Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een betere camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een betere camera

    Momenteel gebruik ik de Canon EOS 550d met de Canon zoomlenzen 18-55 en 55-250.

    Maar na een jaartje cursus wil ik de stap zetten naar iets beter en dus ben ik gaan informeren bij een betrouwbare handelaar (Foto Nelissen in Mechelen, heb ik al jaren heel goede ervaringen mee) naar de 60D, maar eigenlijk raadde hij me die af omdat die niet véél beter is en dat er vooral problemen zouden zijn met de sensor, t.t.z. die zou niet mee evolueren en door o.a. Nikon als ingehaald zijn.

    In de prijsklasse die ik wens (rond de € 2000,00 max.) kwamen we uiteindelijk tot een mogelijk interessant pakket: de Nikon d7000 met als lenzen AF-S DX VR 16-85 mm f/3,5-5,6G ED en AF-S VR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED. Hij sprak voor de groothoekzoomlens ook van de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS Nikon AF als alternatief: iets duurder, maar wel lichtsterker.

    Denken jullie dat dit goede opties zijn? Ik gebruik mijn camera vrij divers, voor fotografie op evenementen, sportwedstrijden maar even goed voor architectuur, natuur en portretten. (Ben dus nog op zoek naar mijn voorkeur ).
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Op zoek naar een betere camera

    Je hebt (gelukkig?) nog niet teveel lenzen verzameld om te kunnen overstappen, maar of dat een verbetering zal geven... Er wordt namelijk soms ook in de andere richting overgestapt.
    Ik zou absoluut een Canon vs Nikon (en waarom geen Sony, Olympus, Pentax...?) discussie willen vermijden.

    T.o.v. de 550D is de 60D m.i. een te kleine stap om echt verbetering te zien. Overstappen naar een 7D, een ID of een fullframe als de 5D daarentegen wel.

    Ook betere lenzen kunnen een verbetering opleveren.
    Ik ben destijds met de 350D begonnen, maar heb al snel de standaard kitlens vervangen door een EF-s 17-55 f/2.8. Dat was pas een verbetering! De originele 55-200 vervangen door een 55-250 IS (dezelfde die jij hebt). Die lens wordt nog steeds tot volle tevredenheid door mijn vrouw op haar 50D gebruikt, terwijl ikzelf tegenwoordig een EF 70-200 f/2.8 hanteer.

    Mijn idee, tenminste als je bij Canon wil blijven (maar ik wil je echt niet tegenhouden, hoor): eerst in betere objectieven investeren (maar daardoor 'bind' je je nog vaster aan een bepaald merk), en dan pas naar een betere body. Wil je naar fullframe evolueren, investeer dan niet teveel in EF-s lenzen. Ikzelf heb gekozen bij een cropcamera te blijven (momenteel de 7D).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een betere camera

      Ik denk dat je goed moet omschrijven wat 'beter' is. Minder ruis? Meer pixels? Handiger menu? etc.

      Wat betreft beeldkwaliteit ga je pas echt een stap maken indien je overstapt naar full frame. Vooral als je graag met scherptediepte wilt spelen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een betere camera

        Het lijkt me dat die handelaar vooral een Nikon-fanaat is, of mss heeft hij een grotere winstmarge bij Nikon ? Persoonlijk denk ik dat voor "beter" je niet moet veranderen van merk, elk merk heeft "betere" toestellen. Bovendien als je een bepaalde bediening en menu-structuur gewoon bent, kan het een hele aanpassing zijn om te veranderen van gewoonte.
        Nu, de combinatie die je handelaar voorstelt is zeker top-kwaliteit.
        Het lenzen-gamma van Canon ken ik niet zo goed, maar ik denk dat je ook zo al een grote sprong voorwaarts kan maken, door te investeren in goede lenzen.
        Succes
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een betere camera

          Hier Kun je kwaliteit van de sensoren vergelijken.

          Ik vraag me af of je scherptediepte wel onder beeldkwaliteit mag rangschikken, volgens mij valt het meer onder de fotografiche aanpak oid..

          Lens alternatieven:
          Kijk ook eens naar de Tamron 17-50 2.8, schijn volopen iets minder te presteren, maar de portemonaie is zeer tevreden

          Tamron 70-300 VC, ik heb diverse fora al gelezen dat deze optisch beter is de Nikkor en VC beter werkt als de VR(voor deze lens).
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een betere camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
            Het lijkt me dat die handelaar vooral een Nikon-fanaat is...
            Die indruk heb ik van veel handelaars. Vooral bij de iets kleinere fotzaken primeert Nikon...
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een betere camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Die indruk heb ik van veel handelaars. Vooral bij de iets kleinere fotzaken primeert Nikon...
              en het probleem is?
              (Een garagist die én VW én Skoda verkoopt geeft waarschijnlijk ook de voorkeur aan VW)

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een betere camera

                Ik denk dat indien je beslist om bij Canon te blijven het absoluut beter is om eerst voor betere lenzen te gaan. Verschil bv kitlens 18-55 of een 17-55 f2.8 is volgens mij veel groter dan de overstap van de 550 naar een 60d. Een 60D "voelt" natuurlijk wel professioneler aan en heeft meer/betere specs maar de sensor is dezelfde.

                Of verder doorsparen voor een 5D natuurlijk

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een betere camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Livino Bekijk bericht
                  Maar na een jaartje cursus wil ik de stap zetten naar iets beter [...]
                  Toch niet omdat je op cursus wordt uitgelachen hè?

                  Er is een aantal hele goede redenen om een andere body te nemen, en een aantal hele goede redenen om voor beter glas te gaan. Daarnaast is lekker houden wat je nu hebt natuurlijk ook gewoon een optie. Uit de OP is eigenlijk niet op te maken tegen welke beperking je precies aanloopt. Probeer dit eerst in kaart te brengen, dan volgt de verlanglijst vanzelf, echt waar.
                  Mijn Project 365

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een betere camera

                    Hoi,
                    Ik heb zelf ondervonden dat ik creatief veel meer mogelijkheden kreeg door te investeren in betere lenzen dan in een betere body. De eerste stappen die ik gezet heb naar betere lenzen waren in eerste instantie naar meer lichtgevoeligere lenzen: een 50 f/1.7, een 28-75 f/2.8 en een 70-200 f/2.8 .
                    Ik heb intussen een groot aantal lenzen tweedehands gekocht en dat geeft de mogelijkheid om met een beperkter budget toch beter materiaal te verzamelen. Tot op vandaag heb ik daar nog geen problemen of teleurstellingen mee gehad.
                    Mvg
                    Peter
                    Sony A7RII - A7R - α900 - α700 // M 50 1.7 / ζ 70 2.8 / M 85 1.4G / CZ 135 1.8 / ζ 12-24 / M 17-35 3.5G / M 28-70 2.8G / S FE4/70-200 G OSS / Beercan / ζ 70-200 2.8 / ζ 150-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een betere camera

                      Ik zou toch eerder gaan kijken naar betere lenzen. Lenzen die je nu gebruikt zijn echte instap lenzen. Met lenze zoals de 17-55, 24-105 en 70-200 zul je al een behoorlijk verschil zien met de 550D. Heb zelf een jaar een 550D gehad en nooit ontevreden geweest over het toestel in combinatie met de 17-55, 24-105 en 70-200 f/4 IS. Gebruik nu een 7D, maar dit is niet om dat deze beter beeld genereert, maar voor gebruikers gemak.

                      Advies vanuit mijn kant is dan toch wel upgrade je lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar een betere camera

                        ik zou om te beginnen niet terugkeren naar een fotozaak die me aanraadt van merk te wisselen.

                        je hebt een 550D, dat is een goed begin. Kijk eens naar dit filmpje voor je voor een andere camera kiest.

                        Wat ervaar je als gebrek aan de 550D?
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar een betere camera

                          Investeer je budget in lichtsterkere lenzen. Zal met je huidige camera een grotere vooruitgang bieden dan een nieuw toestel met terug standaardlenzen (die wel ok zijn maar toch moeten onderdoen voor de lichtsterkere exemplaren.
                          Fuji X-E1 - 18-55mm
                          facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op zoek naar een betere camera

                            Investeer in goed glas. En wacht met de camera van je dromen een jaartje en hij heeft
                            waarschijnlijk ook de prijs van je dromen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op zoek naar een betere camera

                              Ik zou zoals velen investeren in ander glas daar zal je momenteel meer aan hebben dan een nieuwe camera.De 550 is nog niet zo oud , er zijn beter toestellen met andere voordelen maar met goed glas zal je verwonderd zijn van de foto's die uit je toestel komen .Je kan later altijd naar een andere body ( canon als je cononlenzen aanschaft ) die andere mogelijkheden heeft .Als je later naar FF zou overstappen koop dan EF lenzen die passen toch op beide .

                              Comment

                              Working...
                              X