs een computerscherm in huis krijgt al aanslag, zonder dat er gerookt wordt) en anderzijds er steeds zilt in de lucht hangt (aan de Atlantic gelegen en tropisch) als je al maar 10 minuten langs de kustliijn fotografeert ligt er al een film op mn lens (gelukkig gebruik ik filters maar ik stel vast dat zelfs op de binnenkant van de filter ook een viezige film komt ...)

                      Benieuwd welk kanon, eehm konijn jij uit je hoed tovert ...

                      Tropische groet

                      Bas
                      Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens cleaning

                        Alles is realatief, een stofje of een vlekje op je lens heeft geen inloed, kijk hiereens naar....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens cleaning

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Alles is realatief, een stofje of een vlekje op je lens heeft geen inloed, kijk hiereens naar....
                          ik kan soms wel inkomen
                          maar hier heb ik echt last van een vettige wazige film die zich in een mum van tijd op de lens vastzet

                          toch problematisch hoor
                          Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens cleaning

                            Heren/Dames
                            Hartelijk bedankt voor alle reacties, heb nu een lensdoekje gekocht.
                            Mooi zacht en gebruik er maar 1 kant van.
                            Nu dus eerst op de lens ademen dat er een mooi condens laagje op zit en poetsen maar.
                            werkt erg goed !!!!

                            Nog alleen een blasbalg zoeken die niet te duur is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens cleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door roy4u Bekijk bericht
                              ...
                              Nog alleen een blasbalg zoeken die niet te duur is.
                              Zoiets
                              of
                              zoiets ?

                              Een tiental euro's kost zoiets.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X