Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze: nikon d90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenskeuze: nikon d90

    hallo,

    ik overweeg binnenkort 2 nieuwe lenzen te kopen.
    De lenzen wil ik gebruiken voor binnen fotografie. De onderwerpen die ik voornamelijk zal fotograferen zijn debatten en concerten.

    ik heb momenteel een nikon 18-105 vr f3.5-5.6 en een nikon 70-300 vr f4.5-5.6.
    Deze lenzen werken goed, maar de lichtsterkte is nogal slecht.

    Daarom wil ik 2 lichtsterke lenzen kopen om beter foto's te krijgen.
    Veel foto's zijn nu bewogen of niet mooi door hoge iso waarden: iso 1600en hoger.

    De lenzen waar ik nog tussen twijfel zijn:

    voor overzichtsfoto's en groepsfoto's:
    - tamron 17-50 f2.8 non vc : scherp, maar niet gestabiliseerd en voelt goedkoop aan.
    - tamron 17-50 f2.8 vc : gestabiliseerd maar volgens mij niet zo scherp.
    - tokina 16-50 f2.8: vrij scherp maar last van vertekeningen en moeilijk verkrijgbaar.

    voor het maken van close-ups en voor veraf:
    - tamrom 70-200 : scherp op 2.8 maar trage AF.
    - sigma 70-200 hsm I of II : minder scherp op 2.8, maar snelle auto-focus.
    - sigma 50-150 : minder bereik, maar goedkoper, lichter en scherp vanaf 2.8.

    nu is mijn vraag welke lenzen kan ik het beste kiezen en zijn er nog andere opties?
    het belangrijkste voor mij zijn de scherpte van een lens wijd open ( f2.8) en een snelle en betrouwbare autofocus ( vanwege het slechte licht binnen)

    alvast bedankt voor de reacties.
    Nikon gear

  • #2
    Re: lenskeuze: nikon d90

    Sigma komt uit met een 50-150 mm in OS versie. Het objectief zal wat langer zijn dan de niet OF versie.

    Ik heb een tijdje gewerkt met de Sigma 70-200/2.8 OS.
    Hier mijn ervaringen.

    Sigma 70-200/2.8 APO EX DG OS is relatively lightly built and equipped with effective image stabilization. Both the vignetting and the distortion are kept


    Heb je wel eens gedacht aan primes, zoals 50 mm en 85 mm en dan i.c.m. monopod?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: lenskeuze: nikon d90

      Overzichtsfoto's en groepsfoto's:
      Hier zou ik absoluut voor de Tamron 17-50 2.8 non-vc gaan. Een perfect lensje, wat weinig kost en uitstekende kwaliteit levert. de VC heb je op dergelijke brandpuntsafstanden echt niet nodig. Bovendien is de non-vc versie volgens diverse reviews zelfs kwalitatief beter dan de vc-versie.
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

      Comment


      • #4
        Re: lenskeuze: nikon d90

        bedankt voor de reacties.

        De tamron 17-50 non vc lijkt me een hele mooie lens, scherp en nog goedkoop ook.

        Ik heb wel eens over prime lenzen gedacht, maar tijdens concerten en debatten/evenementen is het telkens wisselen van lenzen volgens mij veel werk. Ook lijkt het mij nogal duur om 3 primes aan te schaffen, of valt dit wel mee?

        ik heb ook nog naar die sigma 50-150 os en de 70-200 os gekeken. Alleen vindt ik de prijzen van beide lenzen vrij hoog.
        50-150 os : 800 euro
        70-200 os: 1200 euro

        Ik heb maximaal 1000 euro over voor beide lenzen, kan eventueel tweedehands.
        Nikon gear

        Comment


        • #5
          Re: lenskeuze: nikon d90

          wel eens aan 80-200 2.8 ed gedacht? Voor 400 euro te verkrijgen ( 2dehands). Ik zou dan zeker een nikkor halen hiervoor.

          Comment


          • #6
            Re: lenskeuze: nikon d90

            ik had nog niet aan een 80-200 f2.8 ed gedacht, maar het lijkt me een erg mooie lens.
            Maar is de autofocus van deze lens snel? als dat zo is, is het namelijk een hele goede keuze.
            Nikon gear

            Comment


            • #7
              Re: lenskeuze: nikon d90

              Oorspronkelijk geplaatst door lesley2 Bekijk bericht
              ik had nog niet aan een 80-200 f2.8 ed gedacht, maar het lijkt me een erg mooie lens.
              Maar is de autofocus van deze lens snel? als dat zo is, is het namelijk een hele goede keuze.
              De draaizoom is sneller dan de schuifzoom!
              Ik heb de draaizoom versie en deze gaat veel sneller dan m'n Nikkor 50mm 1.8 en Tamron 28-75.
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

              Comment


              • #8
                Re: lenskeuze: nikon d90

                Is de focussnelheid van de nikon 80-200 af-d draaizoom ongeveer even snel als die van de nikon 70-300 f4.5-5.6 vr af-s?
                Nikon gear

                Comment


                • #9
                  Re: lenskeuze: nikon d90

                  Als het je om focussnelheid te doen is, moet je de AFS-versie nemen van de 80-200mm, de voorganger van de 70-200mm. Een schitterende lens!
                  Tweedehands een enkele keer aangeboden en de prijs ligt onder de 1000 euro,
                  [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenskeuze: nikon d90

                    het gaat mij niet per se om de focus snelheid, maar deze moet wel dusdanig snel en zeker zijn om op plaatsen met matig licht (binnen) goed te werken. met mijn nikon 70-300 vr af-s gaat dit goed, maar er zijn lenzen die bij slecht licht gaan ''hunten'' en kan ik tijdens evenementen niet gebruiken.
                    Nikon gear

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenskeuze: nikon d90

                      Oorspronkelijk geplaatst door lesley2 Bekijk bericht
                      Is de focussnelheid van de nikon 80-200 af-d draaizoom ongeveer even snel als die van de nikon 70-300 f4.5-5.6 vr af-s?
                      Bij daglicht is de AF-S 70-300 VR sneller! Maar niet om te zeggen veel sneller.
                      Bij minder licht / weinig licht denk ik dat de AF-D 80-200 sneller heeft scherpgesteld.
                      Of laten we zeggen dat deze dan minder snel zal gaan hunteren.
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenskeuze: nikon d90

                        dan ga ik maar eens kijken voor een tweedehands 80-200 f2.8 afs draaizoom.
                        en daarnaast dan een tamron 17-50 f2.8 non vc.
                        bedankt voor alle informatie en reacties
                        Nikon gear

                        Comment

                        Working...
                        X