Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

    Ik ben zonet de nieuwe eigenaar geworden van een Canon EOS 1000D. Nu wil ik vooral in de nacht foto's trekken. Momenteel heb ik (default) een 18-55 lens. Ik was nu van plan om een 50-1.8 lens te kopen.

    Ik heb wel een paar vraagjes.

    Mits OEFENING ..

    Kan je met die lens enkel van dichbij nachtfoto's maken? Of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de sterrenhemel of een verlichtingspaal 1 km ver te trekken of iets dergelijks? En ook, als er plots een koets met paarden voorbij raast in de avondschemering. Kan ik dat ook trekken met die lens?

  • #2
    Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

    Begin misschien met de tips van Black B@ndit ivm avond- en nachtfotografie te lezen:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


    Uiteraard zou ik daar de standaardbreedhoek (18-55) voor gebruiken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

      Meestal wordt voor nachtfotografie een statief gebruikt, dus of een 50mm f/1.8 je veel zal helpen voor nachtfotografie is maar de vraag (tenzij je van plan bent om uit de losse hand te trekken, maar dan nog zal ze maar in beperkte omstandigheden bruikbaar zijn).

      Naar bereik toe is een 50mm f/1.8 ongeveer gelijk aan de meest ingezoomde stand van je 18-55Mm (dus de 55mm). Je kan er inderdaad een verlichtingpaal op 1km mee trekken, maar dan zal die wel heel klein op de foto staan .

      Voor een voorbijrazende koets in de avondschemering moet je een zo kort mogelijke sluitertijd en dus zoveel mogelijk licht hebben. Een 50mm f/1.8 kan daarbij helpen (maar verwacht niet dat de volledige koets scherp zal zijn, daarvoor is een diafragma van f/1.8 veel te groot), maar zal je ook de ISO van je toestel moeten opkrikken, en laat dat nu iets zijn waarin een 1000D niet zo goed is (max ISO 1600, max bruikbaar ISO 800).

      Kort samengevat zou ik je aanraden om die 50mm f/1.8 links te laten liggen (voor jouw doel), het fotograferen van voorbijrazende koetsen voorlopig ook even zo te laten, te investeren in een degelijk statief en daarmee te gaan experimenteren...
      www.elwee.net

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

        Ik zie mezelf nog géén statief gebruiken in het midden van een concert of op een druk bezochte plaats. Want ja dat zijn de plaatsen waar ik s'nachts foto's ga trekken. Zet ik daar een statief neer, dan breken ze die af, zo simpel is het.

        Ik maakte tot nu toe 's nachts foto's met een Nikon Coolpix S3 zonder night vision. Met die Nikon was het toch een grote ramp. Ik weet heus wel dat ik wazige en onscherpe foto's zal hebben. Maar met de Nikon had ik gewoon GEEN foto. Dat was 100/100 gewoon pikzwart en je zag echt NIKS. Ik hoop toch dat de Canon die ik nu gekocht heb, toch minstens ietsjes beter is met nachtfoto's.
        Last edited by makila; 8 mei 2011, 08:57.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
          Ik zie mezelf nog géén statief gebruiken in het midden van een concert of op een druk bezochte plaats. Want ja dat zijn de plaatsen waar ik s'nachts foto's ga trekken.

          Ik maakte tot nu toe s'nachts foto's met een Nikon Coolpix S3 zonder night vision. Ik hoop toch dat de Canon die ik nu gekocht heb iets beter is met nachtfoto's ..
          Concertfotografie is helemaal iets anders dan nachtfotografie, en daarvoor moet je inderdaad op een heel andere manier te werk gaan om het maximum uit je camera te halen.
          Je zit daarbij steeds op de limieten van je materiaal te werken, een lichtsterkere lens is over het algemeen ook noodzakelijk omdat er altijd te weinig licht is.
          Met een kitlens zal het dus moeilijk worden, tenzij er echt veel licht is.

          Ik gebruik zelf meestal een 70-200 f2,8 voor concertfotografie, met de camera op de diafragmavoorkeuzestand, het diafragma vrij ver open (f2,8 - f4 naargelang het licht en de gewenste scherptediepte), en de iso hoog genoeg om de sluitertijd kort genoeg te krijgen. Als er echt weinig licht is dan gebruik ik de 85mm f1,8 (dat is de meest budgetvriendelijke "concertlens" van Canon) en de 135mm f2 L.

          Het gaat hier dus niet over tips die gelden voor een 1000D, met elke camera zal de iso heel hoog moeten, en heb je lichtsterke lenzen nodig voor concertfotografie.

          Je zal hier met de zoekfunctie wel meer tips kunnen vinden over concertfotografie, want niet iedereen werkt op dezelfde manier als ik (manueel, of zelfs sluitertijdvoorkeuze). Hoe je aan het resultaat komt, dat is minder belangrijk, als de foto's maar goed zijn.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

            Zoals Black B@ndit aanhaalt: nachtfotografie is geen concertfotografie (en jouw topic vermeldde nachtfotografie, vandaar mijn tips). Ik vrees dat je voor concertfotografie niet echt het juiste materiaal hebt. Met een 1000D zou dat mits veel oefening en een goede techniek nog wel kunnen lukken (ik ken mensen die concertfoto's maakten met een 400D, en die heeft dezelfde sensor als de 1000D), maar met die lens ga je het echt niet redden... Ga maar op zoek naar een (zoom)lens met een vast f/2.8 diafragma (kijk eens bij Sigma als 't budget voor canon er niet is, goedkoper maar ook meestal wel mindere kwaliteit, zeker wijd-open). De door jou vermeldde 50mm f/1.8 kan ook, maar dan heb je wel veel minder flexibiliteit.

            Succes.
            www.elwee.net

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

              Als de zaal niet al te groot is, zou je een 85 1.8 kunnen overwegen. Je bent daar wel niet
              zo flexibel mee als met een 70-200 2.8, maar dat zou je kunnen uitbuiten en het een eigen
              stijl noemen.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik gebruik zelf meestal een 70-200 f2,8 voor concertfotografie
                Vergeet niet, dat ik een amateur ben. Een lens die 2000 € kost (toch die van Canon), is een beetje van het goede teveel hé? Daarvan kan ik 2x op reis gaan.

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Als de zaal niet al te groot is, zou je een 85 1.8 kunnen overwegen.
                Mmm ja, dat is een idee. Lens kost 500€, dus dat gaat nog wel ..
                Last edited by makila; 8 mei 2011, 14:17.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                  Vergeet niet, dat ik een amateur ben. Een lens die 2000 € kost (toch die van Canon), is een beetje van het goede teveel hé? Daarvan kan ik 2x op reis gaan.
                  Ik had er de 85mm f1,8 toch al bijgezet als "low budget concertlens"?

                  De nieuwe Sigma 70-200 met beeldstabilisatie zou ook vrij goed moeten zijn, en die is toch heel wat goedkoper dan de Canon 70-200 f2,8 L IS II (maar dat is op dit ogenblik wel een van de beste Canonlenzen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                    Net foto's gemaakt in de vroege avond ..

                    ZONDER flitser ZONDER tripod:

                    - Met mijn oude Nikon S3 .. PIKZWART
                    - Met mijn mobiele telefoon .. vrij donker met héél véél ruis
                    - Met mijn nieuwe Canon 1000D .. een mooie rode gloed, haarscherpe foto en alles zéér goed zichtbaar

                    MET flitser ZONDER tripod:
                    - Met mijn oude Nikon S3 .. één grote waas/pixelbrij. Ik zie bijna NIKS!
                    - Met mijn mobiele telefoon .. géén flitser helaas!
                    - Met mijn nieuwe Canon 1000D .. perfekte, haarscherpe foto en alles zéér goed zichtbaar

                    En ik heb dus géén enkel verstand van foto's te nemen. En toch is het verschil echt gewoon nog altijd IMMENS.

                    Nikon s3 is in de verste verte niet eens te vergelijken met een semi-professionele Canon camera.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                      Gisteren ook in het pikkedonker foto's trachten te nemen van mijn klok op het nachtkastje.

                      Met mijn mobieltje alsook met mijn Nikon is dat onmogelijk. Maar de Canon is het ook niet te doen zonder statief/tripod wegens véél te weinig licht. Maar met een sluiterstijd van 30 seconden, ISO op 800 of 1600 en de camera onbeweeglijk te houden gedurende die tijd, slaag ik er toch in om haarscherp de klok op foto te krijgen MET EEN DONKERE ACHTERGROND. Al bij al, toch tevreden over deze camera.

                      Ps. En ja mets flits, lukt het natuurlijk wel vrij gemakkelijk. Maar ja, daar is géén kunst aan hé? Bovendien is het dan alsof ik de foto overdag trok omdat de flits zorgt voor overbelichting en dat is dus niet de bedoeling hé? De achtergrond mag niet belicht zijn tijdens de nacht, want dan is de magie weg.
                      Last edited by makila; 22 mei 2011, 07:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                        BTW 1000D is een instap model!!!
                        geen semi pro toestel!

                        blij voor jou dat het goed lukt!
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                          Gisteren ook in het pikkedonker foto's trachten te nemen van mijn klok op het nachtkastje.

                          Met mijn mobieltje alsook met mijn Nikon is dat onmogelijk. Maar de Canon is het ook niet te doen zonder statief/tripod wegens véél te weinig licht. Maar met een sluiterstijd van 30 seconden, ISO op 800 of 1600 en de camera onbeweeglijk te houden gedurende die tijd, slaag ik er toch in om haarscherp de klok op foto te krijgen.
                          30seconden je toestel onbeweeglijk houden daar bedoel je toch mee op een statief vermoed ik??? Want je toestel in de hand onbeweeglijk houden met een sluitertijd van 30sec en dan nog haarscherpe foto's nemen...is gewoon onmogelijk.
                          De beste avond,nachtfoto's neem je met een statief....manueel instellen bv iso zo laag mogelijk 100 en dan je diafragma zetten gelijk ge wil,ik neem meestal 8f en daaraan pas je de sluitertijd aan zodat je belichting optimaal is....dan met zelfontspanner of afstandbediening de foto nemen....zo doe ik het meestal en dat geeft zeer goede resultaten.

                          Grtz

                          Templar
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                            Een vraag trouwens. Werkt een SDHC geheugenkaartje in een Canon EOS D1000 of moet ik HD geheugenkaartjes gebruiken?

                            En ja 30s sluiterstijd is inderdaad met statief hé?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 1000D, tips voor nachtfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                              Een vraag trouwens. Werkt een SDHC geheugenkaartje in een Canon EOS D1000 of moet ik HD geheugenkaartjes gebruiken?

                              En ja 30s sluiterstijd is inderdaad met statief hé?
                              Volgens dpreview (klik - scroll en check onder "storage") lust de EOS 1000D zowel SD als SDHC cards.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X