Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gemengd licht corrigeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gemengd licht corrigeren

    Hallo,

    Ik heb moeite met gemengd licht. Als ik de witbalans zelf instel, is een deel van de foto juist belicht en de rest is rood of blauw. Met gemiddelde waarde werken lukt mij evenmin.

    Hoe los je dat op in camera? Hoe kan ik de blauwe of rode schijn verwijderen in photoshop of camera raw, zonder de witbalans te wijzigen?

  • #2
    Re: Gemengd licht corrigeren

    Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik heb moeite met gemengd licht. Als ik de witbalans zelf instel, is een deel van de foto juist belicht en de rest is rood of blauw. Met gemiddelde waarde werken lukt mij evenmin.

    Hoe los je dat op in camera? Hoe kan ik de blauwe of rode schijn verwijderen in photoshop of camera raw, zonder de witbalans te wijzigen?
    gemengd licht voorkomen door vooraf je lichten met een Gell (bv. CTO) op de gelijke kleurtemperatuur te brengen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Gemengd licht corrigeren

      zoals al gemeld door d_oracle, de meest snelle en handige manier was geweest via een kleurcorrectie-gel tijdens de opname.
      In Photoshop denk ik dat je zult moeten werken via aparte lagen waarop je een kleurbalanscorrectie uitvoert.
      Dus: onderste laag is jouw originele foto, daarbovenop plaats je bv. een kleurbalans-laag waarin je de (te) blauwe/gele/rode kleur corrigeert. Deze laag heeft automatisch ook een masker (= wit vlak in lagenpalet). Je selecteert dit masker en je schildert met een zacht penseel met lage dekking (penseelkleur zwart) die delen terug die in jouw oorspronkelijke foto wel een correctie kleur hebben. (Als je per ongeluk teveel hebt wegschilderd, kan je altijd met een wit penseel terug corrigeren).

      Het zal waarschijnlijk wel wat tijd en (pruts)werk vragen, maar met wat geduld zou je zo toch een behoorlijk resultaat moeten kunnen bekomen.
      Veel succes.

      Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Gemengd licht corrigeren

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        gemengd licht voorkomen door vooraf je lichten met een Gell (bv. CTO) op de gelijke kleurtemperatuur te brengen...

        zoals al gemeld door d_oracle, de meest snelle en handige manier was geweest via een kleurcorrectie-gel tijdens de opname.
        Hoe doe je dat als je geen flits gebruikt? Moet ik dan alle gloeilampen in de kamer beplakken?? Lijkt me helemaal niet snel of handig.

        Comment


        • #5
          Re: Gemengd licht corrigeren

          Veel keus is er helaas niet als je perfectie wil.
          Ofwel je lichtbronnen gelijk maken met gels zoals al aangegeven.
          Ofwel volledig donker gaan en werken met flitsen bv.
          Alternatief kan je ook de boel gaan overflitsen waarbij het achtergrondlicht bijna geen invloed meer heeft op je foto.

          In fotosoep de boel recht trekken is serieus knoeiwerkje hoor.
          Beter je foto bij aanvang al goed maken en nadien niet veel meer moeten bijsturen.

          Als je een leuke testfoto wil maken (op feestjes of zo bv) zet dan eens een witte tas in een wit bord en neem daar eens een foto van. Je zal direct zien welke lichtbronnen storend werken.

          Het meest moeilijk is bv op feestjes waarbij de gasten ergens staan bij een overkoepeld deel waarbij binnen veel kunstlicht aanwezig is en de grauwe buitenlucht ook nog eens hard binnen komt.

          Ik flits dan gewoon harder in maar top-kunstwerkjes zijn het niet hoor.
          Met wat oefenen ga je wel ondervinden hoe hard je moet inflitsen.

          Comment


          • #6
            Re: Gemengd licht corrigeren

            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
            Hoe doe je dat als je geen flits gebruikt? Moet ik dan alle gloeilampen in de kamer beplakken?? Lijkt me helemaal niet snel of handig.
            lichten uit doen, inderdaad en ze vervangen door flitslicht... zo doe ik meestal TL-verlichting uit... gloeilamp vind ik nog leuk om mee te werken... TL is een beperkt spectrum en geeft vieze huidskleuren...
            zorgen dat er één type lichtbron overheerst en afschermen voor de andere lichtbronnen... niet altijd mogelijk!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Gemengd licht corrigeren

              poepsimpel in PS of ander programma met lagen
              2 of meerde lagen met verschillende WB, via masker en grove borstel (hoge feather) gewenste delen in bovenste laag wegvegen.
              gaat heel snel en kunt hier heel mooie resultaten mee bereiken.

              Comment


              • #8
                Re: Gemengd licht corrigeren

                Dank allemaal!

                Op feestjes is flitsen heel vervelend. Dan verplaats ik liever mezelf of het onderwerp. Ik zal ook twee lagen proberen te maken. Meer werk maar ik heb liever 1 goede foto dan 10 belabberde.

                Comment


                • #9
                  Re: Gemengd licht corrigeren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik heb moeite met gemengd licht. Als ik de witbalans zelf instel, is een deel van de foto juist belicht en de rest is rood of blauw. Met gemiddelde waarde werken lukt mij evenmin.

                  Hoe los je dat op in camera? Hoe kan ik de blauwe of rode schijn verwijderen in photoshop of camera raw, zonder de witbalans te wijzigen?
                  Hocus Focus

                  Op feestjes is flitsen heel vervelend. Dan verplaats ik liever mezelf of het onderwerp. Ik zal ook twee lagen proberen te maken. Meer werk maar ik heb liever 1 goede foto dan 10 belabberde.
                  dus het gaat niet om flitslicht/omgevingslicht in balans krijgen?
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment

                  Working...
                  X