Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender

    Ik heb me een canon 50D aangeschaft met een EFS 80-200mm. Aangezien ik een groter bereik wil, maar niet de budget heb om een degelijke L lens met groter mm aan te schaffen, dacht ik eraan om tijdelijk via een extender mijn bereik te vergroten. Nu mijn vraag: niet alle extenders zijn compatibel met deze lens als ik het begrijp? Ik heb precies gelezen dan de "Canon Extender EF 2x" enkel compatibel is met L-lenzen en dus niet met mijn huidige lens?

    Verder: is "Canon Extender EF 2x" het oudere model van "Canon Extender EF 2x II", of wat wil die "II" erachter nog zeggen?

    Er staat een "Canon Extender EF 2x" te koop, maar aangezien ik geen nieuwprijs hiervan vind (enkel van de "II") heb ik geen idee wat een normale tweedehandsprijs mag zijn (of ik dus geen kat in een zak koop).
    Als deze niet compatibel is, welke stellen jullie dan eventueel wel voor om eens naar te kijken?

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: extender

    Kijk eens eerst goed wat er op je lens staat, een EF-S 80-200 bestaat volgens mij niet.
    In dat geval is het ook onmogelijk om advies te geven over een teleconverter die zou moeten passen op die lens.
    Als het een EF-S 18-200 is, vergeet het dan maar meteen, geen enkele teleconverter is compatibel met die lens, en als dat wel zo zou zijn, dan wordt de beeldkwaliteit zo slecht dat je er ook niet veel mee kan aanvangen.

    Een 2x teleconverter kan je normaalgezien alleen gebruiken op een lens met een maximale diafragma-opening van f2,8 of groter als je nog AF wil behouden.
    Maar over het algemeen is die 2x teleconverter niet aan te raden omdat de beeldkwaliteit er te sterk mee achteruit gaat (op de duurste tele's zou die nog wel redelijk werken, maar ik denk niet dat je een 300mm f2,8 L IS wil aanschaffen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: extender

      ow ja sorry, het is inderdaad de EFS 18-200 met image stabilisator. Dus voor deze lens kan ik me beter geen extender aanschaffen dan (ook al moest die bestaan)? Als ik het goed begrijp blijft de kwaliteit van lens met extender niet goed genoeg als het geen L-lens is?

      Comment


      • #4
        Re: extender

        Een extender vergroot alles, dus ook de zogenaamde afbeeldingsfouten. Het basisobjectief moet dus een heel goed objectief zijn. Het al eerder genoemde 300 mm/2.8 objectief is daar een voorbeeld van.

        Daarnaast heb je nog het probleem dat een extender licht kost. Een 1.4TC kost 1 stop en een 2.0TC kost 2 stops aan licht.

        De combinatie veel mm - goede kwaliteit - lage prijs bestaat niet.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment

        Working...
        X